کد خبر: 17246 A

روایت ستاره جذاب از افشاگر فراموش‌شده جنگ عراق

روایت ستاره جذاب از افشاگر فراموش‌شده جنگ عراق

کایرا نایتلی در فیلم سینمایی «رازهای رسمی» نقش مترجم پیشین سازمان جاسوسی بریتانیا را بازی می‌کند که با درز دادن اطلاعات محرمانه ارتش آمریکا در جنگ با عراق جنجالی بزرگ برپا کرد.

ایران‌آرت: ستاره 32 ساله بریتانیایی در این فیلم با مت اسمیت همبازی و در نقش کاترین گان ظاهر می‌شود؛ مترجم ستاد ارتباطات دولت بریتانیا که افشاگری‌های او درباره سندسازی‌های دولت و ارتش آمریکا برای حمله به عراق در سال 2003 در تمام این سال‌ها نادیده گرفته و فراموش شده است. جالب اینجاست که افشاگری‌های گان سال‌ها پیش از ظهور چهره‌هایی چون ادوارد اسنودن و جولین آسانژ انجام شده اما هرگز به اندازه آنها مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته است.

گاوین هود که فیلم‌های تحسین‌شده «سوتسی» و «نگاه آسمانی» را در کارنامه دارد، روی صندلی کارگردانی «رازهای رسمی» می‌نشیند. او که شیفته داستان کاترین گان شده، پروژه را ماه آینده میلادی کلید می‌زند تا برای نمایش در اواخر 2018 آماده شود. هود می‌گوید: «این داستانی است که بخش زیاد آن نادیده گرفته شده است. حتی در بررسی‌های اخیر درباره جنگ عراق هم کسی از گان برای شهادت دادن دعوت نکرد. نقش کاترین در کامل شدن پازل جنگ عراق بسیار مهم است و عجیب اینکه این همه سال کسی به فکر آن نبوده است.»

گان در آن زمان 28 ساله و مترجم زبان ماندارین در دفتر مرکزی ستاد ارتباطات دولت بریتانیا در چلتنهم بود. نخستین کار او درز دادن ایمیل محرمانه سازمان امنیت ملی آمریکا به روزنامه آبزرور بود؛ سندی که نشان می‌داد دولت آمریکا از گان و همکارانش خواسته از نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک جاسوسی و زمینه راضی شدن کشورهای عضو شورا را برای حمله آمریکا و انگلیس به عراق فراهم کنند.

با اینکه آبزرور چند هفت پیش از جنگ علیه عراق به بهانه داشتن سلاح های غیرمتعارف حمایت کرده بود اما آن نامه محرمانه را منتشر کرد. به این ترتیب، گان دستگیر و محاکمه شد. او که این روزها همراه همسر و دخترش در ترکیه زندگی می کند، کار خود را از دست داد و روزهایی بسیار سخت از سر گذراند.

«رازهای رسمی» چالشی تازه در کارنامه نایتلی هم است که پیش از این گفته بود دوست ندارد در داستان‌های امروزی نقش زن هتک حرمت‌شده یا معشوق و همسر تزئینی ایفا کند. پیش‌تر قرار بود جاستین چادویک روی صندلی کارگردانی فیلم بنشیند و ناتالی دورمر بازیگر نقش اصلی آن باشد.

جنگ عراق کایرا نایتلی مهدی فروتن رازهای رسمی گاوین هود
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین