کد خبر: 66861 A

رضا کیانیان، رامبد جوان، شهاب حسینی، نوید محمدزاده ، مهتاب نصیرپور، رضا کیانیان، بازداشت همرمندان

کدام هنرمندان در آزادی چهره‌های بازداشتی نقش داشتند؟/ از تامین وثیقه توسط رامبد جوان تا همراهی شهاب حسینی، نوید محمدزاده و رضا کیانیان

کدام هنرمندان در آزادی چهره‌های بازداشتی نقش داشتند؟/ از تامین وثیقه توسط رامبد جوان تا همراهی شهاب حسینی، نوید محمدزاده و رضا کیانیان

مسؤول کمیته پیگیری هنرمندان از نقش برخی از هنرمندان در تامین وثیقه و کمک‌های معنوی برای آزادی هنرمندان بازداشتی وقایع اخیر خبر داد و توضیحاتی درباره روند پیگیری پرونده این هنرمندان ارایه کرد.

ایران آرت: مسؤول کمیته پیگیری هنرمندان بازداشت‌شده در خانه تئاتر و عضو کارگروه مشترک خانه‌های سینما، تئاتر و موسیقی درباره اقدامات توضیحاتی ارایه کرد.

رضا دادویی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: اعتراضات و اتفاقات اخیر کشور به احضار و دستگیری تعدادی از همکاران‌ ما و فعالان صنوف مختلف هنری منجر شد. در پی این ماجرا، با نظر و  حمایت هیأت مدیره خانه تئاتر، به عنوان یک  مسئولیت اجتماعی و صنفی تصمیم گرفتیم کارگروهی را با نام کارگروه پیگیری و حمایت قانونی، حقوقی و قضایی برای پیگیری و حل مشکلات بازداشت‌شده‌ها تشکیل بدهیم که ضمن ارتباط با خانواده‌های این افراد در جریان مسائل و مشکلات ایشان قرار گرفته و حتی‌المقدور بتوانیم کاری برای ایشان انجام دهیم.

او گفت: تلاش‌ها در مجموع نتیجه‌بخش بود و از فهرستی که داشتیم، تعداد زیادی آزاد شدند. ابتدا در خانه تئاتر یک فهرست از هنرمندان بازداشت شده در سراسر کشور داشتیم که با لیست اسامی خانه‌های سینما و موسیقی تجمیع شد. طی بیش از سه ماه گذشته، این لیست بارها تغییر پیدا کرد، کسانی آزاد شدند و البته افراد جدیدی نیز بازداشت شدند.

دادویی با ارایه توضیحی درباره روند پیگیری پرونده هنرمندان بازداشتی اضافه کرد: شرط پیگیری این بود که در وهله اول به انحای مختلف به ما اطلاع داده شود و دیگر اینکه بتوانیم یکی از اعضای خانواده را پیدا کنیم و با موافقت او پیگیر باشیم. چون ورود به این حوزه نیازمند رضایت خانواده‌ها بود. حتی مواردی داشته‌ایم که خانواده تمایل به پیگیری ما نداشتند.

این مدرس تئاتر و سینما درباره دلیل بازداشت چهره‌ها و فعالان هنری توضیح داد: همکاران ما به دلایل گوناگون بازداشت شده بودند؛ بعضی در فضای دانشگاه، برخی در اعتراضات خیابانی و تعداد زیادی هم به دلیل فعالیت در فضای مجازی.

مسئول کمیته پیگیری هنرمندان بازداشت شده با ابراز قدردانی از هنرمندانی که در این مدت به طرق مختلف در کنار کارگروه پیگیری بوده‌اند، افزود: در بسیاری از جلسات و دیدار و ملاقات‌ها، بعضی از دوستان هنرمند به پیشنهاد و ابراز تمایل خودشان یا به دعوت ما حضور داشتند. حتی بعضی اوقات که میزان وثیقه‌ها از توان فرد یا خانواده خارج بوده است، برخی از همین دوستان کارگروه یا هنرمندانی چون رامبد جوان که شاید تمایلی به ذکر نام‌شان نداشته باشند تامین کرده‌اند. عزیزانی مانند شهاب حسینی، رضا کیانیان، علی دهکردی، همایون اسعدیان، مهتاب نصیرپور و… نیز خیلی پای کار بودند و بااحساس مسئولیت‌پذیری بسیار در جلسات مختلفی حضور داشته‌اند.

او ضمن تشکر ویژه از همراهی دلسوزانه‌ی مهدی کوهیان و علیرضا حسینی در کارگروه مشترک، از سایر اعضای کارگروه خانه تئاتر شامل شهرام احمدزاده، سعید ذهنی و آرام محضری قدردانی کرد.

دادویی همچنین اضافه کرد که خانم رویا تیموریان با منش در خور تقدیر و صبوری و متانت بسیار و خانم ستاره اسکندری با تلاشی زایدالوصف، مهربانانه و مستمر در تمام این روزها کنار کارگروه حضور داشتند و از هیچ تلاشی دریغ نکردند و حضورشان موجب اعتماد بوده است.

دادویی خاطرنشان کرد: چند دوستی که نام بردم، خیلی زحمت کشیدند و در جلسات خیلی طولانی و پیچیده‌ای حضور داشتند. عموما رفتن به جلسات یا حضور در دادگاه و… با اضطراب فراوان همراه بود و بازگشت از آنجا گاه با خوشحالی همراه می‌شد و گاهی هم با دلشوره و نگرانی ولی در کل روزگار خیلی سخت و عجیبی بود که تجربه‌اش تا پیش از این برای‌مان غیرقابل تصور بود. در هر صورت، کسانی واقعا پای این کار ایستادند، بدون اینکه تمایل داشته باشند ، جایی نامی از آنان برده شود.

دادویی همچنین از تلاش‌های ایرج راد و مقصود نعیمی ذاکر از هیأت مدیره خانه تئاتر، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و محمدمهدی عسگرپور از خانه سینما هم قدردانی کرد.

علاوه بر اینها، هنرمندانی چون مستانه مهاجر، امیر جعفری، ریما رامین‌فر، پانته‌آ پناهی‌ها، نوید محمدزاده، فریبا کوثری، اصغر دشتی و بسیاری دیگر که همراهی داشتند.

عضو کارگروه مشترک پیگیری هنرمندان بازداشت شده اظهار کرد: بچه‌هایی که در بازداشت به سر می‌برند، همین که متوجه می‌شوند کارشان توسط دوستان همکار پیگیری می‌شود، خوشحال می‌شوند و این خوشحالی برای ما خیلی ارزشمند است، اینکه آنها بدانند صنف و همکاران‌شان پیگیر وضعیت و کار آنها هستند. ضمن اینکه در نظر داشته باشیم هر یک از کسانی که در بازداشت هستند، شرایط خاص خود را دارند. برخی شناخته‌شده هستند و بعضی جوان‌تر و گمنام‌تر. برای ما هیچ فرقی نمی‌کرد که فرد بازداشت شده به کدام یک از این دو گروه تعلق داشته باشد. هرچند به مراتب وقتی بچه‌های گم‌نام‌تر درگیر می‌شدند، اتفاقا پیگیری بیشتری انجام می‌شد، زیرا اغلب از نظر سنی جوان‌تر هستند و می‌دانستیم هر یک روزی که کمتر در بازداشت باشند، عواقب کمتری برای جامعه، خود و خانواده‌های‌شان خواهد داشت.

 

پایان مطلب ایسنا 

رضا کیانیان شهاب حسینی رامبد جوان نوید محمدزاده مهتاب نصیرپور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین