کد خبر: 31833 A

هشت و نیم میلیارد فیلم تختی پاکیزه است/ پیش روی اتاق فکر "شائبه ورود پول های مشکوک"

هشت و نیم میلیارد فیلم تختی پاکیزه است/ پیش روی اتاق فکر "شائبه ورود پول های مشکوک"

هشدار ایران آرت مبنی بر پروژه تخریبی بودن "ورود پول مشکوک به هنر" حالا باور اهل هنر شده است و سینماگران را به اعتراض جدی علیه این بداخلاقی واداشته است.

ایران آرت : نخستین بار ایران آرت از تشکیل اتاق فکری برای حمله همه جانبه به هنر خبر داد  ایران آرت در نوشتارهای متعددی یکی از پروژه های این اتاق فکر را "خلق شائبه ورود پول های مشکوک به هنر  خوانده بود که اکنون در روزهای جشنواره فیلم فجر با تسری این اتهام به چند فیلم و تهیه کننده شناخته شده، درستی ادعای ما احتمالا به اهل هنر اثبات شده است. 

در تازه ترین اتفاق در باره این شائبه ناجوانمردانه، عوامل فیلم های غلامرضا تختی به تهیه کنندگی سعید ملکان واکنش تند و جدی داشتند که شرح کامل آن تقدیم تان می شود. 

البته ساعتی پیش تر رضا میرکریمی فیلمساز شناخته شده و تهیه کننده "ما همه با هم هستیم" هم ایجاد شائبه پول های مشکوک را یک توطئه خواند که ساعتی دیگر درباره آن بیشتر برای تان می نویسیم. 

یازدهم دی ماه حسین هاشم پور در ایران آرت ذیل تیتر " تشکیک در پول های مشکوک" ، نوشت: پروژه تخریبی در سینما با نسخه قدیمی تجسمی و تئاتر کلید خورده است:"شائبه ورود پول های مشکوک" موضوع چنان حاد و نگران کننده مطرح می شود و در رسانه ها تیترهای هیجان انگیز می گیرد که حتی جمعی از هنرمندان نیز با آن همراه می شوند و بدون آنکه یک برگ سند یا مدرک در دسترس باشد بسیاری از آثار شاخص این عرصه با تردید پولشویی تخریب حیثیتی می شوند.درست روزهایی که بودجه هنری دولت کم رمق تر از همیشه است، بیکاری و گرانی روزافزون جامعه هنری را به ستوه آورده و تنها راه برون رفت جلب سرمایه های بخش خصوصی ست!در حالیکه شهر پر شده از دلالان ارز و سکه و ملک که زندگی روزمره مردم را به مخاطره انداخته اند، برخی رسانه ها به سرمایه گذاران نو آمده هنر حمله ورند که "از کجا آورده ای؟!" حال آنکه رسالت رسانه به جای طرح چنین پرسش اتهام آلودی، انتشار کدهای روشن از جرم است و به طبع حق ندارد بدون سند آبروی انسان ها را نشانه رود آن هم فقط به این دلیل که یک تئاتر شیک یا چند فیلم ساخته تا مردم لذتش را ببرند و در این وانفسای افسردگی عمومی، در اتمسفر هنر نفسی چاق کنند..مثل شما معتقدم نباید بدون سند دیگران را قضاوت کرد. بد اخلاقی های این روزها را دامن نزنیم،اگر کسی مدرکی دارد به جای اتهام خشک و خالی در رسانه ها فقط باید تلفن را بردارد و به مجری قانون اطلاع دهد... از این منظر است که معتقدم طراحان نشسته در اتاق فکر، کارشان را خوب بلدند و در روزهایی که تنها راه زنده داشت هنر، جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی ست با ناامن سازی فضا، سرمایه ها را فراری می دهند و به جیب سرانه فرهنگی کشور دستبرد می زنند."

بیانیه غلامرضا تختی 

سازندگان فیلم « غلامرضا تختی»در واکنش به برخی ادعاهای مطرح شده پیرامون منابع مالی  این فیلم سینمایی  بیانیه ای منتشر کردند. 

در این بیانیه آمده است. 

از سال گذشته که در نشست خبری تنگه ابوقریب بودجه تولیدی فیلم را اعلام کردیم، امید داشتیم بازار شایعه و تهمت برچیده شود و اندک آرزویی که سایر تولیدات سینمایی هم مشی مشابهی در پیش گیرند تا سره از ناسره مشخص و شفافیت مالی تولیدات سینمای ایران به سنت بدل گردد. در ادامة همین نگاه و با اعتقاد به لزوم آگاهی مخاطبان و رسانه ها، در خبرهای مربوط به سریال نهنگ آبی هم نام تک تک سرمایه گذاران را ذکر کردیم. شگفت این که تمرکز بر پروژه های بعدی و پرهیزمان از پاسخ دادن و پیگیری قضایی ادعاهایی که بدون مبنا و سند بر زبان ها و کاغذها جاری می شد، توهم درستی افتراها را در کسانی تقویت کرد. ظاهرا همة شب ها و روزهایی را که به دوندگی برای مهیا کردن شرایط و سرمایه ساخت تختی گذراندیم، نارفیقان به تیز کردن قلم های تهمت و تقویت تصورهای خودساخته سپری کردند و اینک که توانستیم عهدمان را با خود به جا آوریم و حتی به قیمت توقف تولید تختی به پیشنهادهای نوکیسگان نه بگوییم و داستان جهان پهلوان را مثل زندگی و شخصیت خودش پاکیزه از هر پول مشکوک و دور از پیشنهادهای به اصطلاح نجومی بسازیم، ورق را برگشته می بینیم و در کنار ستایش ها و محبت ها و حتی نقدهای جدی و کوبنده و ریزبینانه ای که خستگی از تن مان به در می کند، دهان هایی را همچنان گشوده به تکرار تهمت های نخ نما و نامربوط می یابیم.

همین جا صراحتا اعلام می کنیم بودجه پروژة تختی هشت و نیم میلیارد تومان بوده که شصت درصد آن را سعید ملکان و چهل درصد را بنیاد سینمایی فارابی تأمین کرده اند. صراحتا از هر شخص یا ارگانی که مدعی داشتن سهمی در این پروژه است یا هر رسانه ای که سندی مبنی بر مشارکت نهادها یا افرادی دیگر در تولید این فیلم دارند، می خواهیم اسناد ادعای شان را بدون پرده پوشی منتشر کنند. در غیر این صورت پیگیری قضایی تهمت ها و ادعاهای بدون مبنا و مدرک را بر خود محفوظ می دانیم و تلاش های غیرمنصفانه ای را که به نظر می رسد با هدف حاشیه سازی برای پروژة غلامرضا تختی انجام می شود بی پاسخ نخواهیم گذاشت.

در پایان از تمام رسانه هایی که نقد و پرسشگری را به اغراض شخصی نمی آمیزند و تحقیق را پیش نیاز طرح ادعا می بینند، تشکر می کنیم.»

 

سعید ملکان پولشویی در هنر پولشویی در سینما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین