کد خبر: 69429 A

حامد بهداد| قهوه ترک| سارا رسول زاده

انتقاد روزنامه اصولگرا از سریال حامد بهداد و سارا رسول‌زاده/ واقعیت‌ها را بگویید

انتقاد روزنامه اصولگرا از سریال حامد بهداد و سارا رسول‌زاده/ واقعیت‌ها را بگویید

روزنامه علیرغم استقبال از پرداختن سریال قهوه ترک با بازی حامد بهداد و سارا رسول‌زاده به مخاطرات مهاجرت و همینطور نمایش دختر ایزدی مورد جنایت قرار گرفته توسط داعش، به انتقاد از این سریال هم پرداخته و نوشته است: بهتر بود «قهوه ترک» بدون روتوش واقعیات مهاجرت غیرقانونی را به تصویر می‌کشید، چه آنکه این روز‌ها بحث قوانین و هزینه‌های زندگی در ترکیه موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی است و مناسب بود در چنین مجموعه‌ای این وضعیت را هم ترسیم کنند که فقط موضوع رفتن از ایران مطرح نباشد.

ایران آرت: روزنامه جوان نوشت: این روز‌ها بازار سریال‌های شبکه خانگی داغ است. بازیگرانی که از رسانه ملی آغاز کردند حالا با دستمزد‌های بالاتر و البته پوشش و گفتار متفاوت در شبکه‌های خانگی حضور دارند.

مجموعه‌هایی که عمدتاً ژست اعتراضی و محتوای زرد دارند و کمترین توجهی به ارزش‌ها و باور‌های دینی و ملی در آن‌ها دیده نمی‌شود. یکی از این مجموعه‌ها «قهوه ترک» است. یک درام عاشقانه با طعم ماجراجویی به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه‌کنندگی محمد شایسته که به معضل مهاجرت و مسائل آن می‌پردازد. داستان درباره ترانه ستاری، دختری است که به خاطر قصور در حرفه پرستاری از بیمارستان اخراج شده است و از طریق اینستاگرام با مرد جوانی آشنا شده که به او قول مهاجرت و ازدواج داده است. ترانه، چون با پدرش سر ناسازگاری دارد، تصمیم می‌گیرد به صورت غیرقانونی به ترکیه برود و همراه پرهام عشق مجازی‌اش راهی آلمان شود، اما پس از رفتن به ترکیه، پرهام نمی‌آید و او تنها در کشوری غریب با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. می‌توان گفت «قهوه ترک» مجموعه‌ای است که به دلیل مبتلا بودن برخی از جوانان برای رفتن به خارج و دستیابی به الدورادو و خوشبختی، مهاجرت را راهی ناگزیر می‌دانند.

شخصیت اصلی داستان یعنی ترانه ستاری، دختری سرکش و فراری از خانواده و جامعه است، برعکس خواهر دوقلویش که منطقی و آرام است. او جسارت و تندی دارد و اصلاً اطرافیانش را نمی‌بیند و روی پا بند نیست. به هر طریق پول تهیه می‌کند تا از کشور برود، آن هم بدون توجه به محبت و نیاز خواهر دوقلویش یا نگرانی‌های پدرش. قاچاقی به ترکیه می‌رود و به این ترتیب وارد دنیای ناآشنایی می‌شود. ترانه با نیامدن پرهام کم‌کم احساس تنهایی و غربت می‌کند و با مشکلاتی مواجه می‌شود؛ نکته قابل توجه در «قهوه ترک» پرداختن به خطرات مهاجرت غیرقانونی و در باغ سبزی است که ماهواره و شبکه‌های اجتماعی به کرات برای جوانان مشتاق و بی‌اطلاع نشان می‌دهند و این مجموعه می‌تواند واقعیات پشت پرده مهاجرت غیرقانونی را به تصویر بکشد. نکته دیگر نشان دادن داعشی‌هاست. ترانه در مسیر خود با یک دختر نوجوان ایزدی که مورد جنایت داعش قرار گرفته است، همراه می‌شود و در استانبول هم داعشی‌هایی را می‌بیند که به دنبال گرفتن نیرو یا عملیات انتحاری در مکان‌های شلوغ هستند و اینکه چگونه امنیت و آرامش شهروندان ترک را به خطر می‌اندازند.

به نوشته روزنامه جوان، با این حال متأسفانه کارگردان تلخی قهوه ترک را نماد قرار داده تا به شکلی مهاجرت قاچاقی، آن‌هم از طرف یک دختر جوان و تنها را خیلی سطحی و ساده نشان بدهد. گویا این یک جابه‌جایی ساده از یک شهر به شهری دیگر است و آدم‌بر‌ها در زیر هیبت خشن، قلبی مهربان و دلسوز دارند!

در ترکیه هم وقتی خبری از پرهام نمی‌شود و ترانه ناامید و تنها می‌ماند به یک‌باره مانند رمان‌های عاشقانه، مرد جوان ثروتمندی تنها و مهربان سر راه او قرار می‌گیرد که همواره مراقب و نگران اوست، درحالی‌که قرار نیست و نباید مهاجرت غیرقانونی را ساده به مخاطب عام نشان داد، آن هم در کشوری غریب و تنها که ترانه داستان حتی زبان ترکی هم نمی‌داند و بسیار ساده و ناآگاه است. برای همین بهتر بود «قهوه ترک» بدون روتوش واقعیات مهاجرت غیرقانونی را به تصویر می‌کشید، چه آنکه این روز‌ها بحث قوانین و هزینه‌های زندگی در ترکیه موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی است و مناسب بود در چنین مجموعه‌ای این وضعیت را هم ترسیم کنند که فقط موضوع رفتن از ایران مطرح نباشد.

روزنامه اصولگرا در پایان نوشته است: بدیهی است در شبکه خانگی قرار نیست همه چیز را نشان بدهند، ولی این هنر تولید‌کنندگان آثار هنری است که به مخاطب بگویند خارج از مرز‌ها چه خبر است و باغ سبزی برای مهاجران وجود ندارد، بلکه ماجرا، ماجرای همان شهربازی پینوکیوست که برای افراد جذاب و پرهیجان است، اما بیرون آمدن از آن کار ساده‌ای نیست؛ لذا بهتر بود چنین موضوعی با چارچوب منطقی‌تر و پخته‌تر ساخته می‌شد تا پشت پرده مهاجرت و عواقبی را که در پی دارد، نشان دهد.

 

حامد بهداد سارا رسول زاده سریال قهوه ترک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین