کد خبر: 3901 A

این شش ایرانی را در جشنواره جهانی فیلم فجر ببینید

این شش ایرانی را در جشنواره جهانی فیلم فجر ببینید

شش فیلم بلند ایرانی در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در دو بخش مسابقه با فیلم‌های خارجی رقابت می کنند.

ایران آرت : در سی وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر علاوه بر بخش بازار که عمده فیلم‌های ایرانی در این بخش حضور دارند و به نمایش گذاشته می‌شوند 6 فیلم در دو بخش سینمای سعادت و جلوه گاه شرق با فیلم‌های خارجی حاضر در جشنواره به رقابت می‌پردازند.

در بخش سینمای سعادت یا بخش مسابقه بین الملل فیلم‌های "نگار"، "پایان رویاها" و "خانه" و در بخش مسابقه جلوه گاه شرق پانورمای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی فیلم‌های "خانه کاغذی"، "آپاندیس" و "برگ جان" به نمایش در می‌آیند.

"نگار" ساخته رامبد جوان است که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار از آن رونمایی شد. این فیلم، داستان نگار، دختر خانواده‌ای نیمه‌مرفه و اصیل است. پدر لوطی او در یک معامله اقتصادی شکست می‌خورد و به دلیل فشارهای زیاد می‌میرد. البته این تحلیل پلیس از مرگ پدر است و نگار آن را باور ندارد. از این رو او تصمیم می‌گیرد روزهای پایانی زندگی پدرش را مرور کند تا شاید به اصل ماجرا پی ببرد.

 

"نگار"

جوان که پیش از این فیلم‌های "اسپاگتی در هشت دقیقه"، "پسر آدم، دختر حوا" و "ورود آقایان ممنوع" را در کارنامه دارد، اولین نمایش جهانی فیلمش را در جشنواره بین‌المللی فجر پشت سر خواهد گذاشت. نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، مانی حقیقی و آتیلا پسیانی از بازیگران این فیلم هستند.

"پایان رویاها"

در خلاصه داستان ساخته محمدعلی طالبی آمده است: پسربچه‌ای که با خانواده‌اش در یکی از روستاهای شمالی کشور زندگی می‌کند، علاقه‌ شدیدی به اسبی پیدا می‌کند که تازه وارد خانه‌شان شده است. اشتباهی از پسر سر می‌زند و مشکلی به وجود می‌آید اما او مشکل را از خانواده‌اش پنهان می‌کند و همین موضوع باعث گسترش گرداب دردسرها می‌شود.

محمدعلی طالبی فیلم‌ساز کهنه‌کاری است که بیش‌تر با آثارش درباره کودکان و نوجوانان شناخته می‌شود. او که فعالیت‌های هنری‌اش را از سال ۱۳۵۶ با دستیاری کارگردان در تلویزیون و مستندسازی آغاز کرده است تا امروز فیلم‌هایی مانند "چکمه"، "کیسه برنج"، "تیک‌تاک"، "تو آزادی"، "باد و مه"، "دیوار" و… را ساخته و به جشنواره‌های جهانی مهمی مانند برلین، مونترال، تورنتو، توکیو، لندن و… رفته و جوایزی را هم به دست آورده است.

"ائو/ خانه"

این فیلم نیز اولین نمایش خود را در جشنواره فیلم فجر پشت سر گذاشت و با استقبال بسیار زیادی از سوی مخاطبان مواجه شد. در خلاصه داستان "خانه/ ائو" می‌خوانیم: مردی از دنیا رفته است و همه دور جسدش جمع شده‌اند. متوفی وصیت کرده است جسدش را در اختیار دانشکده پزشکی به منظور استفاده علمی قرار دهند اما دخترش به‌شدت مخالف است.

اصغر یوسفی‌نژاد (متولد ۱۳۴۸) که کارش را از فعالیت‌های مطبوعاتی و مجله‌های سینمایی به‌خصوص ماهنامه "فیلم" آغاز کرد، در این سال‌ها چند فیلم کوتاه، یک مجموعه‌ی مستند و فیلمی با عنوان "باران رؤیاها را نمی‌شوید" را در مقام فیلم‌ساز ساخته است.

"آپاندیس"

اولین فیلم بلند کارنامه‌ حسین نمازی که مدرک کارشناسی سینما دارد و پیش از این چند فیلم کوتاه ساخته است،  محسوب می‌شود و قرار است در جشنواره جهانی برای اولین بار به روی پرده سینما برود. آنا نعمتی، امیرعلی دانایی، رضا اکبرپور، پردیس منوچهری، مرجان مؤمنی و محمدعلی کیانی بازیگران این درام ۸۴ دقیقه‌ای هستند. در خلاصه داستان آن آمده است: یک عمل جراحی آپاندیس انجام و در نتیجه آن رازهای چند نفر برملا می‌شود.

خانه کاغذی

"خانه کاغذی"

 ساخته مهدی صباغ زاده داستان پدر و دختر روزنامه‌نگاری است که همپای یکدیگر کار می‌کنند و هیچ‌کدام به خاطر دیگری ازدواج نکرده‌اند. دختر در یک نشریه کار می‌کند و پدر هم بعد از مدتی دوباره دست به قلم شده است. پرویز پرستویی، تینا پاکروان، ستاره اسکندری، مهدی پاکدل، علیرضا کمالی، حسین پاکدل، ثریا قاسمی، محسن قاضی‌مرادی، ارد زند و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند. مهدی صباغ‌زاده (متولد اول تیر ۱۳۳۰ در مشهد) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و تدوینگری است که فعالیت هنری را با تئاتر و شرکت در سینمای آزاد و فیلم‌سازی تجربی آغاز کرد. "آفتاب‌نشین‌ها"، "سناتور"، "خانه خلوت" و "صبحانه‌ای برای دو نفر" از جمله فیلم‌های صباغ‌زاده در مقام کارگردان هستند.

برگ جان

در خلاصه داستان فیلم "برگ جان" آمده است: کارگردانی با سهل‌انگاری در حال ساختن فیلمی گزارشی از کاشت و برداشت زعفران در شهرستان است. او این کار را برای تأمین کسری پول خرید خانه پذیرفته است ولی از سوی دیگر، قیمت خانه‌ها در حال بالا رفتن است و… "برگ جان" با الهام از ماجراهای پشت صحنه‌ی مستند "زعفران" (۱۳۶۹) خلق شده است و مهدی احمدی، سعید پورصمیمی، مریم مقدم و سحر سلحشور از بازیگران آن هستند.

ابراهیم مختاری که متولد بابل است و فارغ‌التحصیل مدرسه عالی تلویزیون و سینما، مستندسازی را از سال ۱۳۵۱ در تلویزیون آغاز کرد و اولین فیلم سینمایی‌اش با نام "زینت" در سال ۱۹۹۴ در بخش دوهفته‌ی منتقدان جشنواره کن به نمایش درآمد. پس از آن مختاری به چهره‌نگاری در سینمای مستند روی آورد و سه فیلم "ملاخدیجه و بچه‌ها"، "مکرمه: خاطرات و رؤیاها" و "زینت: یک روز به‌خصوص" را ساخت که در چند جشنواره به نمایش درآمدند. در سال ۱۳۷۶ جشنواره لایپزیک بزرگداشتی برای او برگزار کرد.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

 

رامبد جوان فیلم نگار سی و پنجمین جشنواره جشنواره جهانی فیلم فجر جشنواره جهانی فیلم فجر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین