کد خبر: 29001 A

واکنش هنرمندان به مرگ برتولوچی / از فاطمه معتمدآریا تا جعفر پناهی

واکنش هنرمندان به مرگ برتولوچی / از فاطمه معتمدآریا تا جعفر پناهی

بسیاری از بازیگران و کارگردانان سینمای ایران با انتشار پست‌هایی در اینستاگرام به درگذشت برناردو برتولوچی واکنش نشان دادند.

ایران آرت: برناردو برتولوچی، کارگردان نامدار سینِمای جهان که خالق آثار مشهوری چون "آخرین امپراتور" و "آخرین تانگو در پاریس" است، صبح دوشنبه پنجم آذر بر اثر عارضه ناشی از سرطان از دنیا رفت. 

به گزارش خبرآنلاین، درگذشت این کارگردان مطرح، واکنش‌های متعددی را از سوی سینماگرانی ایرانی به همراه داشت، بازیگران و کارگردانان سینمای ایران با انتشار پست‌هایی در صفحات‌ خود در اینستاگرام از درگذشت برتولوچی ابراز ناراحتی و تاسف کردند، در ادامه مهم‌ترین این واکنش‌ها را مرور می‌کنیم.

فاطمه معتمدآریا، به این اتفاق این‌طور واکنش نشان داد: "خبر کوتاه بود و جانکاه، برناردو برتولوچی در ۷۷ سالگی ما را ترک کرد، در صبحی که بی وقفه از سلامت او حرف میزدیم پیش از آنکه سوگوار نبودنش باشیم."

1

محمدحسین مهدویان، کارگردان جوان سینما نیز از درگذشت برتولوچی ابراز تاسف کرد و نوشت: "از مرگ این هنرمند بزرگ به واقع متاثر شدم. دو فیلم "آخرین تانگو در پاریس" و "محصور" فیلم‌های الهام‌بخش و محبوب زندگی من هستند. باور دارم که بخشی از شخصیت من به عنوان فیلم‌ساز مدیون این دو فیلم ماندگار است. احساسم درست مثل زمانی است که خبر مرگ کوبریک بزرگ را شنیدم. فقدان برتولوچی هم برای سینما جبران‌ناپذیر است. خداحافظ آقای کارگردان."

2

جعفر پناهی نیز نوشت: "برناردو برتولوچی که به بیماری سرطان مبتلا بود، امروز دوشنبه در سن هفتاد و هفت سالگی در رم درگذشت. وی فیلمسازی را با دستیاری پیر پائولو پازولینی، فیلمساز بزرگ ایتالیایی شروع کرد. برتولوچی در اولین فیلم‌های خود به شدت تحت تأثیر موج نوی سینمای فرانسه و آثار فیلمسازانی مانند ژان لوک گدار و فرانسوا تروفو بود.با فیلم "آخرین تانگو" در پاریس به شهرت رسید و برای فیلم "آخرین امپراتور" اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین کارگردانی را به دست آورد."

3

رسول صدرعاملی، کارگردان آثاری چون "هرشب تنهایی" و "من ترانه ۱۵ سال دارم"، در باره این کارگردان مطرح جهان نوشت: "برناردو برتولوچی، از آخرین‌های نسل تکرار نشونده‌ای که دوستش داشتم هم رفت، جای هیچکدامشان را کسی دیگر نمیتواند بگیرد هرکدامشان که فیلمی را نسازند، آن فیلم هرگز ساخته نخواهد شد و چنین است که حسادت در جهان هنر معنایی ندارد، تاکید می‌کنم هر فیلمی توسط فیلمسازش ساخته نشود، آن فیلم از دست رفته است و مثل کودکی است که متولد نمی‌شود و انگار نه انگار، طبیعی است که حرفم در مورد فیلمهای اندیشه محور است و فیلمسازانی که نگاه خاص خودشان را به هستی دارند و نه انبوه فیلمهای صرفا سرگرم کننده حیف شد برتولوچی هم جهان را ترک کرد."

4

فرزاد موتمن، دیگر کارگردان سینمای ایران، این‌طور به درگذشت برتولوچی واکنش نشان داد: "ما بیداریمان را به خیالبافیهـای تو مدیونیم. سه فیلمساز بیشترین تأثیر را بر من گذاشتند: گدار، برتولوچی، روگ. به فاصله دو روز دو تایشان رفتند. فعلاً با برتولوچی هـم خداحافظی میکنیم، پست مفصل تر بماند برای بعدتر."

5

الناز شاکردوست، باران کوثری و حبیب رضایی هم از جمله بازیگرانی بودند که در صفحات خود در فضای مجازی به درگذشت این کارگردان فقید سینمای جهان واکنش نشان دادند و ابراز تاسف کردند.

جعفر پناهی فاطمه معتمدآریا محمدحسین مهدویان فرزاد موتمن رسول صدرعاملی برناردو برتولوچی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین