کد خبر: 5535 A

زم کاندیدای هنرمندان برای شورای شهر تهران/ ماموریت: بازسازی تهران عبوس/مدیری که در سینما، موسیقی، خانه موزه های تجسمی تحول آفرید برای تهران نقشه ها دارد

زم کاندیدای هنرمندان برای شورای شهر تهران/ ماموریت: بازسازی تهران عبوس/مدیری که در سینما، موسیقی، خانه موزه های تجسمی تحول آفرید برای تهران نقشه ها دارد

حجت‌الاسلام محمد علی زم کاندیدای شورای اسلامی شهر تهران شده است؛ او در عین ناباوری به فهرست اصلی اصلاح طلبان راه نیافت اما آوازه و کارنامه اش آنقدر درخشان هست که کیومرث پوراحمد در جمع حامیان روحانی در استادیوم آزادی از همگان خواست به او رای دهند.

ایران آرت: حجت‌الاسلام محمدعلی زم از مدیران باسابقه عرصه فرهنگ و هنر است. او که نقشی اساسی در شکل‌گیری حوزه هنری دارد و در کارنامه مدیریتی‌اش 25 سال فعالیت مستمر دیده می‌شود، این روزها برای نمایندگی در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران حاضر شده، این مدیر فرهنگی معتقد است شهر تهران امروزه بیش از هر زمان دیگری به فرهنگ‌سازی به وسیله هنرمندان  احتیاج دارد و دلیل حضور خود در انتخبات شورای شهر را احساس وظیفه در این زمینه می‌داند.

او می گوید تهران شهری عبوس شده و تنها با هنر و نقش آفرینی هنرمندان می توان به آن التیام داد. 

حجت‌الاسلام زم درباره ضرورت حضور در عرصه انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران گفت: واقعیت آن است که من در طول فعالیت چند ساله خودم، کارهایی انجام داده‌ام که آثارش را سنجیده‌ام و تأثیراتش برایم ملموس بوده است. من یک روز آدم‌های ناشناسی که آهنگر، شاگرد چای‌خانه، شاگرد بقالی و... بودند را از کانون پرورش فکری و مساجد مختلف شهر تهران جمع‌ کردم و با فعالیت‌هایی که با این افراد انجام دادم، بعد از مدتی هر کدام در حوزه‌های مختلف شعر، قصه، گرافیک، مجسمه، فیلمنامه، نمایشنامه‌، کارگردانی و بازیگری به آدم‌های مشهوری تبدیل شدند. تمام سعی من آن بود که بگویم، می‌شود از هر قشر جامعه، آدم‌های نامدار ساخت.

وی افزود: من با دست خالی، یک دانشگاه‌ راه‌اندازی کردم که در آن 12 هزار دانشجو مشغول تحصیل شدند. این دانشگاه در 15، 16 استان نمایندگی پیدا کرد. سپس 20 هنرستان راه‌اندازی کردم. 22 سال در حوزه هنری تبلیغات اسلامی فعالیت کردم و 3 سال هم در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و هرچه کردم بر اساس اعتمادسازی و نگاه درست به مردم و جامعه بوده چون این فعالیت‌ها با پول انجام نشد. 

زم درباره سال‌ها دور بودن از عرصه فرهنگ و هنر و احساس مسئولیت کردن برای حضور در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت:  بعد 25 سال مدیریت کلان در حوزه فرهنگ و هنر به دلایلی به مدت 12 سال از عرصه مدیریت جا ماندم که در آن 12 سال هم مشغول رصد شرایط بودم. معتقدم آدم وقتی در طبقه همکف حضور دارد، فقط یک محدوده‌ خاصی را می‌بیند اما من رفتم و روی پشت بام فرهنگ و هنر نشستم و فرهنگ و هنر شهر را با دید وسیعی رصد کردم و دیدم که چه اتفاقات عجیبی دارد در شهر می‌افتد. رک بگویم که در این 12 سال خیلی مسائل مختلف دیدم. تعداد کل کودکان خیابانی در سال‌های 79-80 زیر 40 هزار نفر بود اما الان بر سر هر چهار‌راهی چندین کودک خیابانی دیده می‌شود. کودکانی که می‌توان با برنامه ریزی آنها را در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی فعال کرد.

این مدیر فرهنگی افزود:  از سوی دیگر ارقامی هم از شهرداری به دستم رسید که متعجبم کرد. مثلاً آن‌که تعداد مکان‌ها و مراکز فرهنگی هنری شهرداری تهران به 4 هزار مکان رسیده اما بهره‌برداری از این مکان‌ها مناسب نیست. یا آن‌که، در حال حاضر بودجه بخش فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران 2500 میلیارد تومان است، در حالی‌که در دوره فعالیت‌ من، بودجه کل دو نهاد درون شهرداری (سازمان فرهنگی و هنری و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری) روی هم رفته 11 میلیارد تومان در سال بود. خوشبختانه این بودجه چند برابر شده اما استفاده مناسب و کافی از آن نشده است. 

زم تصریح کرد: من در این سال‌ها شاهد و ناظر همه این اتفاقات بودم و امسال بدون آن‌که با کسی مشورت کنم و بدانم که عاقبت کارم چیست و به چه کسی باید وابسته شوم، تصمیم گرفتم که بروم و برای انتخابات شورای شهر تهران ثبت نام کنم. زیرا معتقدم امروز تهران به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و برای این امر باید هنرمندان را در عرصه شهر فعال کرد. زیرا برای رشد و توسعه شهری به فرهنگ و هنر نیاز داریم. باید نگاه‌ها را اصلاح کرد و تلاش کرد مشارکت اجتماعی برای  هویت‌بخشی به شهر فراهم شود و من این احساس مسئولیت را کردم و امروز نیز محکم روی تصمیمم ایستادم. من بر اساس شناخت و غیرت خودم به میدان آمده‌ام و حتی اگر رأی هم نیاورم، حداقلش این است که خودم را راحت کرده‌ام که به وظیفه‌ای که احساس می‌کنم می‌توانم پاسخ‌گوی آن باشم عمل کردم.

مشروح گفت‌و گو با حجت‌الاسلام محمدعلی زم را فردا 27 اردیبهشت‌ماه در ایران آرت بخوانید.

 

محمد علی زم حجت‌ الاسلام محمد علی زم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین