کد خبر: 62313 A

از اصغر فرهادی تا رسول اف و مجید مجیدی مسافر نیوزیلند

از اصغر فرهادی تا رسول اف و مجید مجیدی مسافر نیوزیلند

۵ فیلم به نمایندگی از سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی فیلم نیوزیلند، در ۱۲ شهر این کشور به نمایش گذاشته می‌شود.

ایران آرت: به گزارش ایرنا از وبسایت رسمی جشنواره فیلم نیوزیلند، این جشنواره که از ۵ نوامبر تا ۵ دسامبر (۷ آبان- ۱۴ آذر ۱۴۰۰) همزمان در ۱۲ شهر نیوزیلند آغاز به کار می‌کند در کنار آثاری چون قدرت سگ، تیتان، چشمان تامی فی و گزارش فرانسوی میزبان شاهکارهایی چون قهرمان ساخته اصغر فرهادی، جنایت بی دقت از شهرام مکری، خورشید به کارگردانی مجید مجیدی، شیطان وجود ندارد محمد رسول اف و جاده خاکی ساخته پناه پناهی به نمایندگی از سینمای ایران خواهد بود.

قهرمان که به کارگردانی اصغر فرهادی در شهر شیراز فیلمبرداری شده است، داستان شخصیتی به نام رحیم را دنبال می‌کند که از همسرش جدا شده و به علت بدهی در زندان است. در یک مرخصی دوروزه، سرنوشت ۱۷ سکه طلا را سر راه رحیم می‌گذارد اما وی پس از پی بردن به آن که این سکه‌ها برای بازپرداخت بدهی و آزادی از زندان کافی نیستند تصمیم می‌گیرد آنها را به صاحب اصلی شان برگرداند. این اقدام فداکارانه از رحیم در شبکه‌های اجتماعی یک ستاره می‌سازد اما... .

این فیلم که محصول مشترک ایران و فرانسه است و اولین بار در بخش رقابتی جشنواره کن اکران و با تحسین منتقدان روبرو شد، در جشنواره یادشده هم جایزه بزرگ و هم جایزه فرانسوا شاله را از آن خود کرد.

سفر شاهکارهای سینمای ایران به جشنواره فیلم نیوزیلند

در این فیلم که نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ است، امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی و سارینا فرهادی و جمعی از بازیگران بومی شهر شیراز ایفای نقش کرده‌اند. قهرمان از چهارشنبه ۵ آبان در سینماهای سراسر کشور اکران شد.

خورشید داستان پسربچه‌ای ۱۲ ساله به نام علی و سه دوستش را روایت می‌کند که نان‌آور خانواده هستند و برای امرار معاش به سختی کار می‌کنند و گاهی حتی برای رسیدن به پول دست به دزدی می‌زنند. طی یک سری رویدادها، از علی خواسته می‌شود رد یک گنج را بگیرد اما او و دوستانش برای دسترسی به تونلی که گنج در آن مخفی شده باید در مدرسه خورشید ثبت نام کنند که یک موسسه خیریه برای آموزش به کودکان کار است. اصالت این فیلم به بازی کودکانی برمی‌گردد که همگی از بین کودکان کار بوده و هیچکدام بازیگر حرفه‌ای نیستند.

سفر شاهکارهای سینمای ایران به جشنواره فیلم نیوزیلند

خورشید در جشنواره ونیز سال گذشته حضور داشت. این فیلم در حوزه جشنواره‌های سینمایی تحسین منتقدان را به همراه داشته و روح‌الله زمانی بازیگر جوان آن موفق شد جایزه مارچلو ماستریونی برای بهترین بازیگر جوان پدیده هفتاد وهفتمین جشنواره ونیز را از آن خود کند. خورشید که به تهیه‌کنندگی مجید مجیدی و امیر بنان ساخته شده، در ادامه مسیر موفقیت خود جایزه بهترین فیلم بلند جشنواره سینمایی اجیال قطر را نیز برد.  

جنایت بی‌دقت که دیگر نماینده ایران در جشنواره بین‌المللی فیلم نیوزیلند خواهد بود نیز تاکنون تجارب موفقی را در نمایش‌های بین‌المللی پشت سر گذاشته است. نسرین میرشب از کمپانی دریم‌لب پخش و توزیع بین المللی آن را از سال ۲۰۲۰ با حضور در جشنواره ونیز، آغاز کرد و فیلم پس ازآن علاوه بر حضور در جشنواره های متعدد، جوایز مختلفی کسب کرد. در حال حاضر حق پخش این فیلم در کشورهای نظیر آمریکا، کانادا، ایتالیا، سویس،‌ اتریش، آلمان و فرانسه به کمپانی‌های مختلف واگذار شده است. 

سفر شاهکارهای سینمای ایران به جشنواره فیلم نیوزیلند

بابک کریمی، محمد ساربان، عادل یراقی، فریبا کامران، بهزاد دورانی، سیاوش چراغی‌پور، ابوالفضل کاهانی، راضیه منصوری و الهه بخشی بازیگران جنایت بی‌دقت هستند.

این فیلم مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی در سینما درباره آن حرف می‌زنند و با شروع ماجرا بر پرده سینما، داستان آنها و قصه فیلم با هم یکی می‌شود.

از دیگر بازیگران جنایت بی‌دقت می‌توان به معصومه بیگی، گلنوش قهرمانی، محمد ربانی، محمود بهرازنیا، میثم دامن‌زه، آریا تقی‌پوریان، مینا درودیان، حامد محمودی، صدف عمویی، کیانا منتجبی، سعید نادری، محمدحسین محمدیان، امیر شاملو، محمدرضا جنگی، محمدحسین قشمی، داوود بنی‌اسد، رضا اسدی، امین قلی‌پور، سوگند علی‌ولی‌الله، یسنا رزمی، ایهان شایگان اشاره کرد.

فیلم ۹۳ دقیقه‌ای جاده خاکی به تهیه کنندگی مستانه مهاجر که نماینده سینمای ایران در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن نیز بود داستان سفر جاده‌ای یک خانواده چهار نفره به سوی مرزهای غربی ایران را روایت می‌کند و تصویری آمیخته به اشک و لبخند از روابط خانوادگی ارائه می‌دهد. حسن معجونی، پانته‌آ پناهی‌ها، رایان سرلک، امین سیمیار و بهرام ارک بازیگران این فیلم هستند که چندی پیش جایزه بهترین فیلم شصت و پنجمین جشنواره فیلم لندن را کسب کرد. 

سفر شاهکارهای سینمای ایران به جشنواره فیلم نیوزیلند

درام شیطان وجود ندارد با بازی احسان میرحسینی، شقایق شوریان، کاوه آهنگر، دریا مقبلی، محمد ولی‌زادگان، مهتاب ثروتی، ژیلا شاهی، محمد صدیقی‌مهر و باران رسول‌اف محصول مشترک آلمان، جمهوری چک و ایران است. این فیلم که در هفتادمین دوره جشنواره بین‎‌المللی فیلم برلین نیز به نمایش درآمد و برنده جایزه خرس طلایی شد، با روایت چهار داستان از چهار شخصیت به مسئله مجازات اعدام در عراق می‌پردازد.  

جشنواره فیلم نیوزیلند یک رویداد سینمایی ملی است که هر ساله برای نمایش طیفی متنوع از فیلم‌های باکیفیت در نقاط مختلف این کشور برگزار می‌شود. این رویداد از سال ۱۹۷۰ کار خود را آغاز کرد اما در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار در یک جشنواره واحد ادغام شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم نیوزیلند در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا به صورت ترکیبی از رویدادهای مجازی و حضوری محدود در سینماها و سالن‌های ۸ مرکز برگزار شد. امسال متولیان برگزاری این جشنواره میزبان رویدادی حضوری در ۳۰ سینما در شهرهای مختلف نیوزیلند خواهند بود. اگرچه این جشنواره معمولا در ماه ژوئیه یا اوت (تیر- مرداد یا مرداد- شهریور) برگزار می‌شود؛ نسخه امسال از ماه نوامبر تا دسامبر (آبان تا آذر) برگزار خواهد شد.

 

اصغر فرهادی شهرام مکری محمد رسول اف پناه پناهی تیتان جشنواره فیلم نیوزیلند
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین