کد خبر: 66614 A

آنی ارنو، نوبل ادبیات

نوبل ادبیات مردانه است؟/ حمله خانم نویسنده به مهم‌ترین جایزه ادبی جهان

نوبل ادبیات مردانه است؟/ حمله خانم نویسنده به مهم‌ترین جایزه ادبی جهان

آنی ارنو، برنده جایزه نوبل ادبیات، می‌گوید جایزه نوبل یک نهاد «مردانه» است.

ایران آرت: نویسنده فرانسوی، آنی ارنو، که به خاطر «شجاعت و تیزهوشی بالینی در آثارش» مورد ستایش آکادمی نوبل قرار گرفته می‌گوید که جوایز «متعهد به سنت هستند.»

آنی ارنوی فرانسوی، برنده نوبل ادبیات امسال، در مصاحبه‌ای قبل از اجرای مراسم رسمی اهدای جوایز گفت: «جایزه نوبل یک نهاد مردانه است.»

این نویسنده ۸۲ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «این را می‌توان در تمایل این نهاد به رعایت سنت‌ها مشاهده کرد. سنت‌گرایی و متعهد بودن به سنت‌ها شاید بیشتر امری مردانه است، آن‌ها به این ترتیب قدرت را به یکدیگر انتقال می‌دهند.»

به گزارش آنا، از آغاز تشکیل جایزه نوبل در سال ۱۹۰۱، ارنو هفدهمین زنی است که موفق به دریافت این جایزه شده و او اولین زن فرانسوی است که به این مهم نائل شده است.

او افزود: «سخنرانی‌ها تقریباً همیشه در انحصار مرد‌ها بوده و من دقت کرده‌ام و دیده‌ام که زن‌ها اغلب کمتر از مرد‌ها در این مراسم سخنرانی می‌کنند.»

او گفت: اکنون زمان مدرن سازی نوبل‌ها فرا رسیده است. «گفتنش سخت است، اما می‌توانستیم از تجملات کمتر، لباس‌های بلند و دنباله دار کمتری استفاده کنیم. اگر این اتفاق می‌افتاد خیلی خوب می‌شد.» اما از زمانی که ارنو برای شرکت در یک هفته جشن و ضیافت برای قدردانی از برندگان امسال وارد استکهلم شد، گفت که بیشتر تحت تاثیر «عظمت و شکوه» این جایزه و «بار مسئولیتی» که با خودش می‌آورد قرار گرفته است.

آنی ارنو گفت: که می‌خواهد نوبلش را به «تمام انسان‌هایی که رنج می‌کشند، انسان‌هایی که از استبداد به هر شکلی، از نژادپرستی، و از هر شکلی از نابرابری رنج می‌برند و به تمام انسان‌هایی که تلاش می‌کنند، ولی باز قدر دیده نمی‌شوند، تقدیم کند.

ارنو گفت، در حالی در واقع تمایلی به بردن جوایز ندارد، اما این جایزه میلش به نوشتن را تقویت کرده است. «قصد دارم به نوشتن ادامه دهم و از کهنسالی ام لذت ببرم.» «فکر می‌کنم، دوران پیری دورانی است که می‌توانی به چیز‌های زیادی فکر کنی و برای من این یعنی این که بتوانم آن‌ها را بنویسم.»

او همچنین گفت که مرد‌ها باید نگرش‌های خود را اکنون تغییر دهند، قبل از اینکه زن‌ها به برابری کامل با آن‌ها برسند.

او افزود: «چون اگر مرد‌ها آگاهی کاملی درباره جسمشان، نحوه زندگی‌شان، طرز رفتارشان و انگیزه‌هایشان نداشته باشند، هرگز آزادی واقعی برای زن‌ها رخ نخواهد داد. زن‌ها مدتهاست شرایطی را پذیرفته‌اند که به نظر من به هیچ وجه قابل قبول و قابل تحمل نیست.»

 

نوبل ادبیات آنی ارنو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین