کد خبر: 53146 A

رقابت داغ نویسندگان بر سر جایزه ۳۰۰ هزار تومانی!

رقابت داغ نویسندگان بر سر جایزه ۳۰۰ هزار تومانی!

اگرچه برنده این جایزه تنها مبلغی ناچیز معادل ۱۰ یورو (حدود ۳۰۰ هزار تومان) دریافت می‌کند، اما جایزه غیررسمی "گنکور" که فروش بالای رمان برنده را برای نویسنده‌اش به ارمغان می‌آورد، بسیار باارزش‌تر از جایزه اصلی است.

ایران آرت: اعضای آکادمی گنکور روز سه‌شنبه(6 اکتبر) دست به انتخاب دومین مرحله از برگزیدگان مهم‌ترین رقابت ادبی فرانسه زدند و در این مرحله 8 نویسنده از بین 15 نامزدی که پیش از این به مرحله اول جایزه گنکور راه یافته بودند انتخاب و معرفی شدند.

4 نامزد نهایی جایزه گنکور روز 27 اکتبر و برنده نهایی نیز 10 نوامبر معرفی می‌شود. امسال برنده گنکور به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از پنجره رستوران معروف پاریسی که هر سال برنده با حضور جمع کثیری از نمایندگان رسانه‌ها در داخل آن معرفی می‌شد اعلام خواهد شد.

8 برگزیده جایزه گنکور 2020 عبارتند از:

"بندبازها" نوشته محمد عیساوی از انتشارات گالیمار

"بی‌قرارها" نوشته دجایلی امادو امل از انتشارات امانوئل کولاس

"میراث" نوشته میگل بونفوآ از انتشارات ریوژ

"یک جنایت غیر مهم" نوشته ایرن فرن از انتشارات سوئی

"ناهنجاری" نوشته اروه لو تلیه از انتشارات گالیمار

"دیوانه‌های من" نوشته ژان پیر مارتین از انتشارات الیویه

"تاریخ‌نگاری پادشاهی" نوشته مائل رنوارد از انتشارات گراسه

" تزه، زندگی جدیدش" نوشته کمی دو تولدو از انتشارات وردیه

به گزارش ایبنا، اعضای رسمی امسال آکادمی گنکور را به ریاست دیدیه دکوئن افرادی چون اریک امانوئل اشمیث، پاسکال بروکنر، پل کنستانت، پاتریک رمبو، طاهر بن جلون، کمی لورانز، فرانسوا چاندرناگور، فیلیپ کلودل، پیر آسولین  تشکیل می‌دهند.

سال گذشته ژان پل دوبوا برای رمان "همه مردان به یک شیوه زندگی نمی‌کنند" موفق شد جایزه گنکور 2019 را به دست آورد.

جایزه "گنکور" اولین‌بار در سال ۱۹۰۳ از سوی ژول و ادمون گنکور راه‌اندازی شد. اگرچه برنده این جایزه تنها مبلغی ناچیز معادل ۱۰ یورو دریافت می‌کند، اما جایزه غیررسمی "گنکور" که فروش بالای رمان برنده را برای نویسنده‌اش به ارمغان می‌آورد، بسیار باارزش‌تر از جایزه اصلی است. 

از برندگان سرشناس این جایزه می‌توان از "مارسل پروست" در سال ۱۹۲۹، سیمون دوبووار در سال ۱۹۵۴ و "پاتریک مودیانو"، برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۴ نام برد.

 

ادبیات جایزه گنکور جایزه ادبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین