کد خبر: 51682 A

۵ رمان‌نویس مشهور که از بیماری‌های خطرناک داستان جذاب ساختند

۵ رمان‌نویس مشهور که از بیماری‌های خطرناک داستان جذاب ساختند

از آلبر کامو و فیلیپ راث تا مارگات آتوود و ژوزه ساراماگو رمان‌نویس‌های مشهوری هستند که از بیماری‌های خطرناک، داستان‌های جذاب ساختند.

ایران آرت: خراسان نوشت: در روزهایی که جهان در تب‌وتاب مقابله با بحران کروناست، بسیاری از ما به عنوان روشی برای درک دامنه خطر و شاید هم یافتن راهی برای دستیابی به آرامش، به مطالعه رمان رو می آوریم. رمان ‌ها به ما در پردازش افکارمان درباره موضوعی که درک آن برای ما دشوار است، کمک می‌کنند. اگر این روزها احساس می‌کنید در صفحات اول یک رمان هیجان‌انگیز زندگی می‌کنید، شاید مطالعه کتاب‌هایی درباره همه‌گیری‌های تاریخی یا همه‌گیری‌های تخیلی، بتواند به شما کمک کند تا کمتر احساس تنهایی کنید. اگر به دنبال مطالعه چنین کتاب ‌هایی هستید، ما شما را با نمونه هایی از آن‌ها آشنا می‌کنیم.

یادداشت‌های سال طاعون / دانیل دفو -  1722

دانیل دفو

یادداشت‌های سال طاعون، رمانی اثر دانیل دفو نویسنده انگلیسی است که برای اولین‌بار در مارس 1722 منتشر شد. این رمان قرن هجدهم، گزارشی از تجربیات یک مرد در سال 1665 است، سالی که در آن طاعون بوبونیک، معروف به طاعون بزرگِ لندن، این شهر را درنوردید و یک چهارم جمعیت آن را از پا درآورد. کتاب به ترتیب زمانی روایت شده است.

 دوفو در این کتاب به روایتی از یک شهر در شرایطی اضطراری می پردازد؛ شهر به دنبال همه‌گیرشدن یک بیماری، با آشفتگی، خرافات، بیکاری، غارت و کلاهبرداری مواجه است.

طاعون/ آلبر کامو - 1947

آلبر کامو

رمان طاعون، نوشته آلبر کامو، نویسنده و روزنامه نگار اهل فرانسه است. این کتاب در سال ۱۹۴۷ به چاپ رسید. وقایع رمان در یکی از شهرهای الجزایر به نام "اُران" رخ می‌دهد. داستان با توضیحی درباره مردم و شهر آغاز می‌شود و سپس به مرگ تعدادی از موش‌ها بر اثر طاعون و بعد از آن، ابتلای تعداد زیادی از شهروندان به این بیماری اشاره می‌کند. بعد از مدتی در شهر وضع قرنطینه اعلام می‌شود. افراد مختلف برای مقابله با مرگ سیاه، رویکردهای متفاوتی اتخاذ می کنند، اما در نهایت، بیماری جان تعداد زیادی از انسان ها را، چه ظالم و چه بی گناه، می‌گیرد.

 

کوری/ ژوزه ساراماگو -  1995

ژوزه ساراماگو

رمان کوری نوشته ژوزه ساراماگو نویسنده پرتغالی، برنده جایزه نوبل ادبیات است. رمان، نخستین‌بار در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و ساراماگو در سال ۱۹۹۸ جایزه نوبل ادبیات را به خاطر آن دریافت کرد. داستان از ترافیکِ یک چهارراه آغاز می‌شود. راننده اتومبیلی به‌ناگاه دچار کوری می‌شود و به فاصله اندکی، کوری در میان دیگر افراد نیز شیوع پیدا می‌کند. با افزایش بیماری به‌تدریج مردم به این رشد فکری می‌رسند که باید سازمان‌دهی اوضاع را  خود به دست بگیرند.

 

قصاص/ فیلیپ راث -   2010

فیلیپ راث

رمان قصاصِ فیلیپ راث، شیوع شدید فلج اطفال در نیو.آر.کی نیوجرسی را در تابستان  1944 روایت می‌کند. فیلیپ راث که یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان نیم‌قرن گذشته ادبیات آمریکاست، در این رمان به باز آفرینی ناآگاهی و نبود اطلاعات، ترس و احساس عجز در میان جمعیت روبه‌رو با بیماری فلج که به‌طورعمده کودکان را یکی پس از دیگری تحت تأثیر قرار می‌دهد، پرداخته است.

"سال سیل"/ مارگارت اتوود  -  2009

مارگارت آتوود

مارگارت اِلنور اتوود، شاعر و داستان‌نویس کانادایی است که جوایز ادبیات پرنسس آستوریاس و آرتور سی  کلارک را دریافت کرده است. در رمان سال سیل، یک بیماری دست ‌ساز انسان، بشریت را تا آستانه فروپاشی پیش می‌برد. رمان به روایت زندگی پس از تباهی ‌ای که بیماری ایجاد کرده است، می‌پردازد؛ این‌که مردم چگونه از بیماری جان به در می‌برند و چگونه از لحاظ جسمی و عاطفی دوباره خود را بازسازی می‌کنند.

 

 

ژوزه ساراماگو آلبر کامو نویسنده دانیل دفو مارگات اتوود فیلیپ راث
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین