کد خبر: 71738 A

عربستان| آسمانخراش عربستان| برج دو کیلومتری عربستان

برج دو کیلومتری در عربستان ساخته می‌شود/ شکستن رکورد بلندترین آسمانخراش جهان

برج دو کیلومتری در عربستان ساخته می‌شود/ شکستن رکورد بلندترین آسمانخراش جهان

با فرض اینکه همه چیز واقعا طبق برنامه پیش برود، این آسمان‌خراش از برج خلیفه دبی که با ارتفاع ۸۲۹٫۸ متر عنوان بلندترین ساختمان جهان را در اختیار دارد، با اختلاف زیاد پیشی خواهد گرفت.

ایران آرت: گزارشی جدید حاکی از آن است که عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های معماری جهان تا به امروز است: آسمان‌خراشی چندین میلیارد دلاری که به حداکثر ارتفاع باورنکردنی دو کیلومتر می‌رسد.

طبق گزارش مجله معماری معتبر بریتانیایی آرکیتکتس ژورنال، شرکت معماری بریتانیایی فاستر اند پارتنرز، برنده‌ی مناقصه‌ی طراحی ساختمان مرتفع بعدی عربستان شده است. با فرض اینکه همه چیز واقعا طبق برنامه پیش برود، این آسمان‌خراش از برج خلیفه دبی که با ارتفاع ۸۲۹٫۸ متر عنوان بلندترین ساختمان جهان را در اختیار دارد، با اختلاف زیاد پیشی خواهد گرفت.

 

حتی برج در دست ساخت جده که به‌زودی به بلندترین ساختمان جهان تبدیل خواهد شد، فقط نصف آسمان‌خراش جاه‌طلبانه ارتفاع دارد. این ساختمان همچنین در هنگام تکمیل بیش از چهار برابر بلندتر از برج میلاد تهران خواهد بود.

به نقل از زومیت، گزارش جدید همچنین می‌گوید آسمان‌خراش جدید در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی ملک خالد ساخته خواهد شد. این فرودگاه که در شمال ریاض، پایتخت عربستان سعودی قرار دارد، هم‌اکنون در دست توسعه به‌وسیله‌ی فاستر اند پارتنرز است.

 

فعلا به جز ارتفاع خارق‌العاده و موقعیت جغرافیایی، اطلاعات بیشتری از برج یادشده افشا نشده است. موانع احتمالی زیادی بر سر راه این پروژه وجود دارد. برای مثال، فشار باد در چنین ارتفاعی به شدت بالا خواهد بود و حتی خود زمین نیز ممکن است به سختی بتواند وزن عظیم سازه را تحمل کند. از سوی دیگر، هزینه‌ی ساخت چنین آسمان‌خراشی نجومی خواهد بود.

دلایل زیادی برای بدبینی به آسمان‌خراش دو کیلومتری وجود دارد؛ اما از آنجا که عربستان هم‌اکنون چندین ابرپروژه‌ی دیگر را پیش می‌برد، ظاهرا عزم جدی برای مدرن‌سازی چهره‌ی خود دارد.  آسمان‌خراشی مکعبی و باشگاهی انحصاری به شکل یک بیرون‌زدگی صخره‌ای در دل بیابان، فقط چند نمونه‌ی دیگر از پروژه‌های معماری در دست توسعه‌ی عربستان هستند.

برج عربستان سعودی معماری آسمانخراش فاستر و همکاران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین