کد خبر: 27543 A

سخنرانی تند و اعتراضی خانم بازیگر / زنان را دیوانه خطاب نکنید

سخنرانی تند و اعتراضی خانم بازیگر / زنان را دیوانه خطاب نکنید

ناتالی پورتمن در مراسم "قدرت زنان" به مردانی که افکار مردسالارانه دارند اعتراض کرد.

ایران آرت: ناتالی پورتمن، بازیگر "قوی سیاه" که در سال‌های گذشته چندین‌بار در جنبش حقوق زنان و در مخالفت صریح با دولت دونالد ترامپ و http://www.iranart.news/fa/tiny/news-27537 سخنرانی کرده و یکی از فعالان شاخص حقوق زنان در آمریکا به‌شمار می‌آید، این هفته در مراسمی با عنوان "قدرت زنان" که از سوی نشریه ورایتی در هالیوود برگزار شد، نطقی داشت که بازتاب آن در نشریات آمریکا بسیار گسترده بود.

به گزارش شرق، این بازیگر ۳۷‌ساله برنده جایزه اسکار در این مراسم از جمله به‌شدت به صنعت سینمای آمریکا تاخت که به گفته او نابرابری شدیدی در میان زنان و مردان در آن به چشم می‌خورد. به نوشته ورایتی، خانم پورتمن گفت: با وجود نرخ فارغ‌التحصیلی کمابیش برابر میان زنان و مردان و نبود اختلاف چندانی میان نسبت فارغ‌التحصیلان زن و مرد "در صنعت ما سال گذشته فقط ۱۱ درصد از ۲۵۰ فیلم برتر را زنان کارگردانی کرده‌اند".

او بخش‌های مفصلی از سخنرانی‌اش را به هاروی وینستین، تهیه‌کننده مشهور هالیوود، اختصاص داد که سال گذشته پس از رسوایی آزار‌های جنسی متعدد موقعیت و قدرتش را از دست داد و تحت تعقیب قضائی قرار گرفت. پورتمن درباره وینستین گفت که اقدامات مخرب او چند نسل از زنان هالیوود را تحت‌تأثیر قرار داده است.

بازیگر فیلم‌های "لئون"، "و به نشانه انتقام" و "ژاکی" همچنین در مورد برچسب‌زنی‌های جامعه مردسالار علیه زنان صحبت کرد. او به‌ویژه در مورد کلمه "دیوانه" که یکی از برچسب‌های مشهور دونالد ترامپ علیه زنان مخالفش است، صحبت کرد. (هریس اومالی در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست توضیح داده که واژه "دیوانه" یکی از پنج واژه اصلی است که در آمریکا برای تمسخر، شرمنده‌کردن و به اطاعت واداشتن زنان استفاده می‌شود. چهار واژه دیگر عبارتند از: چاق، زشت، هرزه و ماده‌سگ).

ناتالی پورتمن به مردانی که افکار مردسالارانه دارند توصیه کرد: "دست از این لفاظی‌ها بردارید که مدام زنان را دیوانه خطاب می‌کنید. اگر یک مرد بگوید که زنی دیوانه است، باید از او پرسید: "تو چه بدی‌ای در حق او کرده‌ای که این‌طور شده است؟" این واژه دیوانه درواقع یک کلمه رمز است. مردی سعی می‌کند از این کلمه برای بی‌اعتبارکردن یک زن استفاده کند".

سخنرانی خانم پورتمن به‌عنوان یک راهنمای گام‌به‌گام برای کمک به توانمندسازی زنان در هالیوود ایراد شد، اما توصیه‌های او برای همه افراد در هر حرفه‌ای کاربرد دارد. او همچنین این را یک افسانه دروغین دانست که گفته می‌شود زنان به این علت که وقت خود را صرف خانواده می‌کنند از عهده مشاغل مدیریتی بالا برنمی‌آیند و این تفکر غلط را عامل آن دانست که بسیاری از زنان مایل به تشکیل خانواده یا بچه‌دارشدن نباشند.

او همچنین خطای بزرگ مردان جامعه پدرسالار را در آن دانست که تصور می‌کنند زن و مرد رابطه برد- باخت دارند و برد یکی به معنی باخت دیگری است. "بسیاری از مردان تصور می‌کنند که این یک بازی برد- باخت است که اگر برای زنان احترام و ارزشی را قائل شوند که سزاوارش هستند، مردان خواهند باخت، ولی این پیام مادران است: هرچه بیشتر شیر بدهی، بیشتر شیر می‌سازی. هرچه بیشتر عشق اهدا کنی، عشق بیشتری خواهی داشت. همین را می‌توان در مورد نور و آتش گفت. وقتی مشعل دیگری را برمی‌افروزی، آتشت را از دست نمی‌دهی، فقط نور و گرمای بیشتری تولید می‌کنی".

ناتالی پورتمن هاروی واینستین ورایتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین