کد خبر: 58574 A

روایت دیوید گرن از "قاتلان ماه کامل"/ فاجعه‌ای که اسکورسیزی فیلمش را می‌سازد

روایت دیوید گرن از "قاتلان ماه کامل"/ فاجعه‌ای که اسکورسیزی فیلمش را می‌سازد

دیوید گرن از کتابی می‌گوید که از یک راز تاریخی در آمریکا پرده‌برداری می‌کند. مارتین اسکورسیزی نیز قرار است فیلمی با بازی دی‌کاپریو و رابرت دنیرو بر اساس این راز بسازد.

ایران آرت: آرش نهاوندی در همشهری نوشت: "دیوید گرن" نویسنده کتاب "قاتلان‌ماه گل: قتل‌های اوسیج و تولد اف بی‌آی" در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه "تافتز" در ماساچوست، روایتی هولناک از کشتار سرخ‌پوستان در اوکلاهما در سال‌های اولیه دهه 1920، ارائه می‌دهد. دیوید گرن در این اثر غیرداستانی ازوقایع مربوط به کشتار سیستماتیک مردم سرخ‌پوست"قبیله اوسیج" با هدف تصاحب درآمدهای نفتی‌شان توسط گاوچرانان و کابوی‌ها، پرده برداشته. این وقایع تاریخی به دلایل بسیاری در آمریکا مکتوم مانده و بسیاری از شهروندان آمریکا از آن اطلاعی ندارند.خاطره دردناک این قتل‌ها تا پیش از نگارش این کتاب تنها در حافظه تاریخی مردم قوم "اوسیج" ثبت شده بود.

مارتین اسکورسیزی روایت‌های تاریخی مطرح شده در این کتاب را دستمایه تازه‌ترین فیلم خود در ژانر وسترن با عنوان "قاتلان ‌ماه گل" قرار داده. در این مطلب فرازهایی از پرسش‌های مطرح شده در دانشگاه "تافتز" از دیوید گرن و پاسخ وی درباره موضوعات مورد بحث و بررسی در کتاب "قاتلان‌ماه گل: قتل‌های اوسیج و تولد
اف بی‌آی" را می‌خوانیم.

چطور فکر نوشتن کتابی با موضوع کشتار سرخ‌پوستان قبیله اوسیج به ذهنتان خطور کرد؟ آیا این کتاب ریشه در واقعیات تاریخی دارد؟

این کتاب برخلاف برخی دیگر از نوشته‌هایم ریشه در داستانی واقعی دارد. من تا پیش از مراجعه به موزه"اوسیج نیشن" در پوهوسکای اوکلاهما چیزی درباره وقایع مربوط به قتل مردم قبیله"اوسیج" نمی‌دانستم. اما در موزه چیزی توجهم را به‌طور ویژه به‌خود جلب کرد. حین دیدن تصاویر موزه متوجه شدم که قسمتی از یکی از عکس‌ها را با قیچی بریده‌اند. از متصدی موزه پرسیدم برای این عکس چه اتفاقی افتاده است؟ او به من گفت به‌دلیل اینکه در بخشی از این عکس شیطان در حالت ایستاده به تصویر کشیده شده بود، ناگزیر شدیم این بخش را ببریم و تصویر شیطان را حذف کنیم شیطانی که متصدی موزه درباره آن سخن می‌گفت یکی از قاتلان"مردم اوسیج" بود، همه در قبیله "اوسیج" می‌دانستند او که بوده و مرتکب چه جنایتی شده است. در آن زمان در ذهنم این دو پرسش شکل گرفت که چرا بسیاری از آمریکایی‌ها از واقعه کشتار "مردم اوسیج" با خبر نیستند و چیزی درباره آن نمی‌دانند؟ و واقعیت پشت این قتل‌ها چیست؟ اینها همان پرسش‌هایی است که قصد داشتم در کتاب به آن پاسخ دهم.

از نظر تاریخی و داستانی این واقعه تا چه حد واجد اهمیت است؟

داستان این قتل‌ها به طرز شگفت‌آوری پیچیده بوده و افراد بسیار زیادی در ارتکاب آنها دخیل بوده‌اند. این یکی از شریرانه و شیطانی‌ترین جنایات تاریخ آمریکا بوده است. حوادث این داستان با پیدا شدن نفت در سرزمین مردم قبیله "اوسیج" شروع می‌شود، در ابتدا برای استخراج نفت سهمی در حدود 400میلیون دلار به "مردم اوسیج" پرداخته می‌شود. اما پس از آن "مردم اوسیج" به‌صورت سریالی به‌دلیل ثروت هنگفتی که به‌دست آورده بودند کشته می‌شوند. شاید یکی از وحشتناک‌ترین و شیطانی‌ترین قسمت‌های این فجایع، شیوه کشته شدن مردم سرخ‌پوست قبیله"اوسیج" باشد. خیلی از قاتلان برای دستیابی به این ثروت هنگفت، با دخترانی از خانواده‌های قوم اوسیج ازدواج کردند. قاتل‌ها پس از این وصلت‌ها، به‌طور سیستماتیک کشتن اعضای مختلف خانوده را شروع می‌کردند، برخی اوقات نیز زنان و فرزندان خود را نیز می‌کشتند تا از رسیدن ارث به آنها جلوگیری کنند. وحشتناک‌تر از همه اینکه بسیاری از نوادگان این قاتلان همچنان سهم اندکی از آن ثروت را دریافت می‌کنند.بدتر از همه اینکه همدستان این جنایتکاران نیز از خشونت بیش از حد این قاتلان و این قتل‌های وحشیانه ممانعت نمی‌کردند و در واقع تعداد زیادی به‌طور جمعی در این جنایات مشارکت داشتند.حتی بسیاری از عناصر جامعه که باید در کاهش آلام و کشف حقایق نیز سهیم باشند در این قتل‌ها مباشرت داشتند. دیدن شیطان به‌عنوان موجودی مفرد شاید قابل تحمل‌تر از دیدن حلول روح شیطانی در قلب مردم باشد.

درباره مشارکت جمعی در این قتل‌ها و دست داشتن افراد دیگری غیراز خود قاتل‌ها قدری بیشتر می‌توانید توضیح دهید؟

در منطقه و زمان وقوع این جنایات برخی از دکترها که به‌طور طبیعی باید در جهت مداوای بیماران اقدام می‌کردند نیز با قاتل‌ها همراه شدند و حتی برای کشتن "مردم اوسیج" از تجویز سم نیز خودداری نکردند، برخی از خبرنگاران که کارشان فاش کردن حقایق است نیز واقعیات درباره این جنایات را پوشش ندادند. برخی از کلانترها که مسئولیت تامین امنیت را عهده‌دار بودند نیز به‌طور غیرمستقیم جانب قاتل‌ها را گرفتند. خیلی‌های دیگر نیز با سکوت خود با قاتلان همراهی کردند.

چرا به این سهولت این جنایات نادیده گرفته شد و تا این حد در این‌باره پرده‌پوشی صورت گرفت؟

دلیل اصلی اینکه این قتل‌ها به این شیوه مؤثر صورت گرفت و پرده‌پوشی‌هایی تا این حد گسترده درباره آن صورت گرفت این بود که قربانیان این حوادث هولناک مردم قبیله سرخ‌پوست اوسیج بودند. روایات به جا مانده از برخی شاهدان و راویان آن حوادث اینطور می‌نمایاند که رفتاری که با قوم "اوسیج" صورت گرفت مشابه رفتار خشونت‌بار و وحشیانه‌ای بود که در سال‌های سده هجدهم با بومیان آمریکا می‌شد. این وقایع، منبع خیلی از اتفاقات بعدی بود که باعث شکل گرفتن فرهنگ واقعا شیطانی در سال‌های بعد‌تر از آن شد.

 

مارتین اسکورسیزی قاتلان ماه گل قاتلان ماه کامل دیوید گرن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین