کد خبر: 14393 A

کتابخانه‌هایی که با سلیقه مدیران پر می‌شوند/ اعتراض اسدالله امرایی به زیرساخت‌های فرهنگ

کتابخانه‌هایی که با سلیقه مدیران پر می‌شوند/ اعتراض اسدالله امرایی به زیرساخت‌های فرهنگ

مترجم و نویسنده مطرح به زیرساخت‌های فرهنگی در کشور انتقاد کرد.

ایران آرت:  اسدالله امرایی، نویسنده و مترجم ایرانی بر لزوم توجه نهادهای دولتی به مسئله تجهیز کتابخانه‌ها تأکید کرد و در این باره گفت: کاش به جای برخی برنامه‌هایی که صرفاً بار تبلیغاتی دارند، می‌دیدیم که نهادهای مربوطه، به تجهیز کتابخانه‌ها می‌پرداختند؛ چرا که قطعاً این بخش به عنوان مهم‌ترین زیرساخت عرصه فرهنگ به شمار می‌رود.

او ادامه داد: در کشور ما بسیاری از مسئولان بابت سرانه پایین مطالعه ابراز تأسف می‌کنند اما سؤال این است که وقتی زیرساخت‌هایی چون کتابخانه‌های عمومی دچار نقص هستند، این ابراز تأسف‌ها به چه کاری می‌آید.

مترجم کتاب "کوری" در ادامه توضیح داد: اغلب ما امروز در خانه‌های کوچکی زندگی می‌کنیم که امکان نگهداری از همه کتاب‌هایی که قرار است بخوانیم را به ما نمی‌دهد لذا قطعاً نیاز است که کتابخانه‌های عمومی فعال‌تر باشند تا افراد بتوانند حوزه کتاب‌خوانی خود را گسترش دهند و نگران هزینه خرید کتاب و جایگاه نگهداری آن‌ها نباشند.

امرایی ساعات کاری کتابخانه‌ها را نامناسب خواند و بیان کرد: متأسفانه کتابخانه‌های عمومی ما اغلب در ساعات اداری صرفاً فعال هستند به همین خاطر امکان استفاده از کتابخانه برای اغلب کارمندان و دانشجویان محدود و حتی تا حدودی غیرممکن می‌شود.

او تأکید کرد: تجهیز کتابخانه‌های عمومی باید در فضایی فراتر از سفارش مدیران و یا نگاه‌های خاص آنان باشد اما متأسفانه امروز نگاهی به کتاب‌های اغلب کتابخانه‌های عمومی نشان می‌دهد که چنین فضایی حاکم است و برخی از کتاب‌ها حتی یک بار نیز به امانت نرفته‌اند در حالی که تمام دنیا تجهیز کتابخانه را بر اساس درخواست مراجعه‌کنندگان انجام می‌دهند.

مترجم کتاب "پاییز پدرسالار" ادامه داد: کتابخانه‌ها نیز باید نظیر سایر ارگان‌ها و نهادها، بازارسنجی کنند و بعد از بررسی کتاب‌هایی را که مخاطبان بیشتری دارند، به مجموعه بیافزایند اما متأسفانه شاهد این هستیم که اغلب موجودی کتابخانه‌ها صرفاً بر مبنای سلیقه افراد محدودی شکل داده می‌شود.

امرایی افزود: این طرح که هر ایرانی می‌تواند با کارت کتابخانه خود در هر شهری از خدمات این بخش استفاده کند، اتفاق بسیار خوبی است اما ای کاش در حوزه ارزیابی آثار نیز شاهد این نوع نوآوری‌ها باشیم و حتی امانت‌های بین‌ کتابخانه‌ای را ایجاد کنیم.

او اعتماد را بزرگ‌ترین مشکل کتابخانه‌ها خواند و گفت: متأسفانه مردم ما امروز به کتابخانه‌های عمومی اعتماد خود را از دست داده‌اند این در حالی است که برخلاف گفته‌های بسیاری از مسئولان ما شاهد چاپ‌های مجدد بسیاری از آثار هستیم که صنعت نشر را همچنان سرپا نگاه داشته‌اند.

امرایی تصریح کرد: ما نباید بازار نشر را صرفاً به آثار فاخر محدود کنیم زیرا همه ما روزگاری کتاب‌خوانی را از آثار سطحی‌تری آغاز کرده و سپس به سمت نمونه‌های جدی‌تر گرایش یافته‌ایم، لذا نباید بازار نشر را صرفاً بر مبنای آثار جدی و فاخر قضاوت کنیم چرا که یک بازار موفق باید تمام سلیقه‌ها را پوشش دهد.

 

کتابخانه های عمومی اسدالله امرایی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین