کد خبر: 15972 A

اتهام: سرقت ادبی/ فیلمنامه فیلم نامزد 13 اسکار دزدی است!

اتهام: سرقت ادبی/ فیلمنامه فیلم نامزد 13 اسکار دزدی است!

بازماندگان پل زیندل، نمایشنامه‌نویس آمریکایی سازندگان فیلم تحسین‌شده «شکل آب» را به سرقت ادبی از روی یکی از آثار این نویسنده برنده جایزه پولیتزر مربوط به سال 1969 متهم کرده‌اند.

ایران‌آرت: دیوید زیندل (پسر نمایشنامه‌نویس فقید) مدعی است «شکل آب» بر اساس یکی از نمایشنامه‌های پدرش به نام «بگذار نجوای تو را بشنوم» ساخته شده و به نظر می‌رسد داستان فیلم و نمایشنامه شباهت‌های انکارناپذیر حتی در جزئی‌ترین بخش‌ها با هم دارند. متن زیندل درباره نگهبان یک مرکز پژوهشی است که دل به دلفین اسی در آنجا می‌بازد و می‌کوشد حیوان بیچاره را نجات بدهد.

«شکل آب» به کارگردانی گی‌یرمو دل‌تورو هفته گذشته نامزد دریافت 13 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد. فیلمنامه را دل‌تورو با همکاری ونسا تیلر نوشته و داستان درباره یک نظافتچی ناشنوا در آزمایشگاهی در بالتیمور در دهه 1960 است که عاشق موجودی آب‌زی می‌شود و تلاش می‌کند او را نجات دهد. «بگذار نجوای تو را بشنوم» حدود 50 سال پیش در قالب نمایشی تلویزیونی پخش شده بود.

خبر مربوط به سرقت ادبی سازندگان «شکل آب» از روی نمایشنامه‌ای قدیمی به سرعت در فضای مجازی پخش شده و مدیران شرکت فوکس سرچ‌لایت آن را از اساس فاقد اعتبار دانسته‌اند. سخنگوی این شرکت اعلام کرد دل‌تورو هرگز نه نمایشنامه «بگذار نجوای تو را بشنوم» را خوانده نه نمایش تلویزیونی آن را دیده است. پل زیندل که در 2003 در 66 سالگی از دنیا رفت، سال 1971 برنده جایزه پولیتزر در رشته نمایشنامه‌نویسی شده بود.

مهدي فروتن اسكار 2018 شكل آب دل تورو پل زيندل
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین