کد خبر: 66666 A

حسن عبدالهاشم پور، رادیو جام جهانی

رادیو جام جهانی به روایت حسن عبدالهاشم پور

رادیو جام جهانی به روایت حسن عبدالهاشم پور

رادیو جام جهانی یک موفقیت آشکار بود که حتما سنگ بنایی خواهد بود برای نوآوری‌های دیگر از سوی صدای جمهوری اسلامی ایران و خلق ساعات و لحظاتی شنیدنی برای آنان که ورزش را دوست می‌دارند.

ایران آرت: حسن عبدالهاشم‌پور ، تهیه کننده و مجری برنامه های ورزشی صدا و سیما در روزنامه جام جم صفحه ۷ نوشته است:

هنگامه بیست‌ودومین دوره رقابت‌های جام‌جهانی در قطر۲۰۲۲، موقعیتی نو برای دوستداران ورزش ایجاد شد تا علاوه بر شبکه اختصاصی ورزشی رادیو، رادیو ورزش، مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان را که به تعبیر کارشناسان و صاحب‌نظران و براساس آمار و اطلاعات از سطح درآمد میزبان و استقبال تماشاگران و پوشش‌های رسانه‌ای، حتی از پیکارهای المپیک جذاب‌تر و پرطرفدارتر است، تعقیب کنند.

با گشایش موقت رادیو جام‌جهانی امکان ویژه‌ای برای مخاطبان مشتاق صدای ملی فراهم آمد تا از منبعی مستقل، بدون واسطه و تنها از یک رویداد بشنوند و آنچه برای پیگیری یک رویداد منحصربه‌فرد نیاز دارند، دریافت کنند.

جهانشمولی فوتبال تثبیت شده و این رشته عالمگیر تنها پدیده آشنایی است که در قریب به یک‌ماه تمامی فعالیت‌های جهانی حتی جنگ میان کشورها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و کشورها را بر پایه نتایجی که به‌دست‌می‌آورند موفق در صحنه‌های جهانی قلمداد می‌کنند.

فوتبال در جهان به این سمت‌ و سو رفته که کشورهای صاحب‌سبک با هزینه‌های قابل‌توجه درصدد نشان‌دادن پیشرفت‌های خود هستند و به گونه‌ای معرف قابلیت‌های شرکت‌کننده در جام جهانی است. ایران ما هم در این پیکارها حضور یافت تا در صحنه‌ای جهانی و در حضور تمامی کشورهای دستچین و گلچین شده که به جز قطر میزبان، مابقی از بستر دیدارهای مقدماتی و انتخابی پیش آمدند، در چشمگیرترین جشنواره ورزشی دنیا شرکت کند.

شوق فوتبال معطوف به یک یا چند کشور و یا همین ۳۲ تیم نیست، بلکه به واسطه تعلقاتی که ایجاد کرده در تمام دنیا مخاطبان زیادی دارد و در کشورمان هم به شدت مورد توجه است و ناگفته پیداست هم حجم فعالان فنی و رسمی به آن زیاد است و هم میزان مشتاقان و تعقیب کنندگان به آن نسبت به تمامی رشته‌های ورزشی بیشتر و غیر قابل قیاس است.

فوتبال با رغبت انگیزی شگرفی که در نسل نو دارد، در کشورهایی نظیر ایران که صاحب پیشینه ورزشی زیاد و ریشه قدیمی فوتبالی و جمعیت قابل ملاحظه است، رسانه‌هایی پویا و بالنده با قابلیت‌های همسانی و نزدیکی با کیفیت برتر رسانه‌های جهانی را نیاز دارد که در انتقال خبرها و تحلیل‌ها در مسابقاتی همچون جام جهانی، کارآیی حرفه‌ای و مطلوب را داشته باشد.

اگر چه رادیو ورزش همانند همیشه به شکل پیوسته و شایسته و با نگاهی نافذ و جامع، جام جهانی را به گوش مخاطبان رساند اما ایده داشتن یک شبکه رادیویی مستقل، ولو به شکل کوتاه و همزمان با بازی‌ها؛ در حقیقت احترام گذاشتن به خواست مخاطب و دعوت از وی برای همراه شدن با موج جام جهانی و صرفا از همین رویداد بود.

این اتفاق برای نخستین بار و با ابتکار خوب صورت پذیرفت که رادیو جام جهانی در کنار رادیو ورزش که رسالت و ماموریت پرداخت به تمامی رشته‌های ورزشی را دارد، با فعالیت محدود به یک جام ولی با گستردگی عظیم در حد تمام جهان، با حضور و همراهی بهترین گزارشگران و مجریان و تهیه برنامه‌هایی ناشنیده و جذاب، مخاطبان و مشتاقان وفادار رادیو و جام جهانی قطر را سیراب کند.

در ساعات متمادی پوشش‌های ویژه، اختصاصی و زنده از جام جهانی صورت پذیرفت و بسیاری از رقابت‌ها و مسابقات مستقلا از رادیو جام جهانی پخش شد که بدون اغراق، کیفیت برنامه‌ها با نمونه‌های مشابه در قاب تلویزیون از حیث تنوع بخش‌ها، کیفیت گزارش‌ها و تحلیل‌ها، برتر نبوده باشد؛ کمتر نبود.

رادیو جام جهانی با هدفی مخاطب محور پدید آمد و اثرش را گذاشت به خصوص این‌که صرفا از زمان شروع پیکارها آمد و با اتمام پیکارها به پایان کارش می‌رسد ولی دستاورد بزرگ دیگرش، علاوه بر احترامی که برای شنونده‌اش قائل شده و انتقال و انعکاس حرفه‌ای رویدادهای جام جهانی؛ امتحان احسنی است که داد تا در دیگر زمان‌های مشابه، به شکلی چنین گسترده، در قالبی یکپارچه و انحصاری، رادیوی ملی به پخش برنامه‌های مختص آن بپردازد.

رادیو جام جهانی یک موفقیت آشکار بود که حتما سنگ بنایی خواهد بود برای نوآوری‌های دیگر از سوی صدای جمهوری اسلامی ایران و خلق ساعات و لحظاتی شنیدنی برای آنان که ورزش را دوست می‌دارند.

 

حسن عبدالهاشم پور رادیو جام جهانی رادیو جام جهانی فوتبال قطر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین