کد خبر: 42836 A

انتشار کتاب نویسنده برنده نوبل در ایران/ روایت نویسنده بلاروس از جنگ جهانی دوم

انتشار کتاب نویسنده برنده نوبل در ایران/ روایت نویسنده بلاروس از جنگ جهانی دوم

کتاب "زمان دست دوم" نوشته سوتلانا آلکساندرونا اَلکسیویچ با ترجمه عبدالمجید احمدی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

ایران آرت، کتاب "زمان دست دوم" نوشته سوتلانا آلکساندرونا اَلکسیویچ به‌تازگی با ترجمه عبدالمجید احمدی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب که نسخه اصلی‌اش در سال ۲۰۱۳ چاپ شده، شانزدهمین کتاب ادبیات غیرداستانی نشر چشمه است که در قالب مجموعه "جهان نو"ی این ناشر منتشر می‌شود.

"جنگ چهره زنانه ندارد" و " آخرین شاهدان"، "زمان دست دوم"، "صداهای شوروی از جنگ افغانستان" و "پسرانی از جنس روی"  جمله آثاری هستند که از این‌نویسنده به فارسی ترجمه شده‌اند. از این‌آثار، "جنگ چهره زنانه ندارد" و "زمان دست‌دوم" با ترجمه احمدی و "نیایش چرنوبیل" با ترجمه الهام کامرانی توسط نشر چشمه منتشر شده‌اند.

به گزارش مهر، الکسیویچ که به گردآوری اطلاعات و مستندات معروف است، در این‌کتاب سراغ روزگار شوروی پس از جنگ جهانی دوم رفته است. "زمان دست دوم" این‌نویسنده قصه شفاهی زندگی آدم‌هایی است که در زمان فروپاشی اتحاد شوروی زندگی می‌کردند و از این‌اتفاق مهم قرن بیستم تاثیر گرفتند. در کتاب پیش‌رو، می‌توان دنباله همان راهی را که الکسیویچ در کتاب‌های "جنگ چهره زنانه ندارد" و "نیایش چرنوبیل" در پیش گرفته، مشاهده کرد.

سوتلانا الکسیویچ پنج‌گانه‌ای به اسم "صداهایی از آرمانشهر" دارد که عناوین‌اش به‌ترتیب عبارت‌اند از: "جنگ چهره زنانه ندارد"، "آخرین شاهدان"، "پسران رویین"، "نیایش چرنوبیل" و "زمان دست دوم". دو کلیدواژه مهم در کتاب‌های این‌پنج‌گانه، یکی صداها و دیگری آرمانشهر هستند که در کتاب پیش‌رو، نمود بارزتری دارند. او در این‌کتاب هم همان شیوه گفتگو و مصاحبه با مسئولان و شهروندان را در پیش گرفته است. مصاحبه‌های کتاب هم بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۲ انجام شده‌اند. کتاب نیز در سال ۲۰۱۳ چاپ شد و الکسیویچ در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

کتاب "زمان دست دوم" دو بخش کلی با عناوین "تسکین با مکاشفه" و "افسون پوچی" دارد که هرکدام مصاحبه‌ها و گفتگوهای متنوعی را در خود جا داده‌اند. مقدمه کتاب نیز "یادداشت‌های یک انسان سرخ" نام دارد.

نشر چشمه زمان دست دوم سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین