کد خبر: 64087 A

یک ماه یارانه بده، یک بلیت سینما بگیر

یک ماه یارانه بده، یک بلیت سینما بگیر

قیمت بلیت سینما هم گران شد، اما نکته عجیب برای منطقی جلوه دادن آن،مقایسه این قیمت با بلیت کنسرت و هزینه ساندویچ است!

ایران آرت: شهاب مهدوی در همشهری نوشت: بعد از چند روزی که به تأیید و تکذیب میزان افزایش قیمت بلیت سینماها گذشت، درنهایت آنچه مصوب شد خیلی با پیشنهاد سینماداران تفاوتی نداشت. سینماداران دنبال بلیت ۵۰هزار تومانی بودند، سازمان سینمایی بهای بلیت سینماها را ۴۵هزار تومان اعلام کرد. قیمت‌های جدید بلیت‌های سینما بر پایه درجه‌بندی کیفیت سالن‌ها اعلام شد که کف آن ۱۲هزار و۵۰۰تومان و سقفش، ۴۵هزار تومان است. قیمت‌های تازه بر پایه درجه سالن سینما، به شرح زیر است:
سینماهای با درجه مدرن، در روزهای تمام‌بها ۴۵هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۲۲هزار و۵۰۰تومان.
سینماهای با درجه ممتاز در روزهای تمام‌بها ۳۵هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۱۷هزار و۵۰۰ تومان.
سینماهای با درجه یک و دو در روزهای تمام‌بها ۲۵هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۱۲هزار و۵۰۰ تومان. این قیمت‌ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است.

گران یا ارزان؟
بلیت ۴۵هزار تومانی گران است یا ارزان؟ بستگی دارد از چه منظری به ماجرا نگاه کنید. از دید سینماداران و پخش‌کنندگان، بلیت ۴۵هزار تومانی با این تورم و افزایش هزینه‌های جاری، گران نیست و سینما در مقام مقایسه همچنان، تفریح ارزانی است. عده‌ای هم به اختلاف قیمت بلیت سینما و کنسرت اشاره می‌کنند که البته مقایسه درستی نیست. سینماداران بر ثابت ماندن بهای بلیت سینماها در 2 سال اخیر اشاره کرده‌اند؛ 2 سالی که بهای همه‌‌چیز رشد کرده جز سینما. تازه زیان‌های کسادی دوران کرونا هم باید لحاظ کرد. پیشنهاد بلیت ۵۰هزار تومانی از دل این استدلال‌ها بیرون آمد و حالا آنچه مصوب شده تفاوت معناداری با خواست سینماداران ندارد.
اگر بهای بلیت سینما را با قیمت یک ساندویچ مقایسه کنیم، به‌نظر نمی‌رسد ۴۵هزار تومان مبلغ سنگینی برای رفتن به سینما باشد. ولی اگر سراغ تعداد تماشاگران سینما در همین سال۱۴۰۰ برویم متوجه می‌شویم که بلیت ۳۰هزار تومانی هم برای اقشاری از جامعه گران و هزینه اضافه محسوب می‌شد و احتمالا باید منتظر ریزش بیشتر مخاطبان سینما باشیم.

ریزشی که بخشی‌اش با افزایش قیمت بلیت جبران می‌شود ولی در درازمدت به ضرر سینمای ایران تمام می‌شود. با حذف مشروط و احتمالی ارز ۴هزارو۲۰۰تومانی که دولت به کالاهای اساسی اختصاص می‌داد، در سال۱۴۰۱ باید چشم انتظار افزایش بهای چشمگیر کالاهای اساسی و مصرفی باشیم؛ اتفاقی که کارشناسان می‌گویند دامن کالاها و خدمات دیگر را هم خواهد گرفت. در چنین شرایطی چقدر مردم می‌توانند سینما رفتن را در اولویت‌هایشان قرار دهند. با بلیت ۴۵هزار تومانی، یک خانواده ۴نفره چقدر باید برای فیلم دیدن هزینه کند و اساسا در چنین شرایطی بین مردمی که فشارهای اقتصادی، امور روزمره‌شان را تحت‌الشعاع قرار داده سینما رفتن چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد؟

 

قیمت بلیت کنسرت قیمت بلیت سینما افزایش قیمت بلیت سینما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین