کد خبر: 44780 A

صدای اعتراض برنده اسکار بلند شد

صدای اعتراض برنده اسکار بلند شد

انتقاد وی پس از آن مطرح شد که نام زنان و افرادی با پیشینه اقلیتی در فهرست کوتاه نامزدهای جوایز مهم بفتا خالی است.

ایران آرت: "استیو مک‌کوئین" کارگردان انگلیسی برنده جایزه اسکار از مسئولان برگزاری جوایز فیلم انگلیسی بفتا به دلیل درنظر نگرفتن تنوع و گوناگونی در انتخاب نامزدهای امسال خود انتقاد کرد.

استیو مک‌کوئین به عنوان اولین کارگردان رنگین پوستی که جایزه اسکار را در سال ۲۰۱۴ از آن خود کرد، گفت که آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (بفتا/BAFTA) در صورتی که فراگیری را در نظر نگیرد، جاذبه خود را از دست می دهد.

به گزارش ایبنا، انتقاد وی پس از آن مطرح شد که نام زنان و افرادی با پیشینه اقلیتی در فهرست کوتاه نامزدهای جوایز مهم بفتا خالی است. نام هیچ بازیگر غیر سفیدپوستی در چهار بخش اصلی بازیگری این جوایز دیده نمی شود و هیچ فیلم ساز زنی برای بخش بهترین کارگردان معرفی نشده است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، این واکنش شدید به فهرست کوتاه بفتا، مسئولان برگزاری این مراسم را برآن داشت تا اعلام کنند بفتا سیستم انتخاب خود را مورد بازنگری دقیق قرار می دهد.

مک کوئین که در گذشته دو فیلم از وی برنده جایزه بفتا شده، گفت که تعادل جنسیتی، مشکل صنعت سینماست. این کارگردان هالیوود تاکید کرد که بفتا بدون اصلاحات، اعتبار خود را از دست می دهد.

براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، ۹۴ درصد از همه نامزدهای جوایز فیلم بفتا، سفیدپوست بوده اند.

مراسم اهدای جوایز بفتا در سال جاری، قرار است ۲ فوریه (۱۳ بهمن) در لندن برگزار شود.

مشکل تبعیض و فراگیرنبودن به بفتا محدود نشده و گریبان گلدن گلوب را نیز گرفت. فهرست نامزدهای جایزه گلدن گلوب ۲۰۲۰ در حالی منتشر شد که حذف حریفان رنگین‌پوست و مونث از آن، صدای اعتراض بسیاری را درآورد.

باوجود تلاش هالیوود برای فراگیر بودن و درک جریان های حامی حقوق زنان و رنگین پوستان، فهرست نامزدهای اعلام شده گلدن گلوب ۲۰۲۰ هیچ بازتابی از این فعالیت را نشان نداد. گلدن گلوب ۲۰۲۰ مشخص کرد انجمن مطبوعات خارجی هالیوود هنوز برای به رسمیت شناختن استعداد زنان فیلم ساز، مشکل دارد. در طول تاریخ هفتاد و پنج ساله گلدن گلوب، زنان فقط هفت مرتبه برای بهترین کارگردانی نامزد شده اند.

جایزه گلدن گلوب به معنای گوی طلایی، نام مجموعه جوایزی است که هر ساله در آمریکا از سوی ۹۳ عضو انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی، هم داخلی و هم خارج اهدا می شود. این جایزه نخستین بار در سال ۱۹۴۴ به فیلم های تولیدی و محصولات تلویزیونی تعلق گرفت. بخش بهترین فیلم، یکی از مهمترین بخش های رقابتی فیلم سازان گلدن گلوب است. همچنین جایزه یک عمر فعالیت هنری، از مهمترین جوایز گلدن گلوب به شمار می رود که هر سال به یکی از بزرگان عرصه سینما و تلویزیون آمریکا داده می شود.

مشکل نبود فراگیری، به جان اسکار نیز افتاده است. مراسم اسکار در نود و یک سالگی، تنها شاهد نامزدی پنج زن برای سب عنوان بهترین کارگردانی بوده است. این امر نشان می دهد از مجموع ۳۵۵ نامزد کارگردانی که در طول این سال ها موفق به کسب جایزه شدند، سهم زنان فقط ۱.۴۱ درصد بوده است.

تعداد اندک نامزدهای زن در بخش کارگردانی تا حد زیادی به این واقعیت بستگی دارد که فیلم سازان زن در میان فیلم های پرفروش مهم، به تعداد کافی نماینده ندارند.  

یافته های تحقیقات مرکز مطالعات زنان در فیلم و تلویزیون دانشگاه ایالتی سن دیه گو حاکی است که زنان تنها ۸ درصد از سهم کارگردانی در ۲۵۰ فیلم مهم سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص دادند که  ۱۱ درصد کمتر از سال قبل از آن بود. درسال ۱۹۹۸، زنان ۹ درصد کارگردان ها را تشکیل می دادند و این نشان می دهد این قشر در سال های کنونی، در این زمینه پس رفت کرده اند.

 

کارگردان جایزه اسکار جایزه بفتا کارگردان مشهور استیو مک کوئین
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین