کد خبر: 63389 A

اقرار وزیر ارشاد به کم بودن بودجه هنر/ اسماعیلی خواستار تسهیلات با نرخ پایین برای تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی شد خزاعی هزار میلیارد وام کم بهره برای سینما

اقرار وزیر ارشاد به کم بودن بودجه هنر/ اسماعیلی خواستار تسهیلات با نرخ پایین برای تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی شد خزاعی هزار میلیارد وام کم بهره برای سینما

در جلسه وزیر و مدیران هنری با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس چه گذشت؟

ایران آرت: همشهری نوشت: با توجه به شرایط موجود یکی از نگرانی‌های دستگاه‌های هنری و همچنین هنرمندان، بودجه سال 1401است؛ بودجه‌ای که همیشه کمترینش نصیب فرهنگ و هنر می‌شود.

این نگرانی تا جایی مطرح می‌شود که نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، ضمن تشریح بررسی‌های جلسات کمیسیون خود با دستگاه‌های حوزه فرهنگ و ادب کشور درخصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱ عنوان می‌کند: «رشد اعتبارات در حوزه فرهنگ در حد انتظار نیست. در تلاش هستیم گام‌های مؤثرتری برداشته شود.»

در ادامه لایحه بودجه‌ای که مطرح شده، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصمم به سروسامان دادن اقتصاد فرهنگ و هنر است.

تلاش برای سروسامان دادن به بودجه فرهنگ و هنر

وزیر ارشاد برای سروسامان بخشیدن بودجه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس جلساتی را برگزار کرده است. وزیر در این جلسه که با حضور نماینده اصناف و اتحادیه‌های سینمایی برگزار شد، با بیان اینکه امروز مشکلات زیرساختی و محتوایی در کشور وجود دارد، توضیح می‌دهد: «ایران با این قدمت و جامعه هنری بسیار بالا که رتبه ۹ تا ۱۰ تولید فیلم در دنیا را در اختیار دارد در تعداد صندلی سینما جزو کشورهای در رنکینگ پایین جهان قرار دارد.»

محمد‌مهدی اسماعیلی در ادامه همچنین به ارائه پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ امکاناتی را در اختیار وزارت فرهنگ قرار دهند؛ ازجمله تسهیلات با نرخ سود پایین که از اهمیت زیادی برخوردار است، اشاره کرده و توضیح می‌دهد: «نیاز است اعتباراتی برای حمایت از بخش خصوصی که تمایل به ورود در عرصه‌های هنری و فرهنگی دارند به این وزارتخانه تخصیص یابد. بنای دولت تصدی‌گری نیست و رئیس‌جمهور و هیأت دولت طی این مدت در سفرهای استانی بالغ بر 2هزار میلیارد تومان از منابع سازمان برنامه و بودجه و سایر بخش‌های دولت برای تکمیل زیرساخت‌ها حوزه فرهنگ هزینه کردند، اما حجم کارها و پروژه‌های بر زمین مانده بسیار زیاد است.» 

اسماعیلی با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ سینما در حال ساخت داریم، ابراز امیدواری می‌کند: «با کمک مؤثر مجلس و کمیسیون اقتصادی این تعداد سینما را تکمیل کنیم و تا پایان سال ۱۴۰۱ باید به تعداد هزار سینما در کشور برسیم.»

درخواست هزار میلیارد تومان تسهیلات
محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، یکی از مدیرانی بود که در این نشست حضور داشت، وی در جمع نمایندگان می‌گوید: «در کشورهای منطقه امروز می‌بینیم سرمایه‌گذاری کلانی برای حوزه سینما، سالن‌سازی‌ و برگزاری جشنواره‌های سینمایی در حال انجام است. به‌عنوان مثال عربستان سعودی جشنواره دریای سرخ را با بودجه‌های هنگفت طراحی و برگزار کرده است و برای آن برنامه توسعه هم دارد یا کشور امارات متحده عربی جشنواره فیلم دوبی را برگزار می‌کند. این نشان می‌دهد منطقه برای آینده سینما نقشه دارد.»

خزاعی همچنین توضیح می‌دهد: «در این جلسه هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام‌های کم‌بهره برای سرمایه‌گذاری و سینماسازی، تولید آثار سینمایی، حمایت از محصولات سینمایی و بحث‌های حمایتی در زمینه معشیت و کارگشایی مشکلات خانواده سینما و... درخواست کرده‌ایم. با چشم‌انداز ترسیم شده می‌توان خوش‌بین بود با کمک سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون اقتصادی مجلس و منابع بانکی تحولات چشمگیری در حوزه عمران و توسعه زیرساخت‌های سینمایی ایجاد شود.»

 

بودجه فرهنگ و هنر محمد خزاعی محمد مهدی اسماعیلی بودجه هنر در سال ۱۴۰۱ بودجه فرهنگ و هنر ۱۴۰۱
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین