کد خبر: 59998 A

معرفی مسافران ایران به جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۱

معرفی مسافران ایران به جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۱

فیلم "زالاوا" با بازی نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام و هدی زین العابدین و نیز شهرام مکری به عنوان عضو داوران بخش افق‌ها، نمایندگان ایران در جشنواره فیلم ونیز خواهند بود.

ایران آرت: هفتادوهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز از اول تا یازدهم سپتامبر (دهم تا بیستم شهریور1400) با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

براساس آخرین اخبار و گزارش‌ها، "زالاوا" نخستین فیلم ایرانی راه‌یافته به جشنواره فیلم ونیز در سال2021 است. این فیلم ساخته ارسلان امیری در بخش مستقل هفته منتقدان به نمایش گذاشته می‌شود. این فیلم در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در ۱۰رشته نامزد کسب جایزه بود که در نهایت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای پوریا رحیمی‌سام، بهترین فیلمنامه برای ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام، بهترین فیلمبرداری برای محمود رسولی و بهترین کارگردانی اول برای ارسلان امیری را برای سازندگانش به ارمغان آورد. ارسلان امیری که پیشتر به‌عنوان فیلمنامه‌نویس با آیدا پناهنده همسرش، در چند فیلم ازجمله فیلم‌‍‌های "ناهید" و "قصه داوود و قمری" همکاری کرده بود، با "زالاوا"، نخستین‌بار فیلمسازی‌ را تجربه کرده است. "زالاوا" براساس مجموعه‌ای از حوادث واقعی در دهه۵۰ در یک روستا ساخته شده است. این حوادث باعث ترس مردم روستا شده و رئیس پاسگاه این روستا تلاش دارد امنیت را در پی وقوع این حوادث در روستا برقرار کند. امیری تلاش کرده در این فیلم، افکار خرافی و خرافه‌پرستی را مذموم جلوه دهد.

دیالوگ‌های این فیلم به زبان کردی است و در این فیلم از برخی از بازیگران بومی استان کردستان ایران ازجمله تعدادی از بازیگران سریال "نون‌خ" نیز استفاده شده است. نوید پورفرج، پوریا رحیمی‌سام و هدی زین‌العابدین از بازیگران اصلی این فیلم هستند. نوید پورفرج در نقش رئیس پاسگاه و پوریا رحیمی‌سام در نقش جن‌گیر، در فیلم "زالاوا" ظاهر شده‌اند.

فیلم زالاوا

به گزارش همشهری، در بخش مستقل هفته منتقدان ونیز که از سوی اتحادیه منتقدان سینمای ایتالیا برگزار می‌شود علاوه بر فیلم "زالاوا"، "کارامالینک" ساخته جیک واچتل، "آن‌ها مرگ را حمل می‌کنند" به کارگردانی مشترک هلنا گیرون و ساموئل دلگادو، "محو کردن فرانک" ساخته گیبور فرانسیوس، "دنیای سگی" ساخته الساندرو سلی، "مادر لود" به کارگردانی ماتئو تورتونه، "مسیر انحرافی" از اکاترینا سلکینا، "سمندر" ساخته الکس کاروالو و "آخرین فصل" ساخته جانلوکا ماتراتزی حضور دارند.

فیلم‌های بخش هفته منتقدان در کنار سایر آثار جشنواره ونیز برای کسب جایزه "شیر آینده" ویژه بهترین فیلم اول به ارزش ۱۰۰هزار دلار نیز رقابت خواهند کرد.

شهرام مکری، عضو هیأت داوران افق‌های ونیز هفتادوهشتم

حضور شهرام مکری در ونیز هفتادوهشتم به‌عنوان داور بخش افق‌های این جشنواره، نیز ازجمله دیگر اتفاقات مهم برای سینمای ایران است. شهرام مکری پیشتر برای ساخت فیلم "ماهی و گربه" جایزه ویژه بخش افق‌ها از جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرده بود. او همچنین در هفتادوهفتمین جشنواره فیلم ونیز (دوره قبلی) نیز توانسته بود با فیلم "جنایت بی‌دقت"، جایزه بهترین فیلمنامه اصلی را از انجمن منتقدان مستقل جشنواره ونیز دریافت کند. یاسمیلا ژبانیچ، کارگردان فیلم "کجا می‌روی، آید؟" (این فیلم در ونیز هفتاد‌وهفتم برای نخستین‌بار نمایش داده شد و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در 2021 بود) ریاست هیأت داوران بخش افق‌ها را برعهده دارد. در این هیأت، علاوه بر مکری و ژبانیچ، نادیا ترانووا، رمان‌نویس ایتالیایی و جاش سیگل، مدیر بخش فیلم "موزه هنرهای معاصر نیویورک" نیز حضور دارند.

بونگ جون، رئیس هیأت داوران

بونگ جون‌هو، کارگردان فیلم "انگل" برنده جوایز اسکار و نخل طلای کن، نیز به‌عنوان رئیس هیأت داوران این دوره از جشنواره انتخاب شده است. کلوئی ژائو، کارگردانی که امسال به‌خاطر ساخت فیلم "سرزمین کوچ‌نشینان" برنده جایزه اسکار شد در کنار ویرجینه افیرا، بازیگر فیلم "بندتا"، سینتیا اریوو، بازیگر بریتانیایی، سارا گادون بازیگر و تهیه‌کننده کانادایی، ساوریو کوستانزا، کارگردان ایتالیایی و الکساندر نانائو، کارگردان مستند "کالکتیو" از رومانی، هیأت داوران بخش رقابتی جشنواره ونیز را به ریاست بونگ جون هو تشکیل می‌دهند.

فیلمی از جشنواره ونیز در دوران کرونا

در ونیز هفتادوهشتم جیمی‌لی‌کرتیس، بازیگر آمریکایی و روبرتو بنینی، بازیگر و کارگردان مطرح و مشهور ایتالیایی، جایزه "یک عمر دستاورد هنری" را دریافت خواهند کرد. جشنواره ونیز اخیرا نیز از پوستر امسال خود رونمایی کرد. طراح این پوستر مانند چند دوره گذشته، لورنزو ماتوتی است. فیلم پیش‌افتتاحیه جشنواره ونیز2021 هم "بینال ونیز: سینما در دوران ویروس کرونا" نام دارد. این فیلم ساخته آندرا سگره، فیلمساز ونیزی است که در آن شیوه مقابله جشنواره با همه‌گیری کرونا در جشنواره ونیز سال گذشته روایت شده است. همچنین پیش از این فیلم، یک فیلم کلاسیک بازسازی شده ایتالیایی به‌نام "بین معجزه‌ها" ساخته نینو مانفردی هم نمایش داده خواهد شد.

فیلم‌های مهم ونیز هفتادوهشتم

اسامی تعدادی از فیلم‌های مهم که در این دوره به نمایش درخواهد آمد نیز فاش شده است. فیلم "تل‌ماسه" به کارگردانی دنی ولنوو، با بازی تیموتی شالامت و زندایا در بخش خارج از مسابقه اکران می‌شود و فیلم‌هایی مانند "قدرت سگ" به‌نویسندگی و کارگردانی جین کمپیون با بازی بندیکت کامبرباچ و کرستن دانست، فیلم "دست خدا" از ایتالیا ساخته پائولو سورنتینو و فیلم "اسپنسر" با بازی کریستین استوارت نیز از فیلم‌های مطرحی هستند که قرار است در این دوره از جشنواره ونیز به نمایش درآیند.

 

جشنواره فیلم ونیز هدی زین العابدین نوید پورفرج پوریا رحیمی سام
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین