کد خبر: 42932 A

بازیگر لیسانسه‌ها: پدرم برای من پارتی‌بازی نکرد/ پول مسیر زندگی‌ام را تغییر داد

بازیگر لیسانسه‌ها: پدرم برای من پارتی‌بازی نکرد/ پول مسیر زندگی‌ام را تغییر داد

بیژن بنفشه‌خواه از بازی در سریال‌های "لیسانسه‌ها" و "فوق لیسانسه‌ها" و نقش پدرش در بازیگر شدن او می‌گوید.

ایران آرت: در سال1373 وقتی بیست‌ویک‌ساله بود با سریال "پیک سپید شادی" برای کودک و نوجوان وارد تلویزیون شد و با فیلم "رقص شیطان" در سال 79 نخستین تجربه خود را در سینما به‌دست آورد. البته چند سال بعد با سریال "این چند نفر" و "بدون شرح" چهره‌اش شناخته شد و در ادامه با حضور در سریال "چارخونه"، "مرد دوهزار چهره"، "قهوه تلخ" و سپس "ساختمان پزشکان" بیشتر به شهرت رسید.

بازی او اغلب در نقش‌های طنز بوده و خودش می‌گوید: "نشاندن لبخند بر لبان مردم برایم افتخار است".

این شب‌ها بیژن بنفشه‌خواه در مجموعه طنز در حال پخش فوق‌لیسانسه‌ها ایفاگر نقش دکتر مهاجر است. به همین بهانه گفت‌وگوی او با روزنامه همشهری را در ادامه می‌توانید بخوانید:

خودتان نقش‌های طنز را بیشتر دوست دارید یا پیشنهادهایتان بیشتر طنز بوده؟ 

شروع کار من با بازی در فیلم‌های طنز بود و همین موضوع موجب شد تا اغلب به من بازی در نقش‌های طنز پیشنهاد شود. اطرم هست زمان دانشجویی، دوست عزیزم امیر غفارمنش که آن زمان همکلاسی‌ام بود پیشنهاد دادن تست بازیگری در یک کار طنز را به من داد. بار اول این پیشنهاد را قبول نکردم و تصمیم داشتم که بیشتر درس بخوانم و تمرین کنم اما ترم دوم به‌خاطر مشکلات مالی و برای تامین شهریه دانشگاه آزاد پیشنهاد تست دادن برای بازیگری را قبول کردم. در کار مشترک آقای داریوش کاردان و مرحوم عمرانی که جُنگ طنز ۳۹ بود حضور پیدا کردم. این مجموعه همزمان با "ساعت خوش" پخش می‌شد. چون کارهای اول من کمدی بود بعد از آن هم اغلب در این ژانر به من پیشنهاد می‌شد. در واقع پول مسیر زندگی و کار هنری مرا تغییر داد. پشیمان نیستم؛ چرا که خنداندن مردم یک هنر است و من دوست دارم این هنر را بیاموزم. 

یک سؤال بی‌تعارف از شما می‌پرسیم؛ پدرتان آقای رضا بنفشه‌خواه از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون، چقدر پارتی و واسطه شما برای حضورتان در این عرصه بودند؟

راستش را بخواهید پدرم هیچ‌گاه برای من پارتی‌بازی نکرده است. نمی‌دانم شاید هم جایی بدون اینکه من درجریان باشم سفارش کرده باشد، اما هیچ وقت اهل پارتی‌بازی نبوده و نیست. البته زندگی در خانواده هنری بی‌تأثیر نیست اما واقعیت این است که من همیشه دوست داشتم به‌خاطر خودم به من نقش پیشنهاد شود. اما گاهی حس می‌کنم کاش از این رابطه استفاده می‌کردم (با خنده).

شما امسال بعد از سال‌ها، در سینما هم پر کار بودید و در فیلم‌های "کلوپ همسران"، "جانان"، "تخته گاز"، "کاتیوشا" و... بازی کردید. از فعالیت‌تان در این زمینه برای ما بگویید. آیا قرار است کمتر سریال تلویزیونی بازی کنید؟

بله، امسال چندین فیلم سینمایی اکران شده داشتم و بعد از مدت‌ها بازی در تلویزیون، بیشتر در سینما فیلم بازی کردم. گرچه از پیشنهادهای فیلم‌های سینمایی استقبال می‌کنم اما بازی در سریال‌های تلویزیونی را هم دوست دارم، چون به هر حال از گوشه و کنار کشور و در شهرها و روستاهای مختلف همه اقشار جامعه پای سریال‌ها می‌نشینند. اما حقیقت این است که وضعیت پرداخت دستمزدها در تلویزیون به حدی بد است که بازیگر را دلسرد می‌کند. اغلب بازیگران شغل دومی ندارند و درآمدشان همین دستمزد بازی‌هاست که متأسفانه با تأخیر چند‌ماهه و حتی چندساله پرداخت می‌شود و این اصلا منصفانه نیست. هم‌اکنون من برای ۳ کار از تلویزیون دستمزد طلب دارم. خدارا شکر همسرم شرکت دارد و زندگی ما لنگ نمی‌ماند اما بسیاری از هنرمندان روزهای سختی را سپری می‌کنند و حتی برخی بیمه و تسهیلات این‌چنینی هم ندارند.

برسیم به سریال فوق‌لیسانسه‌ها؛ از نقش آقای مهاجر در این سریال برایمان بگویید.

این سریال و نقشم را خیلی دوست دارم. همکاری با این تیم یکی از دوست‌داشتنی‌ترین کارهایی بود که انجام دادم. حس می‌کنم با این دغدغه‌های اجتماعی و اقتصادی، سریال‌های طنز خوب نیاز جامعه باشند. باید تلاش کنیم با تولید فیلم‌های خوب، حتی شده دقایقی مردم را فارغ از گرفتاری‌ها و مشغله‌های روزانه بخندانیم. البته با خنده بی‌محتوا مخالفم. برخی هم با سریال‌های طنز کنار نمی‌آیند و همیشه به آن انتقاد دارند. با تمام این اوصاف من همیشه از بازی در فیلم‌های کمدی و تماشای آنها لذت برده‌ام.

از حال‌خوب‌کن‌های زندگی‌تان برایمان بگویید.

حال خوب مردم، حال مرا خوب می‌کند. دنیا به اعتبار این خنده‌های مردم زیباست. وقتی بازتاب بازی‌هایم را از زبان مردم می‌شنوم و می‌بینم که آنها راضی هستند کلی حالم خوب می‌شود. برای یک بازیگر چه چیزی ارزشمندتر از مقبولیت میان مردم است و امیدوارم بتوانم با ایفای نقش‌های متفاوت و جذاب آنها راضی نگه دارم. همچنین سلامتی و صمیمیت خانواده هم برایم لذتبخش است. راستش را گفته باشم پول هم حال مرا خوب نمی‌کند (با خنده).

 هم‌اکنون مشغول چه کاری هستید؟

 فیلمبرداری سریال فوق‌لیسانسه‌ها در حال انجام است و مشغول بازی در این سریال هستم. به‌تازگی هم قرارداد یک فیلم سینمایی به کارگردانی آقای مسعود اطیابی را بستم. به‌احتمال زیاد یک‌ماه بعد فیلمبرداری این فیلم سینمایی آغاز ‌شود. این فیلم هم کمدی است و من یکی از نقش‌های اصلی آن را بازی خواهم کرد.

شما فرزند یک بازیگرید. دوست دارید فرزندانتان هم بازیگر شوند؟

دوست دارم فرزندانم آزادانه رشته و فعالیت هنری‌شان را انتخاب کنند. البته هیچ وقت اجازه نمی‌دهم قبل از هجدهسالگی وارد دنیای بازیگری شوند زیرا معتقدم بچه‌ها باید بچگی کنند و نباید خیلی زود وارد دنیای بزرگ‌ترها شوند. حتی برای رشته‌ای چون هنرپیشگی هم موافق حضور فرزندانم در سنین کم نیستم. شاید خیلی‌ها با نظر من مخالف باشند اما من معتقدم که حتی این فضا هم نوعی کار کشیدن از کودکان محسوب می‌شود و بچه‌ها ناخواسته وارد محیط کار مثل محیط بیمارستان می‌شوند؛ فرقی نمی‌کند و این بچه‌ها به‌عنوان کودکان کار پا به پای ما کار می‌کنند.

بیژن بنفشه خواه لیسانسه ها فوق لیسانسه ها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین