کد خبر: 60526 A

محمد مهدی اسماعیلی: گزارش وضع موجود قطعا موضع ما نیست/ وزیر پیشنهادی در پاسخ به انتقادها چه گفت؟

محمد مهدی اسماعیلی: گزارش وضع موجود قطعا موضع ما نیست/ وزیر پیشنهادی در پاسخ به انتقادها چه گفت؟

وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه ارائه شده از سوی خود که با واکنش‌های فراوانی همراه شده است توضیحاتی ارائه داد.

ایران آرت: وزیر پیشنهادی رئیس جمهور رئیسی در واکنش های اعتراضی به برنامه جنجال برانگیز وزارت ارشاد دولت سیزدهم گفت: من به دغدغه‌های تمامی اهالی فرهنگ و هنر احترام می‌گذارم و واکنش‌ها را محترم می‌دانم. نکته‌ی اول که باید گفته شود، این بوده که  بخشی که در فضای مجازی پررنگ شده، بخش وضع موجود پیش‌نویس برنامه است که از منابع مختلف پژوهشی مربوط به خود وزارتخانه، یکی از مراکز بررسی وابسته به ریاست جمهوری و برخی گزارش‌های نهادها استفاده شده که در برخی از قسمت‌ها، منبع در پی‌نوشت آورده شده و موجب شده برنامه که همگی رویکرد مثبت به موضوعات بوده، دیده نشود.

نکته دوم اینکه بر خود وظیفه می‌دانستم در جلسه‌ی غیر رسانه‌ای که با چند تفر از رئوس صنوف داشتم، توضیحات لازم را به منظور رفع ذهنیات مطرح و عنوان کنم که این‌بخش برای توضیح شرایط بوده و برای اطلاع کمیسیون تخصصی داده شد. 

محمد مهدی اسماعیلی در گفتگو با علیرضا بهرامی در ایسنا خاطر نشان کرد: در این گزارش، بخش «برنامه» مجزا از وضعیت موجود است و همان‌طور که توضیح دادم، وضعیت موجود از گزارش‌های گوناگون بوده، مثلا تحلیل فیلم‌های سال ۹۷، متعلق به گزارش رسمی از نهاد ریاست جمهوری در دولت دوازدهم است. برنامه‌های ما در این گزارش، تماما نکات ایجابی و ناظر به سیاست‌های فرهنگی دولت در وزارت ارشاد آینده است. به نظر می‌رسد فضاسازی و دوقطبی‌سازی موجب شد تا بخش برنامه‌ها دیده نشود. 

اسماعیلی گفته است : یادمان نرود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدافع هنرمندان است و قطعا این مواضع که در گزارش‌ها درباره وضع موجود بوده، با ذهنیت اینجانب و شان و منزلت هنرمندان و نهادهای صنفی  تطبیق ندارد. نکته دوم این که در جلسه با رؤسای صنوف تاکید کردم که جنجال رسانه‌ای باعث شده اساسا گزارش وضع موجود که قطعا موضع ما نیست، به عنوان برنامه پیشنهادی القاء شود.

وزیر پیشنهادی افزود: برای خروج از وضعیت فعلی، دو راهکار کوتاه‌مدت و میان‌مدت پیش‌بینی شده است. در کوتاه‌مدت، با توجه به موافقت دولت، واکسیناسیون  فوری تمامی اهالی فرهنگ و هنر با معرفی صندوق اعتباری هنر که حدود ۸۰ هزار نفر عضو دارد، در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین تلاش می‌شود که با تعامل با سازمان برنامه و بودجه، مساعدت مالی به اهالی فرهنگ و هنر انجام شود.

در میان‌مدت هم اقتصاد فرهنگ باید فعال شود و توسعه یابد و راهکارهای اجرایی مانند توسعه‌ی صادرات تولیدات فرهنگی، جذب مخاطبان در سراسر کشور و شکستن پوسته‌ی مخاطبان حداقلی کنونی، در دستور کار است. برای اجرایی شدن این برنامه‌ها البته همکاری و هم‌افزایی سایر نهادهای فرهنگی مانند صداوسیما و صنوف و اقشار فرهنگی مانند خانه‌ی سینما، خانه‌ی تئاتر، خانه‌ی موسیقی و... اجتناب‌ناپذیر و ضروری است.

او برای معرفی خود گفت: کل سوابق و کارنامه‌ی حدود ۲۳ ساله‌ی اینجانب در حوزه‌ی فرهنگی است. ثانیا، اینجانب مسؤول اجرایی کردن نظرات و وعده‌های رییس جمهور محترم در حوزه فرهنگ و هنر هستم. در دو و نیم سالی که آیت‌الله رییسی ریاست قوه قضاییه را برعهده داشتند، به‌واسطه‌ی عملکرد عالمانه و متین خود توانستند اقشار مختلف مردم، ازجمله هنرمندان و اهالی فرهنگ را همراه کنند. برای نمونه، زمانی که در جلسات اهالی فرهنگ با رییس قوه قضائیه، هنرمندان با دیدگاه‌های متفاوت دعوت می‌شوند یا مدیران روزنامه‌ها و رسانه‌ها از همه‌ی طیف‌ها حاضر می‌شوند، مشخص است که رویکرد دولت ایشان هم در عرصه‌ی فرهنگ، آرامش، صداقت و همکاری واقعی است. دولت آیت‌الله رییسی، هنرمندان و اهالی فرهنگ را دستمایه‌ی بازی‌های سیاسی و رای‌آوری در انتخابات نخواهد کرد. از همه‌ی اهالی فرهنگ و هنر، صنوف و اقشار فرهنگی هم برای افزایش کمی و کیفی تولیدات فرهنگی، بر مبنای گنجینه‌ی گرانبهای تاریخ و ادبیات ایرانی و اسلامی دعوت به همکاری می‌کند.

او در پاسخ به انتقادها در خصوص شائبه حذف نهادهای صنفی در عرصه‌ی فرهنگ است که به طور ضمنی در برنامه دولت سیزدهم آمده است گفت:

این نظر غلطی است. اولا به جد معتقدم که تصدی‌گری دولت در عرصه‌ی فرهنگ باید کاهش یابد و اصناف هنری و انجمن‌های فرهنگ به‌صورت واقعی تقویت شوند. ثانیا، در برنامه هم ذکر شد که خانه‌ی سینما، خانه‌ی موسیقی، خانه‌ی تئاتر و دیگر نهادهای صنفی تخصصی برای واگذاری بخشی از تکالیف و مسئولیت‌های دولتی، پیگیری مطالبات صنفی و معیشتی اهالی فرهنگ به رسمیت شناخته می‌شوند و به یقین، تقویت خواهند شد. در دوره‌ی ما، صنوف پل ارتباطی بدنه‌ی هنرمندان با دولت و بالعکس هستند. انجمن‌های فرهنگی مانند انجمن خوشنویسان، انجمن عکاسان، انجمن طراحان گرافیک، انجمن شاعران، انجمن تصویرگران، انجمن هنرمندان سفال و سرامیک و انجمن مجسمه‌سازان در صدر تعامل وزارت فرهنگ با اهالی هنر قرار خواهند گرفت.

او در پایان گفت: اصحاب هنر بیشترین لطمه را از شیوع ویروس کرونا دیده‌اند. مساله‌ی سلامت و سرعت‌بخشی به واکسیناسیون و نیز حل مسائل معیشتی در اولویت وزارت ارشاد قرار دارد. سیاست‌گذاری اصلی دولت مردمی، آرام‌سازی فضای اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه است و من‌هم خودم را مکلف به آرامش و همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی با هنرمندان و اهالی خانواده‌ی فرهنگ می‌دانم. تمام برنامه‌های من نیز در چارچوب جذب حداکثری و نگرش مثبت به سرمایه‌ی انسانی هنرمندان و اهالی فرهنگ است. در یک کلام، وزارت ارشاد، مدافع همه‌ی اهالی فرهنگ، رسانه، هنر و کتابداران عزیز است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد مهدی اسماعیلی محمدمهدی اسماعیلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین