کد خبر: 64988 A

جنبش می تو ایران، صفحه ۸۰۰ زن ، محمد خزاعی، خشونت جنسی در سینمای ایران

اعتراض رئیس سازمان سینمایی به جنبش می تو ایران و بیانیه سینماگران درباره متروپل آبادان/ محمد خزاعی: امنیت شغلی و آبروی سینماگران در خطر است

اعتراض رئیس سازمان سینمایی به جنبش می تو ایران و بیانیه سینماگران درباره متروپل آبادان/ محمد خزاعی: امنیت شغلی و آبروی سینماگران در خطر است

محمد خزاعی: درست زمانی که ما باید نگرش اذهان‌ عمومی و مسئولین را نسبت به سینما درست کنیم، یکباره جنبش me too راه می‌افتد که امنیت شغلی و روانی و آبروی اجتماعی و خانوادگی بسیاری از سینماگران را دچار خطر کرده است. هنوز این مشکل حل نشده از طرف چند تا سینماگر بیانیه تند سیاسی منتشر می‌شود و همه این اتفاق‌ها امنیت روانی مدیریت را هم از سینما می‌گیرد.

ایران آرت: تابناک نوشت: نشست مشترک هیات مدیره و روسای صنوف خانه سینما با رئیس و مدیران سازمان سینمایی با تشریح وضعیت بحرانی سینما همراه بود؛ تعابیری که هم در سخنان خزاعی و هم در گفته‌های منتشر شده به نقل از صنوف عیان بود. اتفاق جالب اما نگرانی هر دو طرف میز درباره جنبش «می تو | me too» در سینمای ایران بود.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، در این نشست پس از گوش سپردن به مشکلات و دغدغه‌های حُضار گفت: در طول این مدت کوتاه که از ریاست من بر سازمان سینمایی می‌گذرد هر روزی که من برای رفع مشکل و یا اجرای سیاستی پیش‌قدم شدم فضای منفی علیه سیاست‌های سازمان شکل گرفته و مهم‌تر از آن، از همان ابتدا، جوسازی وحشتناکی مبنی بر توقیف و عدم‌اکران برخی فیلم‌ها و جریان سازی رسانه‌ای در این زمینه شکل گرفت که کار را برای بنده و همکارانم سخت می‌کرد.

خزاعی گفت: این در حالی بود که اکثر فیلم‌ها برای ساخت و اکران مسیرشان را طی می کردند و مجوز می گرفتند و مشکلات دو سه فیلم مسئله دار را هم برای اکران حل کردیم. اگر با آن فضا و ذهنیت می بود قطعا، دو سه فیلم مساله دار مشکلات شان حل نمی شد و در جدول جشنواره فجر و بعد اکران عمومی قرار نمی‌گرفتند.

وی ادامه داد: به دلیل ورود بسیاری از نهادها و تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای آنها سینما با چالش‌هایی روبرو بوده و هست. برای این که حقوق سینماگران پایمال نشود بارها با بسیاری از این نهادها گفتگو کردیم. همنیجا در جمع شما تاکید می‌کنم که ما تا آخر پای فیلم‌هایی که از ما مجوز دریافت کرده‌ باشند، ایستاده‌ایم.

رئیس سازمان سینمایی گفت: من به عنوان یک سینماگر، مدیریت سینما را پذیرفتم تا بتوانیم راحت‌تر به خواسته‌های خانواده سینما برسیم. این فرصت خوبی است تا با هم به گفتگو بنشینیم و مشکلات را حل کنیم. خوشبختانه در دولت هم آمادگی، زمینه و زیرساخت‌ها موجود است. تنها نیاز است که ما این خواسته‌ها را تبدیل به لوایح اجرایی کنیم تا بتوانیم آنها را پیگیری کنیم. از همان روزهای اول به دلیل اهمیت و احترامی که برای صنوف قائل بودم رابطی را میان سازمان و خانه ‌سینما قرار داده‌ام تا بتوانیم تقریباً به صورت روزانه با اصناف مختلف در ارتباط باشیم.

وی اضافه کرد: ما به صنوف قدرتمند نیاز داریم. صنوف باید پیگیر مطالبات صنفی و تخصصی باشند. ما از صنوفی که کار سیاسی می کنند و نه صنفی حمایت نمی کنیم. وظیفه ما در سازمان سینمایی حمایت از اصنافی است که در جهت راهبرد صنفی و سینمایی فعال هستند، نه صنوفی که با انگیزه‌های سیاسی و منافع غیرصنفی تلاش می کنند.

خزاعی با بیان اینکه تعامل ما با صنوفی خواهد بود که کار صنفی و فرهنگی می کنند و در جهت رشد و رونق سینمای ایران حرکت می کنند نه آن‌هایی که با انگیزه‌های فردی، غیرفرهنگی و برای نیات و منفعت‌های شخصی دست به کار سیاسی می زنند.

خزاعی ادعا کرد: اخیرا، تعداد معدودی از سینماگران بیانیه‌ای را امضا کردند که الان، مدعی شدند آن را نخوانده بودند. از این روی، از همه صنوف و همکاران می خواهم اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها را مطالعه کنند تا دردسرساز نشود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اندک اختلاف سلیقه‌هایی که در برخی مسائل وجود دارد، من رابطه بین سازمان‌ سینمایی و خانه سینما را رابطه ‌عمیقی می‌بینم و فاصله‌ای نمی‌بینم. اما از زمان حضور من در سازمان و علیرغم میل من به حل این مشکلات در قالب جلسات هم‌اندیشی، همواره حواشی جلودار این نوع همفکری‌ها شده است. حواشی که از درون خود ما می‌جوشد و متاسفانه رسانه‌ها هم به آن دامن می‌زنند. از حواشی پیرامون فیلم «گشت ارشاد»، «جشنواره فجر»، اکران «لامینور» و ... و این حواشی هر روز این گونه جلسات را به تاخیر انداخته است.

رئیس سازمان سینمایی گفت: به دلیل آنکه وزیر ارشاد یکی از چهره‌های نزدیک و مورد قبول شخص رئیس جمهوری است، به این واسطه اعتباری هم در دولت برای ما وجود دارد. باید در این فضای جدید به جای حاشیه‌سازی مشکلات اساسی را حل کنیم.

خزاعی گفت: برخی به اسم کار صنفی با انگیزه‌های گوناگون دوست دارند کار سیاسی کنند. طبیعی است چوب بی تدبیری این افراد معدود را سینما می‌خورد. حاشیه سازی‌های جورواجور و بیانیه نویسی‌ها و خوداظهاری‌های بعضی‌ها، فضا و ذهینتی را ایجاد می‌کند که طیف‌های مختلف اجتماعی نگاهی دیگر به جامعه سینمایی و صنفی داشته باشند.

وی اضافه کرد: درست زمانی که ما باید نگرش اذهان‌عمومی و مسئولین را نسبت به سینما درست کنیم، یکباره جنبش me too راه می‌افتد که امنیت شغلی و روانی و آبروی اجتماعی و خانوادگی بسیاری از سینماگران را دچار خطر کرده است. هنوز این مشکل حل نشده از طرف چند تا سینماگر بیانیه تند سیاسی منتشر می‌شود و همه این اتفاق‌ها امنیت روانی مدیریت را هم از سینما می‌گیرد. معتقدم این حاشیه‌ها راهبردها را قفل می‌کند و ضررش را خود سینما می‌بیند. اگر حواشی را کنار بگذاریم با تعامل و تکامل به رشد و رونق سینما می‌رسیم.

وی اظهار داشت: شما از بنده به عنوان همکار خودتان انتظاراتی دارید. تردید نکنید که قصد من همراهی شماست، اما نمی‌دانم در یک فضای آشفته و پرچالش توقع چه اتفاقاتی را دارید؟ من از صنوف هستم که در این جایگاه قرار گرفتم. این یک فرصت است که امروز رخ داده و باید از آن کمال بهره را ببریم.

رئیس سازمان سینمایی گفت: همه برنامه‌ها و اقدامات در سازمان با تکیه بر سه محور کلیدی: قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری" با رویکرد " خانواده، اخلاق و امید" راهبری می‌شوند.

وی افزود: ایجاد کارگروه فرهنگ و هنر که شخص رئیس‌جمهور ریاست آن را بر عهده دارد، احیای شورای عالی سینما که دو ماه است از آغاز به کار آن می‌گذرد، شورای عالی هنر که بعد از ۱۲ سال تعطیلی دوباره در دولت جدید احیا شده، اتفاقات مهم در حوزه فرهنگ و هنر است. بازنگری و واکاوی و تدوین آیین نامه‌های جدید شورا‌های ساخت و نمایش و پیگیری تایید آن‌ها از مجاری ذیصلاح، شروع فصل نوین حمایت از فیلم‌های هنری و تجربی، کلیه بدهی‌های فیلمسازان کوتاه، مستند و حرفه‌ای از سال ۹۸، طراحی برنامه‌های کلان پنج ساله معاونت‌ها و موسسات، بازنگری در مدیریت سمفا، ایجاد کارگروه سینما و تلویزیون برای شناسایی ظرفیت‌ها و تعاملات جدید، تشکیل میز مشترک سینما و اقتصاد به منظور تبادل نظر و توسعه همکاری‌ها در حوزه اقتصاد با وزیر اقتصاد و دارایی، رایزنی‌های گسترده برای تبیین جایگاه سینماگران کشور به عنوان گنجینه و سرمایه‌های انسانی، ملی راهبردی برای جذب منابع اقتصادی و پشتوانه‌های اعتباری بیشتر، و از جمله اقدامات انجام شده در ماه‌های گذشته بوده و همگی فرصت‌هایی هستند تا بتوانیم مسائل کلان مشکلات اساسی سینما حل کنیم.

خزاعی گفت: ما باید همگرایی ایجاد کنیم. در این قضیه منافع مشترک مطرح است. اما متاسفانه امروز برخی صرفا در پی منافع و مشکلات شخصی شان هستند. یک نفر که خواسته شخصی‌اش به دلایل مختلفی برطرف نمی‌شود آن را به یک صنف تعمیم می‌دهد و با بروز بیانیه‌های نادرست این همگرایی‌ها از بین می‌رود. این برخورد‌ها و جوسازی‌ها، برای سینما هم، خروجی نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری در صحبت‌هایش با اشاره به پیگیری برخی از پرونده‌های اخلاقی در «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما» گفت: متاسفانه، بسیاری از اصناف در مساله me too سکوت کردند و بیانیه‌ای صادر نکردند تا به این واسطه بتوانیم امنیت شغلی و حرفه‌ای اعضایمان را تامین کنیم. بسیاری از مباحثی که در این زمینه مطرح می‌شوند، مسائلی حقوقی و قانونی هستند که ابراز و بیان آن‌ها آسیب‌های جدی در پی دارند که باید برای آن فکری کرد.

رئیس سازمان سینمایی درباره واگذاری «ساترا» به سازمان صدا و سیما هم گفت: واگذاری «ساترا» به صدا و سیما در نتیجه اشتباهات عملکردی تهیه‌کنندگان صورت گرفت و نباید به این سازمان واگذار می‌شد. «ساترا» بدون شک ظرفیت جدیدی برای سینمای ایران بود که به دلیل زیاده‌روی برخی از افراد از دست رفت؛ البته این موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شده و در آنجا قابل پیگیری است.

خزاعی درباره کاهش تعداد صدور پروانه ساخت در شورا نیز توضیح داد: این قضیه بیشتر ناشی از سختگیری‌های فنی و کیفی است. به اعتقاد یکی از نمایندگان خود خانه سینما در شورای ساخت بسیاری از این فیلم‌ها دارای فیلمنامه‌های با کیفیت نیستند و سطح نازلی دارند و اعضای شورا معتقدند با تولید این آثار مشکل می‌شود که آن‌ها را اکران کرد.

وی درباره تاسیس شهرک سینمایی دیجیتال هم گفت: ما مسائل سخت‌افزاری این حوزه را به موسسه «سینماشهر» محول کرده‌ایم و حضور موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه برای ما در اولویت قرار دارد. ما حتی برخی سوله‌ها را در هشتگرد برای ایجاد این شهرک در نظر گرفته‌ایم.

رئیس سازمان سینمایی درباره استفاده از ظرفیت بودجه‌های فرهنگی سایر وزارتخانه‌ها در خصوص حوزه سینما گفت: اخیراً مصوب شد که این منابع که مقدار آن ۲ درصد است به کارگروه فرهنگ و هنر برگردد و از این مجرا خرج شود. این رقم ۲ درصد بودجه قابل اعتنایی است که می‌تواند شرایط تولید را در موسسات سینمایی بیشتر کند. از طرفی بودجه سازمان که سال‌ها تنها ۱۰ درصد افزوده می‌شد امسال تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد. خوشبختانه هیچ یک از سازمان‌ها و نهاد‌های زیر مجموعه سازمان امروز بدهکار نیستند. موجودی این سازمان‌ها امروز کافی است و بودجه‌ها در بخش تولید هم سه برابر شده است.

پایان مطلب تابناک.

 

محمد خزاعی خشونت جنسی در سینمای ایران جنبش می تو ایران بیانیه سینماگران درباره متروپل آبادان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین