کد خبر: 49848 A

خداحافظی تلویزیون با یادگار ۶۰ ساله‌اش

خداحافظی تلویزیون با یادگار ۶۰ ساله‌اش

پس از دهه‌ها به نظر می‌رسد تلویزیون دیگر تمایلی برای تولید تله‌تئاتر ندارد و مدیران تلویزیون بدون هیچ حساسیت از روی آن رد می‌شوند.

ایران آرت: فهیمه آذرپناه نوشت: سال1337 نخستین کانال تلویزیونی در ایران راه‌اندازی شد و نکته جذابش این بود که بعد از مدت کوتاهی، این شبکه، چهارشنبه‌شب‌ها را به نمایش برنامه‌های تئاتری اختصاص داده بود؛ تئاتری که با وجود هنرمندان بزرگی در اوج، خود روزگارش را با تمام ناملایمات سپری می‌کرد. مخاطبان ایرانی با تئاترهای تلویزیونی روبه‌رو شدند. بعد از مدتی 6گروه تئاتری به سرپرستی عباس جوانمرد، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جعفر والی، مرحوم موحد دیلمقانی و مرحوم رکن‌الدین خسروی فعالیت خود را آغاز کردند و نخستین تله‌تئاتر با نام "مارگریت" نوشته آرمان سالاگرو ترجمه شاهین سرکیسیان به کارگردانی جوانمرد روی آنتن رفت. بعدها "عزاداران بیل" غلامحسین ساعدی با بازی عزت‌الله انتظامی مخاطبانش را بیش از پیش شگفت‌زده کرد.

حمید سمندریان، حسین پناهی، احمد آقالو، جمیله شیخی، جعفر والی، رکن‌الدین خسروی، مصطفی اسکویی، داوود رشیدی، عباس جوانمرد و‌... آثار ماندگاری چون "2مرغابی در مه"، "سوزنبانان"، "باجناق‌ها"، "بازپرس"، "آینه خیال"، "‌آسانسور"، "برده رقصان"، "تله‌موش" و "تاجر ونیزی" را به‌صورت تله‌تئاتر تولید کردند و گنجینه‌ای عظیم از خود به یادگار گذاشتند. اما تولید و پخش تله‌تئاترها در سال‌های اخیر، دچار مشکلات زیادی شده است. به‌نظر همانطور که تئاتر خاستگاهش را به سبب عدم‌حمایت‌ها از دست داده است مدیران سازمان صداوسیما هم یکی پس از دیگری گویا تمایلی برای این هنر و ماندگاری‌اش ندارند؛ هر چند در دوره‌های پیشین، مدیران عدم‌پخش را به‌حساب نبود بودجه می‌گذاشتند.

بعدها پخش تله‌تئاترها از شبکه دوم به شبکه‌های دیگر رسید و سرانجام در میان شبکه‌های تلویزیون شبکه4 که عنوان شبکه فرهیختگان را یدک می‌کشید، وظیفه تولید و پخش آنها را برعهده داشت. اما دیگر پخش تله‌تئاتر امکان‌پذیر نبود تا تیر‌ماه سال ۹۶ بار دیگر پخش مجدد تله‌تئاترها در دستور کار  قرار گرفت و تا مدتی برخی از تله‌تئاترها با توجه به شرایط خاص پخش، روی آنتن می‌رفت. اما این موضوع دیری نپایید و باز هم پخش آنها متوقف شد.

۱۷ مرداد ۹۷ حمید ابراهیمی که سکان شبکه ۴ را در دست داشت در گفت‌وگویی با همشهری عنوان کرد: "تله‌تئاتر دورانی طلایی را پشت سر گذاشته است. اواخر سال89 بود که تولید تله‌تئاتر به‌دلیل مشکلات مالی متوقف شد. به‌نظر می‌رسد مدیران وقت تلاش زیادی نکردند تا بتوانند بودجه‌ای را برای تولید تله‌تئاترها بگیرند و اگر هم تلاش کردند، باز هم موفق نشدند." ابراهیمی توضیح داد که تولید تله‌تئاتر هزینه‌های نسبتا زیادی دارد و وقتی بودجه‌ای نباشد عملا هیچ کاری نمی‌توان انجام داد. در آن روزها قرار بود ۱۷ تله‌تئاتر جدید تولید شود که ابراهیمی از عدم‌تحقق آن خبر داد و امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک این کار صورت گیرد. اما حالا ۲ سال از آن امیدها و آرزوها گذشته است. حتی مدیران امروز نیازی به توضیح برای عدم‌پخش تله‌تئاترها به‌خود نمی‌بینند و بدون هیچ حساسیت از روی آن رد شده و موضوع را نادیده می‌گیرند و با این اوصاف باید گفت خداحافظ تله‌تئاتر؛ خداحافظ یادگار ۶۰ ساله.

 

تئاتر داوود رشیدی نمایش جعفر والی عباس جوانمرد رکن الدین خسروی حسین پناهی تله تئاتر
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین