کد خبر: 19419 A

ناگفته‌های پورناظری از شجریان، مشکاتیان و کامکارها / سلیقه من با شهرام ناظری متفاوت است

ناگفته‌های پورناظری از شجریان، مشکاتیان و کامکارها / سلیقه من با شهرام ناظری متفاوت است

کیخسرو پورناظری گفت: همایون شجریان قبلاً چندتا از کارهای مرا خوانده و اجرا کرده و اگر برنامه‌ای پیش بیاید شاید از حضور و هنر ایشان بهره ببریم.

ایران آرت: کیخسرو پورناظری، آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تنبور، در گفت‌وگویی که با سالنامه روزنامه ایران انجام داده، درباره گروه شمس، سهراب و تهمورس پورناظری، همایون شجریان، کامکارها و شهرام ناظری صحبت کرده است که گزیده‌ای از صحبت‌هایش را در ادامه از ایران آرت می‌خوانید.

** من از کودکی با تار بزرگ شده ام و تا زمانی که تنبور به دست نگرفته بودم چندان آشنایی با این ساز نداشتم. تمام فکر و اندیشه من موسیقی سنتی بود و سال های بسیاری است که تنبور می نوازم و با این ساز زندگی می کنم.

** گروه «شمس» نخستین گروهی بود که توجه ویژه ای به اشعار مولانا در موسیقی داشت. پیشینه تنبور به گونه ای است که از زبان کُردی به موسیقی شهری وارد شده است، بنابراین هم اشعار کُردی با تنبور استفاده می شود و هم فارسی.

** سرچشمه فعالیت فرزندان من از این آبشخور بوده و در یک خانواده هنری متولد شده اند اما بعدها با کسب تجربه، سلیقه خود را پیدا کرده اند. آنها نسل امروز هستند و حال و هوای کارشان جوانانه تر است.

** سهراب و تهمورس در گروه شمس فعالیت دارند و آهنگ و کارهای شان را به سلیقه امروز اجرا می کنند اما آهنگ های که من می سازم بیانگر حال و هوا و اندیشه هنری خودم است.

** در حال حاضر سلیقه من و آقای شهرام ناظری با یکدیگر متفاوت شده است.

** گروه شمس چندین سال است که بسیار کم کار شده و فعالیت چندانی ندارد اما بدون آن که همایون شجریان در گروه شمس حضور داشته باشد، این همکاری ها وجود دارد. ایشان چندتا از کارهای من را خوانده و اجرا کرده است و ممکن است در آینده باز هم این کار تکرار شود و اگر برنامه ای پیش بیاید شاید از حضور و هنر ایشان بهره ببریم.

** گروه موسیقی کامکارها یکی از گروه هایی است که حق بزرگی بر گردن موسیقی کُردی داشته است. البته هر فرد که بتواند موسیقی و فرهنگ خود را به دنیا معرفی کند، عشق خود را ارائه کرده است و نباید بگوییم حقی بر گردن موسیقی داشته است. موسیقی کُردی یکی از تاثیرگذارترین موسیقی های ایران است و گروه کامکارها که هر کدام استادی برجسته در عرصه موسیقی هستند توانسته اند در این کار بسیار موفق عمل کنند و جزو درخشان ترین نوازندگان این ستاره ها و این موسیقی باشند.

** امروز دیگر آثاری به مانند کارهای زنده یاد پرویز مشکاتیان تولید و شنیده نمی شود. حال و هوا فرق کرده و آن درونگرایی، آرامش و پیوندی که هنرمند با درون خود داشته به آن کیفیت نمانده است. 

شهرام ناظری همایون شجریان پرویز مشکاتیان کیخسرو پورناظری کامکارها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین