کد خبر: 43965 A

ببینید: هفت لابیرنت جذاب و جادویی در جهان

ببینید: هفت لابیرنت جذاب و جادویی در جهان

هزارتو از عناصر مهم باغ‌های اروپا در قرون وسطی و رنسانس بود و در دو نوع راه پیدا و راه گم و با شمشاد یا ماسه ساخته می‌شد.

ایران آرت: لابیرنت یا هزارتو بر اساس افسانه‌های یونان باستان نام یک سازه با معماری جادویی است که اولین بار توسط مبتکر یونانی به نام دایدالوس و به سفارش شاه مینوس ساخته می‌شود. پادشاه کرت قصد داشت با ساختن چنین فضایی بتواند مینوتاوروس که هیولایی با سر گاو و بدن انسان بود را به دام بیاندازد.

هزارتو از عناصر مهم باغ های اروپا در قرون وسطی و رنسانس بود و در دو نوع راه پیدا و راه گم و با شمشاد یا ماسه ساخته میشد. هزارتوی راه پیدا با نام راه سعادت ابتدا در کلیسا های دوران بیزانس وجود داشت و هزارتوی راه گم در دوران رنسانس و توسط انگلیسی ها اختراع شد. هزارتو از نظر نوع هرس نیز به دو دسته کوتاه هرس و بلند هرس تقسیم میشود که نوع کوتاه هرس آن جنبه تزئینی داشت و نوع بلند هرس آن برای سرگرمی و تفریح ساخته میشد.

​در ادامه به نقل از وبسایت آبگینه با هفت لابیرنت جذاب و جادویی جهان آشنا خواهید شد.

لابیرنت باغ وحش کشتی نوح، انگلستان

1

باغ وحش کشتی نوح در جنوب غربی انگلستان و نزدیکی شهر بریستول قرار دارد. هزارتوی این باغ وحش با طرح هفت نوع حیوان کاشته شده است و از هرس آن برای غذا دادن به شتر ها و زرافه ها استفاده میشد. این لابیرنت جنبه آموزشی نیز دارد و بازدید کنندگان با جواب دادن به سوالات زیست شناسی میتوانند نطدیک ترین مسیر را پیدا کنند.

لابیرنت لانگلیت، انگلستان

2

بیشتر از شانزده هزار نوع گیاه همیشه سبز انگلیسی این هزارتو را تشکیل می دهند که توسط گرگ برایت و در سال ۱۹۷۵ طراحی شده است. شش پل چوبی در لابیرنت لانگلیت قرار دارد و رسیدن به هدف که یک نظرگاه است، بیست تا نود دقیقه طول می کشد.

لابیرنت دیکسون، آمریکا

3

این لابیرنت در واقع زمین کشاورزی دو برادر آمریکایی است که هر سال یک طرح جدید را آماده می کنند و آن را بزرگتر و یافتن راه حل را سخت تر می کنند. هزارتوی دیکسون چندین بار برنده جایزه گینس در بخش بزرگ ترین هزارتوی محصولات کشاورزی شده است.

لابیرنت ویلا پیسانی، ایتالیا

4

این لابیرنت در سال ۱۷۲۰ و در باغ ویلا پیسانی در شهر استرا در استان ونیز ایتالیا ساخته شده است. پرچین های بلند لابیرانت از گیاه ممرز تشکیل شده است که در نه دایره هم مرکز به یک برج سفید با دو پلکان مارپیچ می رسد. بر روی این برج تندیس الهه دانایی و خدای تمام هنر ها ایستاده است. گفته شده است که ناپلئون بناپارت یک بار در هزارتوی ویلا پیسانی گم شده است.

لابیرنت سامسو، دانمارک

5

یک فضای پر پیچ و خم با مساحت ۶۰ هکتار در یک مزرعه رها شده در دانمارک قرار دارد که در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ میلادی عنوان بزرگ ترین هزارتوی دائمی دنیا را توسط گینس به نام خود ثبت کرده است. لابیرنت سامسو توسط یک زوج دانمارکی و بر اساس یک نقشه از پیش طراحی شده ساخته شده است. مرکز و مسیر های این هزارتو با تندیس های چوبی تزئین شده است که شخصیت های اساطیری را به نمایش می گذارند.

لابیرنت کلیسای جامع شارتر، فرانسه

6

سنگ فرش کلیسای جامع شارتر بزرگ ترین هزارتوی سنگفرشی در دنیا است که در قرن هجده ساخته شده است و یک یادبود با ارزش از قرون وسطی است. در مورد علت ساخت این هزارتو اطلاعات زیادی وجود ندارد اما گفته شده است که صحنه رقص کشیشان در مراسم عید پاک بوده است و همچنین نشان دهنده مسیر طولانی مهاجرانی است که قصد بازدید از کلیسا را داشتند.

لابیرنت آشکومب، استرالیا

7

سه لابیرنت در این منطقه قرار دارد که لابیرنت سنتی معروف ترین آن ها است. بازدید کنندگان این هزارتو باید چهار پرچم موزائیکی را که در دو نیمه پنهان هستند، پیدا کنند. بهترین زمان بازدید از این منطقه از نوامبر تا ژوئن است.

 

معماری معماری مدرن لابیرنت هزارتو معماری باستانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین