کد خبر: 67785 A

کاترین کورسینی، جشنواره فیلم کن، کارگردان زن

فیلم کارگردان زن جنجالی از جشنواره کن حذف شد

فیلم کارگردان زن جنجالی از جشنواره کن حذف شد

فیلم کاترین کورسینی کارگردان فرانسوی پس از شکایت از وی از مسابقه کن حذف شد.

ایران آرت: کاترین کورسینی کارگردان فرانسوی قرار بود با فیلم «بازگشت» هفتمین کارگردان زن حاضر در بخش مسابقه هفتاد و دومین دوره جشنواره کن باشد اما انتشار اخباری مبنی بر وقوع چند مورد نامناسب در حین فیلمبرداری این فیلم، موجب شد اعلام نام وی در بخش مسابقه پیش از اعلام نام حاضران این دوره منتفی شود.

به گزارش مهر، تیری فرمو مدیر جشنواره کن شب پیش از کنفرانس مطبوعاتی به کارگردان خبر داده بود که وی از حاضران بخش مسابقه امسال است اما اندکی پیش از شروع کنفرانس تصمیم گرفت از ذکر نام این فیلم در بخش مسابقه خودداری کند.

گفته شده اعضای هیات مدیر کن متوجه شدند کورسینی توسط چند تن از اعضای گروه ساخت فیلم به رفتار نامناسب متهم شده و برخی از اعضای ساخت هم به رفتار نامناسب علیه ۲ بازیگر زن فیلم متهم شده‌اند به همین دلیل هیات مدیره در نهایت تصمیم گرفت تا روشن شدن وضعیت این اخبار از ذکر نام فیلم خودداری کند.

از سوی دیگر الیزابت پرز تهیه کننده فیلم این اتهامات را شایعات بدخواهانه نامیده و گفته این اتهام‌ها نباید به مرگ یا زندگی یک فیلم منجر شود و نباید حق انتخاب در کن به این دلایل گرفته شود.

این در حالی است که یک سازمان سینمایی فرانسوی که وظیفه آن نظارت بر جلوگیری از خشونت، آزار و تبعیض جنسی در سینماست شکایت‌هایی از این فیلم دریافت کرده و به دادستان اطلاع داده است.

به گفته مرکز ملی فیلم یک مورد دیگر درباره تولید این فیلم آنجا بود که صحنه‌ای با ماهیت جنسی که بازیگر ۱۵ ساله در آن نقش‌آفرینی کرده بدون اطلاع به کمیسیون کودکان فیلمبرداری شده است. همه اینها جزو مواردی بود که موحب شد مرکز ملی فیلم به دلیل رعایت نکردن تعهدات اجتماعی تولید، بخشی از یارانه خود به این فیلم را پس بگیرید.

مبلغ کامل یارانه این فیلم ۵۸۰ هزار یورو بود که مرکز ملی فیلم برای این که همه افراد و خدمه تولید از حقوق خود محروم نشوند بخشی از آن را کم کرد.

داستان فیلم «بازگشت» درباره زنی به نام خدیجه است که یک تابستان از فرزندان خانواده‌ای ثروتمند در ییلاق مراقبت می‌کند و این شغل به او اجازه می‌دهد تا پس از ۱۵ سال بتواند دخترانش را در کنار خود داشته باشد.

این فیلم ادامه‌ای بر «تقسیم» اوست که سال ۲۰۲۱ در کن در بخش رقابتی حضور داشت و موفق شد جایزه سزار را برای بازیگر نقش مکمل دریافت کند.

کن امسال رکورد خود را از نظر حضور کارگردان‌های زن شکست و ۶ فیلم از فیلم‌های بخش رقابتی را کارگردان‌های زن ساخته‌اند. با همه اینها این جشنواره که اولین رویداد بین‌المللی سینمایی بود که سال ۲۰۱۸ به برابری جنسیتی تعهد دارد، در سال‌های اخیر به دلیل کوتاهی در این زمینه با انتقادهایی روبرو شده است.

 

جشنواره فیلم کن کارگردان فرانسوی کارگردان زن کاترین کورسینی فیلم بازگشت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین