کد خبر: 5060 A

سبک هندی زندگی در ایران را بررسی کرده‌ایم

هندی‌بازی با لباس و آرایش و غذا در تهران!

هندی‌بازی با لباس و آرایش و غذا در تهران!

هنوز برای هندی شدن پوشیدن «ساری» حرف اول را می‌زند.

ایران آرت: علاقه ایرانی‌ها به سبک و سیاق زندگی هندی‌ها هنوز هم پررنگ است این را از آمار بالای فروش تورهای هند و ساعت‌های طولانی تماشای فیلم و سریال‌های آن‌ها می‌توان فهمید. اما ماجرا عمیق‌تر از این حرف‌ها است چون الگوبرداری‌های متنوع ما از سبک پوشش و آشپزی این مردمان قدمت زیادی دارد و کتاب‌های تاریخ خبر 2500 سال مهاجرت و مبادله در تجارت و فرهنگ بین این دو سرزمین می‌دهند. با این تفاسیر گشتن در میان آداب و رسوم ملل مختلف و دل بسته‌شدن به رنگ و لعاب و باطن آن نه تنها بد نیست بلکه موج مثبت تازه‌ای را وارد روزمرگی‌های زندگی ما می کند. گزارش خواندنی شقایق جعفری را که در این رابطه در مدآنلاین منتشر شده، می‌خوانید

تغییر فصل زندگی

قرار نیست واردشدن به بطن فرهنگ و زندگی کشورهای همسایه شما را از اصالت‌تان دور کنند چون همه این‌ها بهانه‌ای است تا ما بعد از شناخت درست از سرزمین خود، سری هم دیگر ساکنان این کره خاکی بزنیم. سبک زندگی هندی‌ها که از دیرباز جای خوبی برای خود در بین ایرانی‌ها باز کرده، بهانه کافی برای یک تغییر درست و حسابی یا شروع سال جدید است. این تغییرات ظاهری را می‌توان با تلفیق دو فرهنگ با المان‌های ویژه به یک انقلاب خانه و خانوادگی تبدیل کرد. همه چیز را از ظاهر آغاز کنید تا به مرور به بطن این فرهنگ غنی برسید و برای مدتی هر چند کوتاه حال و هوای‌تان را هندی کنید. این بار هم مثل دفعات گذشته برای شروع تغییرات به اطلاعات اولیه‌ای نیاز دارید پس بعد از خواندن این مطلب بد نیست سری هم به فرهنگ‌های جامع این کشورهای همسایه و خوب و بدشان بزنید و برای سوال‌های دیگران نسبت به تغییر فصل زندگی‌تان پاسخ‌های مفیدی آماده کنید.

5

به رفتارتان محبت تزریق کنید

تصویر ظاهری خیلی از ما از این کشور و جمعیت بی شمارش همان فیلم‌های رمانتیک و بزن بهادری است که پسری زاغه‌نشین دل‌سپرده دختری متمول می‌شود. اما اگر به هند سفر کرده‌اید یا حداقل درباره آن مطالعه داشته باشید می‌دانید که همه ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. هندی‌ها به شدت واقع‌گرا هستند و در رفتارشان کاملا سنجیده عمل می‌کنند. ویژگی که در بین جمعیت بالای زاغه نشین‌ها و تعداد نسبتا کم مرفه‌ها مشترک است و آن‌ها را با هر عقیده و شکل و ظاهری کنار هم قرار می‌دهد. سازش و احترام متقابل در عین تضاد شدید طبقاتی، تنوع زبان، ادیان با جمعیت 1 میلیاردی و اندی این مردم قابل تحسین است. هندی‌ها سرشار از انرژی هستند و نفس‌های‌شان پر از زندگی است چون فکر و دید آن‌ها به هر چه بنگرد، دلیلی برای زندگی کردن و عشق ورزیدن در همان پیدا می‌کند. هر یک از مردم هند، با هر کس که مثل آنها فکر نمی‌کند درگیر نمی‌شوند چون تصور آن‌ها نسبت به یکدیگر این است که همه آن‌ها با یکدیگر پیوند دارند. تشویش و اضطراب در زندگی آن‌ها راهی ندارد و نگران فرداهای پیش رو نیستند. پس برای شروع، تزریق این همه افکار مثبت و امیدواری این مردمان را به زندگی‌تان عالی است. به علاوه اینکه احترام به اعضای خانواده، همسایه از واجبات است. باید همیشه لبخند بزنید و روی خوش‌تان را برای روبرو شدن با دیگران نشان دهید. پیش‌قدم‌شدن در سلام کردن و ادای احترام به بزرگ‌تر در غم و شادی را هم آویزه گوش‌تان کنید.

 

هندی بپوشید

1

حتما شما هم با ما موافقید که یکی از جاذبه‌های دیدنی این سرزمین سبک و سیاق پوشش مردان و زنان آن است. لباس‌هایی رنگارنگ و سنتی که برای دوختن آن حدود 6 تا 8 متر پارچه شکیل نخی یا ابریشمی لازم است. با این که امروز سبک پوشش هندی‌ها با گذشته تغییر محسوسی داشته و لباس‌های اروپایی در رقابت با این لباس‌های سنتی پیروز شده‌اند اما هنوز برای هندی شدن پوشیدن «ساری» حرف اول را می‌زند. ساری معمولاٌ از سه تکه اصلی تشکیل شده است: بلوزی که به مدل‌های مختلف دوخته می‌شود، دامنی پر چین و پارچه‌ای دوخته نشده ( شال ) به طول 6 تا 7 متر که به دور بدن پیچیده می‌شود. پوشیدن این لباس به خاطر ظرافت و سنگین بودش مهارت خاصی می‌خواهد که چندان هم سخت نیست. اما نوع دیگر این لباس‌ها در سبک‌های زنانه و مردانه ترکیب پیراهنی بلند با شلوار است که در جنوب و شمال هند متفاوت است و مدل‌های متنوعی دارد. این لباس از پیراهنی تا زیر زانو با شلوار گشاد یا پیراهن‌های کوتاه‌ با شلوارهای تنگ تشکیل شده که پوشیدن آن در تمام هند رایج است. راحتی این لباس که با پارچه نخی دوخته شده دلیل پرطرفدار شدن آن و خنک و مناسب بودن آن در آب و هوای گرم و شرجی است. برای اینکه بتوانید در پوشش هم خودتان را به هندی ها نزدیک کنید می‌توانید به فروشگاه لباس هندی در مراکز خریدی مانند تندیس، پرنیان و تجریش و ولیعصر سری بزنید.

 

آراستگی به سبک هندی‌ها

2 (1)

زنان هندی هم مثل ساکنان دیگر خاورمیانه علاقه زیادی به استفاده از محصولات آرایشی دارند. استفاده از سرمه برای آرایش چشم‌ها و حنا برای آراستن ناخن، پوست، دست و موها بسیار مرسوم است چون معتقدند سرمه سنتی قدرت بینایی‌شان را افزایش می‌دهد و به خاطر خاصیت باکتری کشی که دارد برای بهداشت چشم‌ها بسیار مفید است. از طرفی آن‌ها حنا را دلیل اصلی پاک و خنک‌کننده پوست‌شان می‌دانند. هندی‌ها همچنین مرتبا از روغن‌های طبیعی گیاهی شیرین بیان،کرچک، رزماری و روغن نارگیل برای نرم‌کردن پوست و تقویت موهای خود استفاده می‌کنند. پس این تجهیزات طبیعی و پر خاصیت را هم برای مدتی جایگزین آرایش‌های مرسوم‌تان کنید.

 

چیدمان در هند

3

جسارت داشته باشید و با این تغییر چیدمان به سمت انتخاب رنگ‌های گرم و تند بروید. ترکیب رنگ‌های گرم با رگه‌های طلایی با چیدمانی شلوغ و درهم اولین قدم برای نزدیک شدن به سبک دکوراسیون هندی است. استفاده از انواع و اقسام پارچه‌های پولک‌دوزی‌،گل‌‌دوزی یا تکه دوزی، لحاف‌های چهل‌تکه، رومیزی‌های قلاب‌بافی و سرمه‌دوزی شده به عنوان پرده، رومیزی، رو مبلی و حتی قاب عکس، زرق و برق هندی شما را بالا می‌برد. البته اگر رنگ دیوارها هم نارنجی، زرد و یا کاغذ دیواری‌های شلوغ و پر طرح. از سویی دیگر برای مبل‌ها و پوشاندن کنج‌های سالن و اتاق‌ها سراغ کوسن بروید. چون یکی از عناصر اساسی در چیدمان هندی کوسن است آن هم با پارچه‌ها و طرح‌های کاملا متفاوت از پارچه‌‌های کارشده پولک‌دوزی و پر نقش و نگار و رنگ‌های متضاد. اگر در ادامه این تغییر به دنبال فاکتورهای تاثیر‌گذار می‌گردید میز و مبلمان، تابلو و قاب آینه‌های منبت‌کاری شده در کنار چراغ‌ها و لوسترهای رنگی گزینه مناسبی هستند. از طرفی المان‌هایی مثل عود و شمع عنصری تزئینی در خانه‌ هندی‌ها است که وجود آن اجباری است. همچنین در چیدمان هندی آویزهای رنگی که ترکیبی از پولک، پارچه‌های رنگی ملیله و منجوق‌دوزی شده و مهره‌های رنگی است هم در گوشه کنار منزل برای تزئین پرده، آباژور و لوستر ‌زیاد به کارتان می‌آید.

 

آشپزی تند و تیز

5(1)

اسمش هم شما را یاد غذاهای تند و تیزی می‌اندازد که بوی آن تا چند محله را پر می‌کند. چون هندی‌های عاشق بازی با ادویه‌های تند و کاری در آشپزی هستند. فلفل سیاه و قرمز هندی با عطر و طعم خاصی که دارد غذای شما را به شدت تند و آتشین می‌کند. با اینکه انواع اقسام غذاهای مرسوم هندی را می‌توانید در رستوران‌های جنوب ایران پیدا کنید اما اگر قرار است هندی بپزید به سراغ پخت غذاهای معروفی مانند خورش‌کاری، دال عدس،نان و پلوهای هندی بروید که با آشپزی ما غریبه نیست. مردمان جنوب هند برنج را خیلی دوست دارند، اما در شمال نان را جای برنج در سفره می‌گذارند. شما در پخت و پز این برنج‌ها به سبک هندی باید انواع ادویه، گوشت، مرغ، ماهی را لابه‌لای برنج به کار ببرید. هندی‌ها برنج را تقریبا مانند ما ایرانی‌ها با مقداری روغن یا کره آب‌کرده می‌پزند و چرب می‌کنند. نان فتیرهای گرد و کوچکی به اسم «چپاتی» هم برای هر وعده غذا می‌پزند و داغ و تازه می‌خورند. هندی‌ها عادت دارند انواع نان‌های دیگر را در روغن‌ سرخ کنند و به آن ادویه یا فلفل اضافه کنند. برای دسر هم باید نوعی شیر برنج شیرین که مغز بادام کوبیده هم به آن اضافه شده را نوش جان کنید.آب بهترین نوشیدنی هندی‌ها برسر سفره است. آن‌ها غذا را بیشتر در بشقاب‌های نقره‌ای سرو می‌کنند و عادت به خوردن غذای داغ دارند. تنقلات هم جایگاه محبوبی در میان وعده‌های این مردم دارد. مثلا سمبوسه که مایه داخل آن گوشت یا سبزی‌های معطر است. و یا «پاپدوم» که نوعی پفک هندی است و با آرد ماش و عدس و ادویه فراوان تهیه می‌شود. دستور غذاهای پیچیده هندی چندان با ذائقه ما سازگار نیست اما برای همان چند غذای محبوب بهتر است مهارت خوبی در پذیرایی از خانواده و مهمان‌های‌تان کسب کنید.

 

ماسالا؛ نوشیدنی هندی

4

عصرانه‌های هندی به نوشیدن یک چای مختصر اما مفید ختم می‌شود. ماسالا چای اصالتا هندی است که به عنوان نوشیدنی گرم محبوب و برای رفع خستگی از مخلوط چای، شیر و چند ادویه تهیه می‌شود. برای درست کردن آن باید میخک، هل، چوب دارچین، زنجبیل،پودر رازیانه و آب را در ظرفی ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت می‌گذاریم سپس چای را اضافه کرده بعد از ۵ دقیقه شیر داغ را به آن اضافه کرده و از روی حرارت بر می‌داریم. در آخر چای ماسالا را از صافی عبور می‌دهیم و در فنجان سرو می‌کنیم.

 

آداب و رسوم بازی خانواده شادی مردان و زنان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین