کد خبر: 64709 A

بازیگر برنده جشنواره ونیز درگذشت

بازیگر برنده جشنواره ونیز درگذشت

کانگ سو-یون اولین زن آسیایی برنده جایزه بازیگری از جشنواره "ونیز" در سن ۵۵ سالگی درگذشت.

ایران آرت: سو-یون، پیشگام و اسطوره سینمای موج نو کره که اولین بازیگر آسیایی برنده جایزه جشنواره بین المللی فیلم ونیز شد بر اثر خونریزی مغزی در بیمارستانی در جنوب سئول در سن ۵۵ سالگی درگذشت.

او دو روز پس از ایست قلبی و بیهوش شدن در خانه اش تحت درمان قرار گرفته بود.

«کیم دونگ هو» رئیس سابق هیات مدیره جشنواره بین المللی فیلم بوسان (BIFF) اعلام کرد: «مراسم خاکسپاری این بازیگر روز چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح برگزار می شود و از طریق کانال یوتیوب شورای فیلم کره به طور زنده پخش می شود. کانگ با نقش‌آفرینی‌ها جسورانه خود مرزها را شکست و با برنده شدن دو جایزه مهم بین المللی، اولین بازیگر کره جنوبی در سطح جهانی بود. او همچنین رهبری و کاریزمای قوی داشت میراث او با فیلم‌هایش زنده خواهد ماند». 

به گزارش ایسنا، «کانگ سو-یون» در سال ۱۹۶۶ در سئول متولد شد، اولین بازیگری خود را در سه سالگی انجام داد و به عنوان بازیگری پرکار در حرفه‌ای که بیش از ۵۰ سال به طول انجامید، در بیش از ۴۰ فیلم بازی کرد. او پس از برنده شدن جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره بین المللی فیلم ونیز برای بازی در فیلم «رحم جایگزین» به کارگردانی «ایم کوان تا» در سال ۱۹۸۷ به شهرت بین المللی دست یافت و اولین بازیگر کره ای بود که از یکی از سه جشنواره بزرگ جهانی - ونیز، برلین و کن - موفق به کسب جایزه می‌شود. 

«کانگ» همچنین جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو برای بازی در فیلم «بیا، بیا، بیا بالا» به کارگردانی «ایم کوان تا» در سال ۱۹۸۹ دریافت کرد و با ایفای نقش در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی جوایز متعددی را در داخل و خارج از کشور دریافت کرده که از جمله می‌توان به «آن چه سقوط بال دارد» (۱۹۹۰)، «آبی در تو» (۱۹۹۲) و «تنها برو مثل شاخ موسو» (۱۹۹۵) و سریال تاریخی و موفق «خانم‌های قصر» (۲۰۰۱) اشاره کرد.

بسیاری از شناخته شده ترین فیلم های او کاوشی در جنبش فمینیسم بود و به بررسی تصویری سازش ناپذیر از زنانی می‌پرداخت که در جامعه مردسالار زندگی می‌کنند. 

این بازیگر کره‌ای در خط مقدم اعتراض به سیاست دولت برای کاهش سیستم سهمیه بندی اکران بود که در آن تعداد فیلم های داخلی اکران شده توسط قانون حمایت می‌شود. او همچنین از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به عنوان یکی از اعضای کمیته جشنواره فیلم بوسان حضور داشت و در همین دوره زمانی بود که جشنواره فیلم بوسان به مداخله سیاسی و انتقاد از دولت کره جنوبی متهم شد. 

 

62256181

 

جشنواره فیلم ونیز هالیوود در وین کان سو یون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین