کد خبر: 31498 A

ماریو بارگاس یوسا از انجمن جهانی قلم استعفا داد / اعتراض به کاتالان‌ها

ماریو بارگاس یوسا از انجمن جهانی قلم استعفا داد / اعتراض به کاتالان‌ها

نویسنده اسپانیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات در اعتراض به اقدام رهبران کاتالان علیه دولت این کشور از ریاست افتخاری انجمن جهانی قلم کناره گیری کرد.

ایران آرت: ماریو بارگاس یوسا نویسنده مشهور آمریکای لاتین در اعتراض به درخواست گروه آزادی بیان نویسندگان اسپانیا برای آزادی رهبران انجمن مدنی کاتالان اسپانیا از ریاست افتخاری انجمن جهانی قلم (پن بین‌المللی) استعفا کرد. ادعای رهبران و جنبش‌های مدنی ایالت کاتالونیا این است که شرایطی که هم اکنون در کشور علیه کاتالان‌ها وجود دارد از زمان دیکتاتوری ژنرال فرانکو تا کنون بی سابقه بوده است.

به گزارش ایبنا به نقل از گاردین، ماریو یوسا برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۰ یکی از مهم‌ترین رمان‌نویسان و مقاله‌نویسان معاصر آمریکای جنوبی و از معتبرترین نویسندگان نسل خود است. پلیس اسپانیا جردی سیخارت رئیس فرهنگی و جردی سانچز رئیس سابق گروه شورای ملی کاتالان (ANC) را به جرم رهبری شورش‌ها و تظاهرات ضددولتی در سپتامبر ۲۰۱۷ دستگیر کرده است. آنها از اکتبر سال همان سال در زندان به سر می‌برند. پلیس می‌گوید این افراد در هدایت مردم شهر بارسلون در تخریب اموال عمومی شرکت مستقیم داشتند.

جنیفر کلمنت رئیس انجمن جهانی قلم نیز در اظهارنظری دستگیری این افراد را افراطی‌گری خطاب کرد و خواستار آزادی آنها شد. در بیانیه مشترک این جایزه همراه شعبه منطقه‌ای آن در ایالت کاتالان گفته شده است که آزادی بیان باید از سوی مقامات اسپانیایی محترم شمرده شود و فوراً رهبران کاتالان آزاد شوند.

انجمن نویسندگان ایالت کاتالونیا نیز در بیانیه‌ای خواستار آزادی رهبران مدنی این منطقه شدند. بیانیه آنها توسط نویسندگان ایرلندی مثل کالم تویبین و خوزه ادواردو نویسنده آنگولایی و شعبه جایزه قلم در کشورهای مکزیک و آرژانتین نیز امضاء شده است.

ماریو بارگاس یوسا در کشور پرو به دنیا آمده است ولی شهروند اسپانیا محسوب می‌شود و یکی از منتقدان اصلی جنبش‌های استقلال طلبانه ایالت کاتالونیا است. وی در نامه‌ای سرگشاده به کلمنت نوشت: بیانیه مشترک علیه دولت دموکراتیک اسپانیا دروغی بیش نیست. وی اقدام مردم کاتالونیا علیه دولت این کشور را نوعی کودتا توصیف کرد و گفت برگزاری هرگونه رفراندوم یک طرفه مانع اجرای دموکراسی در کشور خواهد بود.

وی گفت این مسئله تاسف انگیز است که سازمانی مثل قلم بین‌المللی در مواردی مثل دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان چنین سطحی عمل می‌کند و جانب انصاف را نگه نمی‌دارد.

انجمن جهانی قلم یا پن بین‌الملی (International PEN) نهادی است غیرسیاسی و غیردولتی که اعضای آن را صاحب‌ قلمان کشورهای مختلف جهان تشکیل می‌دهند. این نهاد هدف خود را گرد هم آوردن نویسندگانی که دلبسته ارزش‌هایی نظیر آزادی، تساهل و صلح هستند می‌داند.انجمن جهانی قلم در تاریخ ۶ اکتبر ۱۹۲۱ میلادی توسط کاترین ایمی داوسن اسکات، در لندن بنیان گذاشته شد.

 

اسپانیا بارسلونا جایزه نوبل ماریو بارگاس یوسا نوبل ادبیات کاتالونیا کاتالان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین