کد خبر: 67389 A

داریوش خنجی، وودی آلن، دیوید فینچر، بونگ جون هو

محبوبیت هنرمند ایرانی نزد وودی آلن، فینچر، پولاک و بونگ جون هو

محبوبیت هنرمند ایرانی نزد وودی آلن، فینچر، پولاک و بونگ جون هو

در حالی که برخی از مدیران فیلمبرداری به خاطر همکاری طولانی مدت با یک کارگردان شناخته می‌شوند اما دایوش خنجی به سبب کار با طیف وسیعی از سینماگران با سبک‌های سینمایی بسیار متفاوت، شناخته شده است.

ایران آرت: داریوش خنجی که امسال به جمع نامزدهای اسکار بهترین فیلمبرداری راه یافته، در فیلم جدیدش بار دیگر با کارگردان صاحب سبک کُره‌ای «بونگ جون هو» همکاری کرده است.

به گزارش ایسنا، داریوش خنجی که ده‌ها سال به عنوان مدیر فیلمبرداری کار کرده و اولین نامزدی اسکار خود را برای فیلم «اویتا» (به کارگردانی آلن پارکر) در سال ۱۹۹۶ به دست آورد، امسال علاوه بر انی که دریافت‌کننده جایزه بین‌الملل انجمن فیلمبرداران سینمای آمریکا خواهد بود، برای فیلم «باردو» ساخته «الخاندرو گونزالز ایناریتو» در شاخه بهترین فیلمبرداری فیلم بلند این جوایز سالانه نیز رقابت می‌کند.

در حالی که برخی از مدیران فیلمبرداری به خاطر همکاری طولانی مدت با یک کارگردان شناخته می‌شوند اما دایوش خنجی به سبب کار با طیف وسیعی از سینماگران با سبک‌های سینمایی بسیار متفاوت، شناخته شده است. «باردو» اولین همکاری این فیلمبردار با «ایناریتوـ بود، که خنجی او را کارگردانی بسیار بصری توصیف می‌کند.

او همچنین آثار کارگردانانی چون « ژان پیر ژونه» (اغذیه فروشی، شهر بچه‌های گمشده، بیگانه: رستاخیز)، «دیوید فینچر» (هفت)، «برناردو برتولوچی (زیبایی ربوده شده)، «وونگ کار وای» (شب‌های در به دری من)، «میشائیل هانکه» (عشق، بازی‌های خنده‌دار)، دنی بویل» (ساحل)، «سیدنی پولاک» (مترجم)، «وودی آلن» (نیمه شب در پاریس) و «جیمز گری» (به وقت آرماگدون) را فیلمبرداری کرده است.

خنجی که خود در تهران از پدری ایرانی و مادری فرانسوی به دنیا آمده و در ۳ سالگی به فرانسه رفت و در نهایت برای تحصیل در دانشگاه نیویورک به آمریکا رفت، در این باره می‌گوید: «همه این کارگردانان از نقاط مختلف جهان هستند و کارگردان‌های بسیار متفاوتی هستند. من از این تنوع بسیار لذت بردم  و فکر می‌کنم به همین دلیل است که هنوز هم مانند اولین فیلمم، بسیار هیجان‌زده هستم».

داریوش خنجی اخیرا به عنوان فیلمبردار فیلم «میکی ۷» (Mickey ۷) با «بونگ جون هو» کارگردان کُره‌ای فیلم بسیار موفق «اَنگل» همکاری کرده است. این فیلم با بازی «رابرت پتینسون»، نخستین فیلم «بونگ جون هو» پس از فیلم تاریخ‌ساز «اَنگل» است. خنجی در مورد «بونگ جون هو» می‌گوید: «او بسیار خاص است و مانند فردی از سیاره دیگری است، اما به شکلی عالی. او چیزهایی را به شما یاد می دهد که کاملاً متفاوت از سایر کارگردانان است. او صحنه ها و سینما را کلاسیک می بیند، اما در عین حال شیوه کارگردانی او بسیار بدیع و جدید است».

این فیلم بر اساس رمان «Mickey۷» نوشته «ادوارد اشتون» ساخته خواهد شد که روایتگر  داستان یک کارمند یک بار مصرف در یک سفر انسانی است که برای استعمار دنیای یخی «نیفلهایم» فرستاده شده است. هر زمان که مأموریتی بسیار خطرناک ـ حتی انتحاری ـ وجود دارد، خدمه به «میکی» روی می آورند. پس از هر مرگ، یک بدن جدید با حافظه دست نخورده بازسازی می شود. پس از شش مرگ، «Mickey۷» شرایط قرارداد خود را درمی‌یابد و متوجه می‌شود چرا این تنها موقعیت استعماری بود که هیچکس حاضر به تصدی آن نبوده است.

 

دیوید فینچر بونگ جون هو داریوش خنجی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین