کد خبر: 46174 A

دوگانه اصغر فرهادی و نوید محمدزاده در شیراز/ آیا همان کاری را با نوید می‌کند که با ترانه علیدوستی کرد؟/ ایران‌آرت از گمانه‌زنی‌ها درباره فیلم تازه آقای کارگردان گزارش می‌دهد

دوگانه اصغر فرهادی و نوید محمدزاده در شیراز/ آیا همان کاری را با نوید می‌کند که با ترانه علیدوستی کرد؟/ ایران‌آرت از گمانه‌زنی‌ها درباره فیلم تازه آقای کارگردان گزارش می‌دهد

از همین تحریریه ایران‌آرت به شما می‌گوییم که مطمئن باشید تا مدت‌ها خبرهایی که از این پروژه منتشر می‌شود، قطره‌چکانی خواهد بود...

sdv

ایران‌آرت، صابر محمدی: عادت کرده‌ایم که اطلاع‌رسانی در رابطه با پروژه‌هایی که اصغر فرهادی دنبالشان می‌کند به صورت کاملا قطره‌چکانی اتفاق بیفتد. بروید خبرهایی را که از پیش‌تولید چند فیلم اخیر او مخابره شده‌اند را رصد کنید تا ببینید سیر اطلاع‌رسانی از نخستین پیش‌خبرها تا واپسین آن‌ها چه نمودار کم‌دانه و کم‌شیبی داشته است.

حالا هم چند روزی است خبر رسیده که کارگردان پرافتخار ایرانی، فیلم تازه‌اش را قرار است در شیراز بسازد. قاعده، کاملا رعایت شده است. فعلا در همین حد که فیلم در ایران و شیراز ساخته می‌شود به بیرون درز کرده است. از همین تحریریه ایران‌آرت به شما می‌گوییم که تا مدت‌ها خبرهایی که از این پروژه منتشر خواهد شد، اطلاعاتی در همین حد به هسته مرکزی و اولیه خبر خواهند افزود و نه بیش‌تر.

این استراتژی همواره به نفع فرهادی و تیمش تمام شده است. این شیوه خبررسانی، بازار گمانه‌زنی را داغ می‌کند و از این آتشی که در می‌گیرد همه سود می‌برند؛ هم رسانه‌‌ها سرشان با بررسی گمانه‌ها و شایعه‌ها و احتمال‌ها گرم می‌شود، هم مخاطبان بالقوه و بالفعل اصغر فرهادی برای تماشای نتیجه نهایی تشنه‌تر می‌شوند.

 

تازه‌ترین گمانه‌زنی؛ نوید محمدزاده در شیراز

در تازه‌ترین گمانه‌زنی، این‌طور مطرح شده که در فیلم تازه، خلاف فیلم پیشین که در اسپانیا تولید و با بازی بازیگران این کشور جلوی دوربین برده شد، بازیگران ایرانی حضور خواهند داشت. پس از این نیز، این شایعه مطرح شد که البته هیچ‌یک از این بازیگران، شناخته‌شده و از بدنه سینمای ایران نخواهند بود. حالا اما برخی رسانه‌ها می‌نویسند که به احتمال بالا، نوید محمدزاده در این پروژه حضور خواهد داشت. چرا با این‌که از سوی تیم رسانه‌ای فرهادی هیچ اطلاع تازه‌ای در این باره در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته، نوشته‌اند نوید محمدزاده بازیگر فیلم تازه فرهادی خواهد بود؟ چرا مثلا ننوشته‌اند امیر جدیدی؟ صبور باشید، عرض می‌کنیم.

 

چرا نوید محمدزاده؟

احتمالا این شایعه از آن‌جا قوت گرفته که در گزارش ددلاین درباره‌ این پروژه، صحبت از حضور بازیگران ایرانی به میان آمده که پیش از این در فیلم‌های فرهادی حضور نداشته‌اند. خب با این قاعده می‌توان فهرست طویلی از بازیگرانی را که پیش از این با فرهادی همکاری نکرده‌اند فهرست کرد از جمله مثلا همان امیر جدیدی که عرض کردیم، اما به نظر می‌رسد آنها که این گمانه را مطرح کرده‌اند، دلیل موجهی نزد خود داشته‌اند.

مثلا «کافه سینما» نوشته فرهادی به استفاده از بازیگران روز سینما علاقه دارد و در ذکر دلایل این ادعا، فیلم «فروشنده» با بازی ترانه علیدوستی و شهاب حسینی را مثال زده و تلویحا نوشته که این کارگردان چون می‌دانست این دو بازیگر با حضور در سریال پرطرفدار «شهرزاد» مورد توجه هستند از آنها استفاده کرده است. در واقع این رسانه، دلیل انتخاب احتمالی نوید محمدزاده برای پروژه جدید را، انتخابی از جنس حسینی و علیدوستی برای پروژه قبلی عنوان کرده: «پیش از این، از جمله در فیلم فروشنده که همزمان با سریال شهرزاد و با استفاده از زوج موفق بازیگری این سریال تولید شد، تمایل این کارگردان برای بهره‌گیری از هنرپیشه‌های روز سینما مشخص شده است».

حالا اجازه بدهید همین ادعا را که فرهادی به بهره‌گیری از هنرپیشه‌های روز سینما دارد، بررسی کنیم.

 

گمانه‌ها چقدر درست است چقدر غلط؟

خب، نه می‌توان این ادعا را کاملا رد کرد و نه می‌توان یک‌سره آن را پذیرفت.

به این دلیل می‌توان در رد این ادعا کوشید: تمایل فرهادی به استفاده از بازیگرانی که به شکلی ویژه مورد توجه هستند جز در «فروشنده»، مصداق بارزی ندارد. دو فیلم نخست فرهادی یعنی «شهر زیبا» و «رقص در غبار» اتفاقا خلاف این قاعده هستند و او از فرامرز قریبیانی سراغ گرفت که با وجود حضور همیشه‌اش، مدت‌ها بود چشمگیر  و مورد توجه نبود. در فیلم‌های بعدی نیز بیشتر سعی کرد از بازیگرانی استفاده کند که کارش را راه بیندازند تا این‌که صرفا ستاره آن روزهای سینمای ایران باشند، مثل پیمان معادی در «جدایی نادر از سیمین».

و به همان دلیلی که فرهادی در «فروشنده» چنین انتخابی را صورت داده است می‌توان گمان کرد که باز هم ممکن است او در فیلم تازه‌اش که با نام «قهرمان»(A Hero)  و با همکاری شرکت ممنتو فیلمز ساخته می‌شود، سراغ بازیگری روی بورس رفته باشد. با این حال با اتکا به این‌که فرهادی یک‌بار چنین بهره‌ای را از حسینی و علیدوستی برده، نمی‌توان حکم به این داد که چنین استراتژی‌ای، قاعده‌ای برای انتخاب بازیگر از سوی اوست.

 

***

با این اوصاف، نمی‌توان به صراحت درباره هر آن‌چه به پروژه تازه اصغر فرهادی مربوط است، حرف زد یا به گمانه‌ها دل سپرد. باید منتظر ماند و دید کارگردان اسکاری ما که حالا البته یک‌شبه با چهار اسکاری که هم‌تای کره‌ای‌اش در اسکار 2020 دشت کرد، چهار به دو از رقیب آسیایی‌اش عقب افتاده است، چه رفتار رسانه‌ای را برای اطلاع‌رسانی درباره فیلمش در پیش خواهد گرفت. اما اگر از ما می‌شنوید، متد، همان مخابره قطره‌چکانی خواهد بود.

 

 

اصغر فرهادی ترانه علیدوستی شهاب حسینی صابر محمدی نوید محمدزاده فیلم قهرمان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین