کد خبر: 65997 A

رضا کیانیان، امین تارخ، فاطمه معتمدآریا، شبنم مقدمی

فاطمه معتمدآریا: حال هیچکس خوب نیست/ اشک های رضا کیانیان نگذاشت برای امین تارخ صحبت کند

فاطمه معتمدآریا: حال هیچکس خوب نیست/ اشک های رضا کیانیان نگذاشت برای امین تارخ صحبت کند

چهره‌های هنری صبح امروز دوشنبه چهارم مهرماه با حضور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) با زنده‌یاد امین تارخ بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون وداع کردند.

ایران آرت: مسعود کرامتی، محمدمهدی عسگرپور، جمشید هاشم‌پور، حبیب اسماعیلی، مازیار میری، علیرضا شجاع‌نوری، رضا کیانیان، منوچهر شاهسواری، فاطمه معتمدآریا، همایون اسعدیان، پوریا رحیمی‌سام، کیومرث مرادی، مجتبی میرطهماسب، مجید برزگر، فرزین محدث، فرزاد حسنی، حبیب دهقان‌نسب، عبدالجبار کاکایی، شبنم مقدمی و گلاره عباسی از چهره‌های فرهنگی و هنری حاضر در این مراسم بودند.

مراسم تشییع رأس ساعت ۱۰ صبح و با ورود پیکر امین تارخ به محل برگزاری مراسم، آغاز شد و همچنان در حال برگزاری است.

منتظر هر خبری بودیم، غیر از این!

علیرضا شجاع‌نوری بازیگر سینما اولین سخنران این مراسم بود که در سخنانی کوتاه گفت: حالم خیلی بد است و در این وضعیت، منتظر هر خبری بودم الا اینکه امین تارخ را اینجا ببینم. ما در خردسالی با هم هم‌خانه بودیم. در سریال «سربه‌داران» شاگردی‌اش را کردم. همه یا امین تارخ را از نزدیک می‌شناسید یا با حال و انرژی او آشنا هستید.

وی ادامه داد: او در بنیاد فارابی در دهه ۶۰ آرشیوی برای هنرمندان را تأسیس کرد تا امکان دسترسی به آثار برای بازیگران و هنرمندان شهرستان‌ها هم فراهم شود. همیشه می‌خواست عالم بازیگری شسته و رفته شود تا هنرمندان به راحتی به کار خود بپردازند. هیچ‌وقت اخمی از تارخ ندیدم و هیچوقت خشمی از خود بروز نمی‌داد و وقتی می‌دید کسی بر دیگری خشمی روا می‌دارد ناراحت می‌شد و می‌گریست.

شجاع‌نوری در پایان گفت: امیدوارم این رفتن، اول آرامش، شادی، خوشحالی و شادی‌اش باشد.

نه رانت‌خوار بود نه میلیاردها ذخیره داشت

فاطمه معتمدآریا هم در ادامه این مراسم گفت: حال هیچکس خوب نیست، حال ما هم خیلی خراب است از این روزگار. امین دوستدار جوانان بود، رفیقی بی‌نظیر بود که همانندش نخواهد آمد، همسر و پدری دوست‌داشتنی و خردمند و بخشنده بود.

وی افزود: او نه رانت‌خوار بود نه میلیاردها ذخیره داشت. ما به این هراس عادت نمی‌کنیم. پیش از مرگ آرزو کرد که بادا چنین مباد.

اشک‌های رضا کیانیان در بدرقه امین تارخ

رضا کیانیان سخنران بعدی این مراسم بود که هنگام حضور در پشت تریبون به شدت اشک می‌ریخت و رو به تابوت امین تارخ با گریه گفت: امین وقت این نبود بری.

وی که از شدت گریه نمی‌توانست صحبت کند تنها به این جمله بسنده کرد: همه عزادار هستند، من چه بگویم؟

رضا کیانیان

بسیاری از بازیگران سینمای ایران پرورش یافته او هستند

مسعود کرامتی بازیگر سینما و از بستگان امین تارخ هم در سخنانی گفت: تسلیت می‌گویم به همه ایران. امین تارخ رفت، رفیقم، دوستم، همکارم، خانواده و برادرم از جوانی تا الان رفت. همه روزهای با هم بودن برایم خاطره شده است. در یک جمله می‌گویم که امین آدم به دردبخوری بود؛ مفید و سودمند. تأثیرگذارترین آدم در تأسیس انجمن بازیگران سینما بود. راه‌اندازی آرشیو هنرمندان و راه‌اندازی آموزشگاه بازیگری از دیگر کارهای تأثیرگذار وی بود و بسیاری از بازیگران سینمای ایران پرورش یافته او هستند.

وی افزود: عادت کرده‌ایم که مدام حسرت از دست‌دادن‌های مختلف را داشته باشیم و امیدوارم صبور باشیم. از این به بعد هم باید حسرت رفتن امین تارخ را بخوریم.

آقا معلم، خیلی زود رفتید!

شبنم مقدمی دیگر بازیگری بود که در آیین بدرقه امین تارخ به سخنرانی پرداخت و گفت: به همه تسلیت می‌گویم. همیشه و از وقتی که زیر نظر استاد تارخ مشغول آموزش شدم، به ایشان می‌گفتم آقا معلم. آقا معلم خیلی زود رفتید.

خاکسپاری امین تارخ

وی ادامه داد: یاد گفتگویی افتادم که با هم داشتیم، بوعلی سینا می‌گفت: «بوعلی عرض زندگی را بیش از طول زندگی می‌پسندید.» ما از شما آموختیم که علاوه بر بازیگر به عنوان یک انسان چگونه باشیم و کجای زندگی بایستیم. شما چهره‌های مهمی را به سینمای ایران معرفی کردید.

مقدمی در پایان خطاب به پیکر امین تارخ گفت: به خدا می‌سپارمتان، ولی با شما وداع نمی‌کنم. برای آرامش روح آقا معلم من یک دقیقه سکوت کنید.

زنده‌یاد امین تاریخ روز ۲۸ شهریور بر اثر سکته قلبی چشم از جهان فروبست.

امین تارخ رضا کیانیان فاطمه معتمدآریا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین