کد خبر: 15033 A

سال بعد آخرالزمان می‌شود!

سال بعد آخرالزمان می‌شود!

یادداشت صابر محمدی درباره اعلام رسمی تاریخ پخش فصل هشتم سریال «بازی تاج و تخت»

ایران‌آرت، صابر محمدی: پنجشنبه‌شب بود که شبکه HBO سرانجام، سال 2019 را رسما به عنوان تاریخ شروع پخش فصل هشتم سریال «بازی تاج و تخت» اعلام کرد. چه از آن دسته باشید که جادوی تماشای این مجموعه شما را به اسارت خود درآورده و چه از آن‌ها که هنوز دم به تله نداده‌اید، می‌دانید که اهالی تاج و تخت، چند سالی است علنا جهان هنرهای تصویری را به تصرف خود درآورده‌اند. اگر برای باقی سریال‌ها، اتمام پخش یک فصل، سرآغاز سکوت خبری و آرامش مقطعی تولیدکنندگان آن است، ماجرا برای «بازی تاج و تخت» کاملا توفیر دارد؛ لازم است اخبار مربوط به این اثر را دنبال کنید تا ببینید از تابستان امسال که پخش فصل هفتم به پایان رسید، هر روز خبری درباره‌ این سریال بر تارک رسانه‌های مهم دنیا نشسته است؛ روزی گمانه‌زنی درباره آغاز تولید، روز دیگر پیش‌بینی‌ها درباره تاریخ دقیق پخش مجموعه و یک روز مخابره رکوردشکنی‌های اعجاب‌انگیز مثل این آخری که می‌گفت یکی از قسمت‌های فصل هفتم با چهارصدهزار دانلود غیرقانونیِ همزمان روبه‌رو بوده است! این‌ها همه نشان‌دهنده این است که این مجموعه تلویزیونی، فضایی فراگفتمانی را برساخته است؛ نشان به آن نشان که تا کنون بسیاری از رسانه‌های دنیا و حتی در کشور خودمان، قصه تودرتو و چندلایه این سریال را دستمایه تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی قرار داده‌ و برای اهالی هر یک از هفت اقلیم، بدیل‌هایی در سپهر سیاست امروز جهان پیدا کرده‌اند.  

امروز کم‌تر کسی در این حقیقت تردید می‌کند که «بازی تاج و تخت» فقط یک سریال نیست؛ این اثرِ سربه‌سر حماسه و تخیل، علاوه بر سیاست، بسیاری از دیگر مناسبات برقرار در جهان امروز را دچار تغییر و تحول کرده است. حتی اغلب فرامتن‌های این سریال، به‌سرعت وجهی آخرالزمانی و عجیب‌وغریب پیدا می‌کند. مثلا به یاد بیاورید روزی را که طرفداران این سریال با پلاکاردهای «چرا ادامه‌اش نمی‌دهی»، خودشان را به زمین‌های کشاورزی جورج آر.آر.مارتین، نویسنده رمان‌ «ترانه یخ و آتش» رسانده بودند؛ رمانی که اساس قصه فیملنامه «بازی تاج و تخت» است. یا مثلا پیش از پخش فصل هفتم در تابستان گذشته، بازیگران این سریال یک روز را بدون فیملنامه جلوی دوربین‌ها رفته بودند و قصه را به هر آنجا که دوست داشتند برده بودند تا کسانی را که در کمین لوکیشن مخفی بودند به اشتباه بیاندازند و از لورفتن قصه اصلی جلوگیری کنند! اینها شاید عجیب‌ترین اتفاق‌هایی است که می‌تواند در روند تولید یک مجموعه تلویزیونی رخ دهد.

بازی تاج و تخت

حالا هواداران این مجموعه بیش از یک سال باید برای تماشای فصل هشتم آن صبر کنند؛ فصلی که تنها شش قسمت برای آن درنظر گرفته شده است. سوفی ترنر، بازیگر نقش «سانسا»، بانوی اول وینترفل، اخیرا به ورایتی گفته فیلمبرداری فصل هشتم از اکتبر ۲۰۱۷ آغاز شده و تا میانه سال جدید میلادی ادامه خواهد داشت.

جالب است بدانید قسمت پایانی فصل هفتم، با ۱۶ میلیون و ۵۰۰ رکورد پربیننده‌ترین قسمت یک سریال در تاریخ مجموعه‌های تلویزیونی را شکست. حالا ماجرا از همان‌قسمتِ رکوردشکن پی گرفته خواهد شد. برای اهالی تاج و تخت زمستان در راه است، حتی اگر چندماهی از سلطه زمستان بر ما گذشته باشد؛ به هر حال، آن‌ها از هفده آوریل 2011 که اولین قسمت را روانه آنتن کردند تا امروز، همه مناسبات برقرار بر جهان ما را تغییر داده‌اند.

 

صابر محمدی سریال بازی تاج و تخت سوفی ترنر شبکه اچ بی او شبکه hbo بازی تاج و تخت ورایتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین