کد خبر: 26688 A

نور خاصی که بر یک مسجد می‌تابد / عکس‌ها

نور خاصی که بر یک مسجد می‌تابد / عکس‌ها

استودیو QASTIC مسجد معاصر دبی را بر اساس ماهیت معنوی نور طراحی کرده است.

ایران آرت: طراحی مسجد معاصر دبی با تاثیرپذیری از ماهیت نور، توسط استودیو طراحی QASTIC ارائه شده است و یک نقطه نمادین و محوری در بندر این شهر به شمار می رود. طراحی مسجد با دو طبقه اصلی که به ضلع جنوبی غربی امتداد یافته، فضای قبله را با پیچشی مکعبی و مرتفع برجسته کرده است. زمانی که مسلمانان در حال برگزاری امور مذهبی خود هستند، مسیر جهت گیری قبله مسجد به واسطه خاصیت هندسی خود، جنبشی از نور و سایه را در داخل مهیا می کند. دلیل شکل گیری قبله به این شیوه،افزایش حس معنوی فضا بوده است.

به گزارش آرل، طرح پیشنهادی استودیو QASTIC با هدف تعریف مجدد یک ساختمان مذهبی معاصر در یک نقطه کانونی در شهر بوده است. به واسطه استفاده از نور جنوب غرب به عنوان یکی از ابزارهای طراحی، ارتباط فضایی ساختمان بین منطقه نماز خواندن، طبقات بالا، منطقه سرویس و خدمات به یک هارمونی پویایی رسیده اند. قالب مفهومی سیر حرکتی نور، کانسپت شکل گیری پروژه بوده که یک حجم موجی شکل را از روی زمین بلند کرده و به سمت نقطه کانونی قبله مکعبی امتداد یافته است.

عرصه های دیگر مسجد شامل کاربری هایی همچون: فضاهای فرهنگی، حوزه های خدماتی می باشد. عرصه وضوخانه در محور اصلی مسجد تعبیه شده تا از محور نورگیر ساختمان بهره ببرد. مسیر قرارگیری قبله کمک کرده تا یک گذر نرم و صاف در محور اصلی ساختمان مسجد خلق گردد و سیرکولاسیون استانداردی برای 10  هزار نمازگذار ارائه دهد. 

طراحی نمای مسجد با انتخاب متریال بتن شیشه ای مسلح (GFRC) پوشیده شده که توسط سازه های فولادی و هماهنگ با ترکیبات هندسه پشتیبانی می شود. حضور میدان شهری و ساختمان های اطراف مسجد، یک محدوده فعال با عملکردهای مدنی و فرهنگی متنوعی را فراهم می کند. در حالی که نقشه شهری و خط آسمانه بندر creek بیشتر بر روی برج های عمودی تاکید داشته، فرم مسجد نمادین با افتخار و فروتنی به سمت قبله گرویده و نقطه ای برجسته در خور ضلع جنوب بندر به نمایش گذاشته است. 

Dubai mosque (12)

2

Dubai mosque (11)

مسجد معماری طراحی مسجد معاصر دبی طراحی مسجد معماری مسجد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین