کد خبر: 56639 A

آیا هنرمندان واکسن بدون نوبت خواسته بودند؟

آیا هنرمندان واکسن بدون نوبت خواسته بودند؟

چند روز است که هنرمندان و واکسن کرونا در صدر اخبار فارسی و شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان است.

ایران آرت: روزنامه ابتکار نوشت: واکسن کرونا این روزها به دغدغه‌ای جهانی بدل شده است. همه در انتظارند تا ببیند کی دنیا به حالت عادی باز می‌گردد. گرچه چند ماهی است که واکسن کرونا ساخته شده اما همچنان در تمامی نقاط جهان تنها کادر درمان و افراد مسن در اولویت دریافت این واکسن هستند. روز شنبه موضوع واکسن کرونا در اینستاگرام فارسی داغ شد اما نه واکسنی جدید، بلکه سهمیه واکسن برای هنرمندان که البته با واکنش شدید هنرمندان روبه‌رو شد.

چند روز است که هنرمندان و واکسن کرونا در صدر اخبار فارسی و شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان است. ماجرا از آنجا آغاز شد که فیلمی از شهاب حسینی، بازیگر و مجری، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حاکی از دریافت واکسن در آمریکا بود. به سرعت انتقادها به سوی این بازیگر روانه شد و پرسش‌هایی پیرامون اولویت دریافت واکسن برای کادر درمان و گروه سنی بالای 65 سال مطرح شد. او در گفت‌وگویی در این باره توضیح داد: هیچ نیت قبلی و برنامه‌ریزی مشخصی برای زدن واکسن نبود و نداشتم. به اصرار یکی از دوستان که برای آغاز یک کار سینمایی همراهی‌ام می‌کرد، در صف واکسن مازاد ایستادیم تا شانس خود را امتحان کنیم. در آمریکا برای مراکز سالمندان و سایر مراکز در اولویت، همیشه چیزی حدود بیست درصد واکسن اضافه در نظر گرفته می‌شود تا در صورت شکستگی یا اتفاقات غیرمترقبه، مشکلی برای جامعه هدف به وجود نیاید. پس از اتمام کار، مازاد را بین مردم عادی توزیع و تزریق می‌کنند. در ضمن این واکسن‌ها بعد از خروج از دمای یخ‌زدگی چون قابل برگشت و استرداد نیست، مازادش به مردم عادی تزریق می‌شود، کل ماجرا همین بود. اتفاقی که برای هر کسی می‌تواند بیفتد.

او افزود که آرزوی قلبی‌اش این است که شرایط واکسیناسیون با بهترین واکسن موجود برای هموطنانش در ایران به وجود بیاید و مردم بیش از این دچار خسارت و مصیبت نشوند. مخصوصا حالا که وعده داده شده در چند ماه آینده شرایط واکسیناسیون عمومی در کشور بوجود بیاید و او امیدوار است که این وعده تحقق یابد.

تقریبا همزمان با همین موج، موضوع دیگری پیرامون واکسن کرونا و هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی داغ شد. اما ماجرا چه بود؟ اخیرا نامه‌ای از سوی سازمان نظام پزشکی به وزارت بهداشت منتشر شده که در آن خواسته شده با توجه به فعالیت هنرمندان در عرصه فیلمسازی و سریال‌سازی برای تولید برنامه‌های هنری با هدف دعوت مردم به ماندن در خانه، ترتیبی اتخاذ شود تا سهمیه لازم برای اولویت واکسیناسیون هنرمندان همپای کادر درمان در نظر گرفته شود.در بخش‌هایی از این نامه آمده است: "یکی از گروه‌های موثر در تامین عملی شعار در خانه بمانیم در دوران کرونا تولیدکنندگان برنامه‌های سینمایی و تلویزیونی هستند. جهاد امروز هنرمندان کشور در نگه داشتن مردم در خانه و سست کردن چرخش ویروس کرونا کمتر از کادر درمان نیست. مگر می‌توان در فیلم یا سریالی با ماسک بر صورت ایفای نقش کرد؟"

کرمانپور در بخش پایانی نامه خود به همتایش در وزارت بهداشت پیشنهاد خود را چنین مطرح کرده است: "در واکسیناسیون اختیاری این دست از برنامه‌سازان هنری همپای کادر درمان نگریسته و برای در نظر گرفتن سهمیه لازم برای آن‌ها تدبیر شود. اگر این پیش‌بینی از طرف وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا نشود، تولید آثار هنری به شدت کاهش یابد و با افزایش خطر ابتلا، شاهد فقدان بیشتر این عزیزان باشیم."

اما پس از این نامه، علیرضا وهاب‌زاده که خود را خبرنگار سلامت و پزشکی می‌داند تا مشاور وزیر بهداشت، چنین توئیت کرد: "سلبریتی محترم، اولویت تزریق واکسن کرونا با پرسنل بیمارستان‌ها، بیماران و سالمندان است. لطفا تقاضای خارج از نوبت نکنید؛ حتی شما حامی انتخاباتی ۱۴۰۰."

بعد از این توییت بسیاری از هنرمندان در یک اقدام همگانی با انتشار مطالب و پست‌هایی در صفحات شخصی خود اعلام کردند که واکسن کرونا را تا قبل از آنکه اولویت‌های اصلی نزنند، استفاده نمی‌کنند.

پدرام شریفی، بازیگر، یکی از اولین هنرمندانی بود که به این نامه واکنش نشان داده و در صفحه اینستاگرامش نوشت: "تشکر به خاطر توجه شما به سلامت ما و همکاران ما در سینما و تلویزیون ذکر چند نکته را واجب می‌دانم. در کنار ما که در شرایط بسیار پرخطر مشغول کار هستیم، بسیار انسان‌های دیگر در این سرزمین، همانند ما و همکاران ما در حال کسب درآمد برای گذران زندگی خود هستند.

ممنون که متوجه شرایط سخت ما در هنگام تولید یک فیلم هستید که بدون ماسک مجبور به ایفای نقش خود هستیم اما خون ما رنگین‌تر از آن آدمی نیست که مجبور است با مترو به سر کار خود برود، مجبور است سوار تاکسی شود و امیدوار باشد که کنار دستی او کرونا نداشته باشد.

من به آن سربازی فکر می‌کنم که در خوابگاه می‌خوابد و مجبور است دو سال در این شرایط خدمت کند. من از توجه شما متشکرم اما ترجیح می‌دهم از شما درخواست کنم تا شرایط واکسن زدن را برای همه‌ی مردم به همان اولویتی که در جهان برقرار است انجام دهید."

هانیه توسلی، بازیگر، هم نوشت: " خدای بزرگ این چه پیشنهادیه آخه؟ کادر درمان در اولویت هستند. و بعد سالمندان و بیمارانی که بیماری زمینه‌ایی دارند. و بهترین روش طبق استاندارد جهانی"

فاطمه معتمد‌آریا هم با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامش گفت: "اینجانب فاطمه معتمدآریا خبر مربوط به هرگونه فعالیت خود در ارتباط با درخواست اولویت واکسیناسیون هنرمندانه سینما را اکیدا تکذیب می‌کنم. با وجود از دست رفتن بسیاری از هنرمندان تکرار ناشدنی سینما به دلیل ابتلا به کرونا، اولویت را شروع واکسیناسیون گسترده و بدون اتلاف وقت همه مردم ایران می‌دانم."

فرشته طائرپور، تهیه‌کننده و کارگردان، نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده است: "باسپاس از مواضع حامیانه نویسنده نامه نسبت به فیلمسازان فعال کشور و توضیح نقش موثر آنان در مدیریت روانی جامعه در ایام شیوع کرونا، نظر به این‌که طبقه بندی منصفانه و مسئولانه انجام شده برای تعیین اولویت دریافت واکسن، دارای توجیه و استدلال کافی و کارشناسی شده است، بدین وسیله اعلام می‌دارم که تهیه‌کنندگان عضو این صنف، هیچگونه مطالبه‌ای جهت قرار گرفتن در شمار استثنائات و خارج از نوبت نداشته و بی‌شک جامعه درمان‌گر کشور، سالمندان و اقشار در خطر را نسبت به خود در اولویت بیشتری می‌دانند."

محمدعلی نجفی، فیلمساز پیشکسوت و عضو کانون کارگردانان سینمای ایران نیز در گفت‌وگویی درباره شائبه‌های مطرح شده درباره درخواست برخی از هنرمندان برای در اولویت قرار گرفتن برای دریافت واکسن کرونا تاکید کرد: واقعیت این است که هنرمندان هیچ درخواستی مبنی‌بر اینکه باید در اولویت واکسیناسیون ویروس کرونا قرار بگیرند، نداشته‌اند. البته این را نباید فراموش کرد که در گروه‌های فیلمبرداری، خطر بیشتری افراد را تهدید می‌کند، به عنوان مثال بازیگران مجبور هستند بدون ماسک جلوی دوربین بازی کنند و این خود مساله بسیار مهمی است و باید به صورت مشخص یک نوبت واکسینه شوند.

وی بیان کرد: اما اینکه هنرمندان احساس کنند که تافته جدا بافته از جامعه هستند و باید زودتر واکسینه شوند، چنین چیزی وجود ندارد. هنرمندان فرقی با دیگر اقشار جامعه ندارند و باید در نوبت خود واکسینه شوند.

این کارگردان سینما درباره حواشی رسانه‌ای اخیر توضیح داد: من اصلاً نمی‌دانم این درخواست برای اولویت دادن به هنرمندان در واکسیناسیون را چه کسی داده است، باید صریح گفته شود که کدام یک از هنرمندان این درخواست را داشته است.

او تاکید کرد: حتی اگر چنین درخواستی هم بوده، نمی‌دانم چرا یک مساله بسیار خصوصی را باید تعمیم می‌دهند به کل هنرمندان؟ برخی می‌خواهند چهره جامعه هنری و سینمایی را مخدوش کنند. تاکید می‌کنم هیچ هنرمندی تا به امروز تقاضایی در این زمینه نداشته که بگوید ما یک تافته جدا بافته هستیم و خود را جدای از بقیه مردم می‌دانیم.

تا اینجا همه تکذیب بود و اعتراض اما از طرف دیگر ابراهیم داروغه‌زاده که خود هم پزشک است و هم سوابق مدیریت در سازمان سینمایی دارد در توئیتی نوشت: "‌همه ما می‌توانیم با ماسک و حفظ فاصله فیزیکی در محل کار حاضر شویم‌، اما بازیگران فیلم و سریال و تاتر نه می‌توانند ماسک روی صورت داشته باشند و نه فاصله فیزیکی را رعایت کنند. در حالی‌که ساعت‌ها در شبانه روز با هنر این عزیزان سرگرم می‌شویم، اینها جان‌شان در خطر است."

البته که بسیاری به این توئیت حمله کردند ولی داروغه‌زاده کماکان بر استدلال خود باقی ماند و در ادامه هم نوشت: "‌‎ما امکان رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی را در پروژه‌های فیلم و سریال نداریم و از طرفی این تولیدات به‌ویژه در این شرایط، ضرورت دارد و کل بازیگران فعال هم شاید هزار نفر بیشتر نباشند".

در ادامه این انتقادها حسین کرمانپور، ناچار شد در صفحه شخصی خود در اینستاگرام توضیحاتی ارائه کند. او در یک سلسله استوری نوشت: "در یک نامه نمی‌توان همه چیز را گفت و بدون اینکه بخواهم توجیه کنم، شاید نامه در نگاه اول واجد ایراد باشد که آن را می‌پذیرم" و بعد هم توضیحاتی را بیان کرد. او در نهایت در صفحه توییتر خود نوشت: "شکی نیست که اولویت واکسیناسیون با کادر درمان است و نامه‌ام صرفاً برای لحاظ شدن زحمات هنرمندان در دوران کرونا در سند ملی بود و نه فراتر از دیگران. ظاهراً هدف نامه، به درستی بیان نشده که متواضعانه عذر خواهم! امیدوارم با ورود و ساخت سریع‌تر واکسن برای همه مردم، خاطر همگی آرام شود".

شاید پس از همه این جنجال‌ها بد نباشد به این بیندیشیم که مگر چقدر واکسن کرونا وارد کشور شده که چنین جنجالی برایش به پا شده است؟ اینجاست که به نظر می‌رسد می‌شود گاهی هم حق را به دایی‌جان ناپلئون داد!

 

لیلا اوتادی واکسیناسیون هانیه توسلی شهاب حسینی فاطمه معتمدآریا پدرام شریفی واکسن کرونا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین