کد خبر: 44287 A

معرفی ۲۰ کتاب داستانی برتر در دهه اخیر/ از "آتش‌افکن‌ها" تا "افراد نرمال"

معرفی ۲۰ کتاب داستانی برتر در دهه اخیر/ از "آتش‌افکن‌ها" تا "افراد نرمال"

منتقدان انترتینمنت ویکلی ۲۰ کتاب برتر خود را بین آثار چاپ‌شده در دهه دوم قرن ۲۱ معرفی کردند که موضوعات و عناوین متفاوتی را در بر می‌گیرند.

ایران آرت: منتقدان پایگاه اینترنتی انترتینمنت ویکلی ۲۰ کتاب برتر خود را در دهه‌ای که پشت سرگذاشته شد، انتخاب و معرفی کردند که در فهرست‌شان عناوین و موضوعات مختلف و متنوعی به چشم می‌خورد.

به گزارش مهر، عناوین و توضیحات کوتاه مربوط به ۱۰ کتاب اول این‌فهرست به‌ ترتیب زیر است:

۱. "بازدید از جوخه کودن‌ها" نوشته جنیفر ایگن

پدرهای بی بند و بار، راک استارهایی از دوران گذشته، سلبریتی‌های دوقطبی، بچه‌های ثروتمند لوس و افراد دارای جنون سرقت: در این کتاب می‌توان افول انسان را دید. شاهکار سال ۲۰۱۰ جنیفر ایگن که هم جایزه پولیتزر و هم جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب را از آن خود کرد حتی تقریباً یک دهه بعد از انتشارش هم دستاوردی بزرگ باقی مانده است. اگر کاتالوگ بازی‌گوشانه پست‌مدرن او از کلاهبرداران، کودن‌ها و بی بند و بارها در ابتدا فقط اثری که سعی می‌کند عجیب‌وغریب باشد به نظر می‌رسید، نحوه بیان آن ثابت کرد که چیز دیگری است: کتابی که به اندازه تمام آثار کلاسیک دیگر غنی و طنین انداز است.

۲. "زندگی بعد از زندگی" نوشته کیت اتکینسون

بهترین کتابی که کیت اتکینسون تا به حال نوشته داستانی بسیار خاص دارد. زندگی‌های فراوان فردی به نام اورسولا تاد را دنبال می‌کند و سناریوهای بسیاری برای مرگ او و همچنین راه‌های متفاوتی که بقا روی او اثر می‌گذارد را تصور می‌کند و در عین حال ظرفیتی ظاهراً بی پایان برای سورپرایز کردن خواننده دارد. این اثر همچنین نمایشی منفرد از قدرت‌های اتکینسون به عنوان یک رمان‌نویس است. بله، این کتاب داستانی پیچیده و اوریجینال دارد که به متمایز کردن آن کمک می‌کند اما "زندگی بعد از زندگی" به خاطر لحظه‌های میانی‌اش از آزمون زمان موفق بیرون خواهد آمد. نمایش‌های آن از زمان جنگ، نگاه‌هایش به دنیاهای کوچک داخلی، درکش از زندگی یک زن که با احتمالات بی‌پایان پر شده است.

۳. "خروج از غرب" نوشته محسن حمید

این روایت حمید، داستانی از پسر و دختری است که در یک شهر بی‌نام واقع در خاورمیانه که تحت حمله قرار دارد با یکدیگر ملاقات می‌کنند و دری ماوراطبیعی به سرزمینی امن‌تر کشف می‌کنند اما در نهایت متوجه می‌شوند که در آن سمت هم بحران انتظار آن‌ها را می‌کشد. او حقیقت بیدارکننده بحران پناهجویی جهانی را به فانتزی‌ترین دنیای خیالی برد و به نحوی توانست آن را حتی حقیقی‌تر کند.

۴. "آتش‌افکن‌ها" نوشته ریچل کوشنر

دومین رمان خیره‌کننده ریچل کوشنر به سرعت حرکت می‌کند – در سراسر صحرای آمریکا پشت یک موتورسیکلت سریع؛ از میان دنیای تاریک نیویورک سیتی دهه هفتاد میلادی؛ به سمت ایتالیا و میان دانشجویان اغتشاش‌گر آنجا. و با این حال همزمان در یک مکان باقی می‌ماند: ذهن بینای شخصیت اصلی داستان یعنی رینو که این لقب را به خاطر شهر زادگاهش به دست آورده است. دیدگاه وحشی او از دنیا باعث می‌شود داستانی فراموش‌نشدنی از هنر، انقلاب، تنهایی، معصومیت و معنای زن بودن و حرکت در دنیای مردان شکل بگیرد.

۵." بخوان، دفن نشده، بخوان" نوشته جزمین وارد

تعداد کمی از نویسنده‌ها دهه‌ای به موفقیت جِزمین وارد داشتند: او برنده دو جایزه کتاب ملی بخش داستانی شد (و به این ترتیب نخستین زنی شد که چنین کاری می‌کند) که دومین جایزه او برای این داستان خانوادگی عمیق و برانگیزنده در جنوب ایالات متحده است. وارد که در قالب اول شخصی گیرا می‌نویسد، با ظرافت عناصر رمان جاده‌ای و داستان ارواح را با هم ترکیب می‌کند تا به داستانی بی‌زمان از ارتباطات خانوادگی، درد نسل‌ها و تراژدی ملی دست پیدا کند.

۶." مشترک‌المنافع" نوشته آن پاچت

روی کاغذ، این داستان خانوادگی پاچت چیز خیلی غیرنرمالی نیست: داستان کودکان خانواده‌های کازینز و کیتینگ را تعریف می‌کند که به هم با ارتباط خانوادگی متصل شده‌اند؛ اما این شخصیت‌ها به بهترین شیوه ممکن زیر پوست خواننده می‌روند. پاچت تا حدی آن‌ها را با وضوح می‌نویسد که حس می‌کنید آن‌ها را از نزدیک و فوراً می‌شناسید.

۷." ایستگاه شماره یازده" نوشته امیلی سن جان مندل

رمان زیبای سال ۲۰۱۴ این نویسنده یک داستان پساآخرالزمانی کاملاً جدید تعریف می‌کند و رخدادها را قبل و بعد از اینکه یک بیماری اپیدمیک بیشتر جمعیت جهان را از بین ببرد، به تصویر می‌کشد. بعد از اینکه آنفلوانزای جورجیا کار مرگبار خود را انجام می‌دهد، گروهی از بازیگران و موسیقی‌دان‌ها در سرزمین‌هایی ویران‌شده و اغلب خطرناک حرکت می‌کنند تا موسیقی و شکسپیر را به جوامع محلی بازمانده برسانند. روی کاروان آن‌ها نقل قولی از "سفر ستاره‌ای" حک شده که می‌گوید "چون بقا کافی نیست" و کتاب با ظرافت به اکتشاف در معنای این حرف می‌پردازد و نشان می‌دهد که بعد از شکست تمدن ما به چه چیزهایی تکیه می‌کنیم.

۸. "سرنوشت‌ها و خشمگین‌ها" نوشته لارن گراف

داستان ازدواج لاتو و ماتیلد جایی بین چیزی که دوستان آن‌ها می‌بینند و چیزی که آن‌ها تجربه می‌کنند وجود دارد. در این کتاب، لارن گراف پرتره‌ای از یک ازدواج و تفکراتی درباره عشق را از دیدگاه هر دو بازیکن به نمایش می‌گذارد؛ دیدگاه‌هایی که اثری ویران‌گر هم دارند.

۹. "تاریخچه‌ای کوتاه از هفت قتل" نوشته مارلون جیمز

یک سمفونی کابوس‌مانند از جنایت که در دهه هفتاد میلادی در جاماییکا آغاز می‌شود و هرگز واقعاً از بین نمی‌رود، در حالی که داستان نیمه تاریخی این کتاب یک سرنخ خونین سورآل از تلاش به قتل رساندن باب مارلی تا تصاویر نیویورک سیتی معتاد به کرک از خود به جا می‌گذارد. نگارش هیجان‌انگیز جیمز توقف نمی‌کند و وارد اعصاب تب‌دار شخصیت‌هایش می‌شود و با گسترش دادن روایت وارد نمایشی عمیق از شهر کینگستون که زادگاه نویسنده است می‌شود.

۱۰. "افراد نرمال" نوشته سالی رونی

هر دو رمان سالی رونی طر تفکر نسل هزاره را با صداقتی خام و بینشی مثال زدنی به نمایش می‌گذارند. اما در حالی که او با "مکالمه‌هایی با دوستان" گشایشی یافت، با "افراد نرمال" به کمال رسید. این داستانی عاشقانه است که هم سنتی و هم کاملاً جدید به نظر می‌رسد و بین دو راوی عقب و جلو می‌رود. بدون توجه به اینکه طرفدار کدام شخصیت داستان باشید، تمام اتفاقاتی که برای آن‌ها می‌افتد شما را از نظر احساسی نابود می‌کند.

۱۰ کتاب بعدی هم که در فهرست منتقدان جای گرفته‌اند عبارت‌اند از:

"تمام نوری که نمی‌توانیم ببینیم" نوشته آنتونی دوئر

"آمریکانا" نوشته چیماماندا انگوزی آدیچی

"هر چیزی ممکن است" نوشته الیزابت استراوت

"سهره" نوشته دانا تارت

"دختر گمشده" نوشته گیلین فلین

"جالب‌ها" نوشته مگ وولیتزر

"لا رز" نوشته لوییز اردریش

"سال استراحت و آرامش من" نوشته اوتسا موشفق

"نیکل بویز" نوشته کولسون وایت‌هد

"دهم دسامبر" نوشته جورج ساندرز

رمان ریچل کوشنر محسن حمید رمان نویس کیت اتکینسون سالی رونی مارلون جیمز کتاب داستانی جنیفر ایگن جزمین وارد آن پاچت لارن گراف
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین