کد خبر: 68649 A

مروه دیزدار| جشنواره فیلم کن| بازیگر زن ترکیه ای

واکنش‌های تند به مروه دیزدیار بهترین بازیگر زن جشنواره کن/ همان‌جا بمان اگر در ترکیه آزاد نیستی!

واکنش‌های تند به مروه دیزدیار بهترین بازیگر زن جشنواره کن/ همان‌جا بمان اگر در ترکیه آزاد نیستی!

دیزدار که برای بازی در نقش معلمی به نام «نورای» در فیلم «روی علف‌های خشک» ساخته نوری بیلگه جیلان برنده این جایزه شد در سخنرانی بسیار احساساتی شنبه سخنانی را مطرح کرد که به مذاق بخشی از مردم ترکیه خوش نیامده است.

ایران آرت: از تحسین تا فحش، سخنرانی مروه دیزدار، بازیگر ترکیه‌ای برنده‌ جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن در مراسم اختتامیه این جشنواره واکنش‌های بسیار متفاوتی برانگیخت که شاید نمودی از جامعه دو قطبی این روزهای ترکیه است.

به گزارش یورونیوز، خانم دیزدار که برای بازی در نقش معلمی به نام «نورای» در فیلم «روی علف‌های خشک» ساخته نوری بیلگه جیلان برنده این جایزه شد در سخنرانی بسیار احساساتی شنبه شب خود با اشاره به هم‌ذات پنداریش با شخصیت نورای گفت: «شخصیت نورای که من در فیلم بازی کردم، برای باورها و زندگیش می‌جنگد و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. به طور معمول من روی شخصیتی که قرار است بازی کنم بسیار کار می‌کنم، اما در جغرافیایی به دنیا آمدم که نیاز ندارم برای این نقش چیزی را ببینم یا تمرین کنم چون از انتهای قلبم می‌دانم زن بودن در جغرافیای من چگونه است. من می‌خواهم این جایزه را به تمام زنانی که مثل نورای برای فائق آمدن به سختی‌ها، برای تداوم وجودشان در این دنیا و برای حفظ امیدشان می‌جنگند، تقدیم کنم.»

همان‌جا بمان، اگر در ترکیه آزاد نیستی

پس از این سخنرانی بسیاری از کاربراین ترک با هجوم به صفحه‌های او در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از سخنان مروه دیزدار پرداختند.

5b92a214-7b54-4d36-9426-c4709d0f6c66

نظر اول: «من به کشورم، پرچمم و جغرافیایم افتخار می‌کنم.»

نظر دوم: «مروه در ترکیه از همه‌جور موقعیتی برخوردار است و از کانال‌های دولتی پول خوبی به جیب می‌زند. اما همچنان به مملکت خودش وفادار نیست. نگو این چه کشوری است. ما باید الان بگوییم این چه کشوری است که تو درونش آزاد و آسوده زندگی می‌کنی.»

نظر سوم: «آرزو می‌کردم کاغذی که به دستت دادند را نمی‌خواندی مروه خانم. ما را ناراحت کردی.»

کاربر دیگری نوشته است: «آن‌ها به تو جایزه دادند تا چنین متنی را برایشان بخوانی.»

دیگری نیز گفته است: «همانجا بمان، به ترکیه باز نگرد اگر اینجا آزاد نیستی.»

ابراهیم اسلو، نایب رئیس هیات عالی رادیو و تلویزیون ترکیه، نهاد نظارت بر تلویزیون ترکیه نیز خانم دیزدار را به تضعیف کشور متهم کرد و گفت: «مروه دیزدار، تو اول باید یاد بگیری به کشور خودت احترام بگذاری. بعد از آن می‌توانی انتظار قدردانی به خاطر جایزه‌ای که کسب کردی را داشته باشی.»

بازگشت

خانم دیزدار پس از دریافت جایزه‌اش به ترکیه بازگشت و رای خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به صندوق انداخت.

برخلاف حساب شبکه‌های اجتمایی‌‌ مروه دیزدار، بسیاری برای استقبال و حمایت از وی به فرودگاه آمده بودند. او که از استقبال مردم هیجان زده بود گفت: «من از حمایت مردم شوکه شده‌ام. از این که چنین جایزه‌ای را به کشورم آوردم بسیار خرسندم. خیلی خوشحالم که می‌توانم آن را با همه خواهرانم به اشتراک بگذارم.» 

مروه دیزدار که با وجود همه انتقادات بر موضع خود استوار است، گفت: «کشوری که من در آن به دنیا آمدم، زنان آن، ما یک مبارزه داریم. این مبارزه اینجا و همه جای دنیا حاضر است. ما می‌دانیم زن بودن چقدر مشکل است و من درباره همین موضوع سخن گفتم.»

جشنواره فیلم کن مروه دیزدار بازیگر زن ترکیه ای
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین