کد خبر: 57371 A

هوش مصنوعی جای رمان‌نویس‌ها را می‌گیرد/ ادعای نویسنده برنده نوبل ادبیات

هوش مصنوعی جای رمان‌نویس‌ها را می‌گیرد/ ادعای نویسنده برنده نوبل ادبیات

نویسنده ژاپنی که در حال حاضر در کشور انگلیس زندگی می‌کند، در اظهار نظری عجیب درباره کتاب جدید خود گفته است که احتمال دارد دیگر این رمان‌ها توسط نویسندگانی مثل او نوشته نشوند.

ایران آرت: کازوئو ایشی‌گورو، نویسنده ژاپنی الاصل بریتانیایی و خالق آثار جاودانه ای همچون "غول مدفون" "هرگز رهایم نکن" و "بازمانده روز" است که در سال ۲۰۱۷ میلادی به دریافت جایزه نوبل ادبی نائل آمد. او از آن سال تا کنون هیچ رمانی منتشر نکرده بود و اکنون با رمان جدیدش سروصدای زیادی به پا کرده است.

هشتمین رمان او با نام "کلارا و خورشید" و نخستین رمانش پس از دریافت نوبل ادبی به چاپ رسیده و استقبال از آن چشمگیر بوده است. داستان رمان کلارا و خورشید در مورد رباتی به نام کلارا است که علاقه دارد با انسان ها دوست شود. رمانی که در آن هوش مصنوعی قدرتمندتر از هر اثر دیگری حضور دارد. آیا جهان در حال تسخیرشدن با هوش مصنوعی است؟

به گزارش ایبنا وی که در حال حاضر در کشور انگلیس زندگی می‌کند، در اظهار نظری عجیب درباره کتاب جدید خود گفته است که احتمال دارد دیگر این رمان‌ها توسط نویسندگانی مثل او نوشته نشوند. ایشی‌گورو در مصاحبه‌ با مجله تایم می‌گوید: به زودی شاهد این خواهیم بود که هوش مصنوعی جای نویسندگان و رمان‌نویس‌ها را خواهند گرفت و معلوم نیست در چنین دنیایی که ربات‌ها خودشان رمان می‌نویسند، چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

این نویسنده ژاپنی در ادامه گفتگویش با مجله آمریکایی اظهار امیدواری می‌کند و می‌گوید: درباره انقلاب تکنولوژی برخلاف فیلم‌های علمی تخیلی خوش‌بین است. وقتی ماشین‌ها به عنوان رقیب اصلی رمان‌نویس‌ها مطرح شوند و ممکن است از آنها نیز پیشی‌ بگیرند، در این زمان است که زندگی برای انسان خوشایند خواهد شد. البته هنوز می‌توان بین رمان‌های نوشته شده توسط هوش مصنوعی و رمان‌های نویسندگانی مثل مک‌ایوان را تشخیص داد.

ایان راسل مک‌ایوان نویسنده و نمایشنامه‌نویس انگلیسی است که در سال ۱۹۹۸ به خاطر کتاب آمستردام موفق به دریافت جایزهٔ ادبی من بوکر شد.

ایشی‌گورو در این مصاحبه گفت: من فکر می‌کنم وقتی هوش مصنوعی وارد عرصه رمان‌نویسی شود، دیگر باید منتظر خلق نوعی جدیدی از ادبیات باشیم و این شاید شبیه چیزی مثل مدرنیزاسیون رمان باشد. هوش مصنوعی، اتفاقات و چیزهای محیط اطراف را متفاوت می‌بیند.

اظهارات این نویسنده ژاپنی در حالی بیان شده است که در سال 2016 هوش مصنوعی در کشور ژاپن توانست رمانی بنویسد و جایزه ادبی شینچی هوشی ژاپن را دریافت کند. گفته می‌شود ربات‌ها در حال حاضر قادر هستند مقالاتی کوتاه بنویسند. ربات‌های مرکز آموزش زبان لندن اخیراً توانسته‌‌اند زبان‌های مختلف جهان را آموزش دهند.

مثال‌هایی از این دست نشان می‌دهد که ادعای ایشیگورو دور از ذهن نیست و باید منتظر روزی باشیم که ربات‌ها بیشتر کارهای بشر را انجام می‌دهند و شاید یکی از این کارها نوشتن کتاب داستان برای سرگرم کردن نوع بشر باشد.

 

نوبل ادبیات رمان نویس کازوئو ایشی گورو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین