۱۱ عکس مراسم تدفین فروغ فرخزاد / هنرمندانی که در تصاویر دیده می شوند/ آن روز فروغ را در باغچه کاشتند

عکس هایی ببیند از آیین تدفین فروغ فرخزاد. ۵۵سال از رفتن تراژیک فروغ فرخزاد می گذرد اما او همچنان تر و تازه است و تلاش هایش برای تابو شکنی از سنت های نامقبول بیش از پیش رخ می نماید.

ایران آرت: همشهری آنلاین نوشت: فروغ فرخزاد، شاعر و مستندساز، ۲۴ بهمن سال ۱۳۴۵ در سن ۳۲ سالگی بر اثر واژگونی خودرو درگذشت. فرخزاد با انتشار ۵ دفتر شعر، توانست در عمر کوتاه خود، تاثیری عمیق بر شعر فارسی بگذارد و نام خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین شاعران معاصر تثبیت کند. 

شعر فرخزاد، شفاف، بی‌پرده، پراحساس و به دور از هرگونه سانسور شخصی است. او اندیشه‌ای فراتر از زمانه خود داشت و دغدغه‌هایی زنانه را در آثارش مطرح کرده است.

او در سال‌های آخر عمر، به سینما و ساخت فیلم روی آورد و با بزرگان سینما و ادبیات زمانه خود همکاری کرد. از جمله فعالیت‌های سینمایی او می‌توان به همکاری با ابراهیم گلستان در خشت و آینه و همین‌طور به ساخت مستند خانه سیاه است، درباره بیماران مبتلا به جذام آسایشگاه بابا باغی تبریز اشاره کرد. 

فرخزاد در گورستان ظهیرالدوله با حضور چهره‌های ادبیات معاصر چون احمد شاملو، جلال آل‌احمد، مهدی اخوان ثالث، هوشنگ ابتهاج، غلامحسین ساعدی، سیاوش کسرایی و صادق چوبک به خاک سپرده شد.

یحیی دهقانپور، عکاس و استاد عکاسی، در روز تشییع جنازه فروغ، از این مراسم عکاسی کرد.

مجموعه عکس یحیی دهقان پور، «آن روز فروغ را در باغچه کاشتند» نام دارد که برگرفته از شعر مشهور فروغ با عنوان «تولدی دیگر» است: «...دست‌هایم را در باغچه می‌کارم/ سبز خواهم شد می‌دانم می‌دانم می‌دانم/ و پرستوها در گودی انگشتان جوهریم/ تخم خواهند گذاشت...».

 

 

کد خبر: 63841
لینک کوتاه: https://www.iranart.news/fa/tiny/news-63841
احمد شاملو فروغ فرخزاد غلامحسین ساعدی مراسم خاکسپاری فروغ فرخزاد مراسم تدفین فروغ فرخزاد جلال ال احمد یحیی دهقانپور
سایر گزارش های تصویری