کد خبر: 16730 A

مرگ بازیگری که کم مانده بود جیمز باند شود

مرگ بازیگری که کم مانده بود جیمز باند شود

جان گاوین با پیشینه بازی در فیلم‌های کلاسیک «روانی» و «اسپارتاکوس» و فعالیت در عرصه سیاست در سن 86 سالگی تسلیم سرطان خون شد و از دنیا رفت.

ایران‌آرت: بازیگر باسابقه هالیوودی در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان تا مقام سفیر آمریکا در مکزیک هم پیش رفت. گاوین با نام اصلی جان آنتونی گالنور در برخی از فیلم‌های مهم تاریخ سینما بازی کرد. نخستین حضور او روی پرده در نقش اصلی «زمانی برای عشق ورزیدن و زمانی برای مردن» به کارگردانی داگلاس سیرک در 1958 بود. یک سال بعد در «تقلید زندگی» باز هم برای سیرک مقابل دوربین رفت و کنار لانا ترنر و ساندرا دی هنرنمایی کرد.

سرانجام نوبت به همکاری با آلفرد هیچکاک رسید و گاوین در فیلم کلاسیک گونه وحشت یعنی «روانی» حضوری موثر داشت. فیلم حماسی و برنده اسکار «اسپارتاکوس» به کارگردانی استنلی کوبریک در کنار کرک داگلاس دیگر فیلم مهم کارنامه گاوین بود که او را به سوی تلویزیون و بازی در سریالی وسترن سوق داد.

شاید مهم‌ترین بخت کارنامه این بازیگر توانمند در 1971 به او رو کرد؛ زمانی که جورج لازنبی از پروژه «الماس‌ها ابدی‌اند» کناره‌گیری کرد و گاوین در آستانه بستن قرارداد برای ایفای نقش جیمز باند بود. این اتفاق در نهایت نیفتاد و شان کانری آن نقش را به دست آورد.

گاوین بین سال‌های 1971 تا 1973 رئیس اتحادیه بازیگران آمریکا بود و در دوران ریاست جمهوری ریگان سفیر آمریکا در مکزیک شد. گفته می‌شد او می‌خواهد در 1991 برای ورود به سنا اقدام کند که در نهایت تصمیم گرفت از عرصه سیاست کناره بگیرد.

جیمز باند شان کانری اسپارتاکوس کوبریک هیچکاک مهدی فروتن جورج لازنبی جان گاوین داگلاس سیرک روانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین