کد خبر: 32842 A

کنسرت همچنان در سبد فرهنگی خانوارها / بلیت اجراها گران‌تر نمی‌شود

کنسرت همچنان در سبد فرهنگی خانوارها / بلیت اجراها گران‌تر نمی‌شود

علیرغم گرانی و بالا رفتن قیمت بلیت‌ها، برنامه‌های کنسرت هنوز در سبد فرهنگی خانوارها قرار دارند اما این نگرانی وجود دارد که در سال آینده بلیت‌های کنسرت گران‌تر شود.

ایران آرت: کنسرت رفتن گران است. این را از قیمت بلیت‌ها می‌توان متوجه شد؛ به‌عنوان مثال برای دیدن کنسرت گروه پالت که بین مردم هم محبوب است رقم بلیت از 150هزارتومان شروع و به 450 هزار تومان ختم می‌‌شود. یا برای چهره تازه و ناآشنای پاپ یعنی محسن ابراهیم‌زاده بالاترین رقم 160هزارتومان و کمترین رقم که مربوط به بالکن‌های مرکز همایش‌های برج میلاد و در حقیقت نقطه کور سالن است به 45هزارتومان ختم می‌شود.

جالب اینجاست که اگر بخواهید بلیت این دو کنسرت را تهیه کنید یا تمام‌شده یا بلیت‌های 45هزار تومانی مانده است.

در بخش موسیقی سنتی یا ارکسترال در سالن دولتی مثل تالار وحدت هم شرایط همین است. مبلغ بلیت ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران با 100هزار تومان شروع و تا 45هزارتومان ادامه می‌یابد. اگر از علاقه‌مندان اجرای ارکستر سمفونیک تهران با رهبری شهرداد روحانی هستید بهتر است بدانید که بلیت‌ها تمام‌شده است.

به گزارش همشهری، گرچه بلیت‌های کنسرت گران محسوب می‌شود اما گویا از سبد فرهنگی خانوار حذف نشده است. با این حال این نگرانی وجود دارد که در سال آینده بلیت‌های کنسرت گران‌تر شود. محسن رجب‌پور از تهیه‌کنندگان قدیمی موسیقی معتقد است که گران شدن بلیت در سال آینده امکان ندارد: "فکر نمی‌کنم که بلیت‌ها گران شود. کنسرت جزو کالاهای مصرفی خانواده و مردم است و برای مخاطبان نیاز فرهنگی است؛ به همین دلیل معتقدم این کالا گران نمی‌شود، ممکن است برخی از کنسرت‌ها ازجمله کنسرت‌های تابستانی در فضای باز که همراه نمایش است بلیت‌شان گران شود، اما کنسرت‌هایی که در طول سال برگزار می‌شوند، شامل این موضوع نمی‌شوند و روند به شکل سابق ادامه خواهد یافت."

علی ثابت‌نیا، مدیرعامل جدید انجمن موسیقی ایران خود را برگزار کننده کنسرت ندانسته و به همین دلیل اظهار امیدواری می‌کند که این اتفاق نیفتد: "نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که این اتفاق می‌افتد یا نه؟ اما امیدوارم اتفاقی که در کالاهای مصرفی اعم از فرهنگی و غیرفرهنگی می‌افتد شامل حال کنسرت‌ها نشود تا امکان استفاده آن برای تمام اقشار امکان‌پذیر باشد."

رجب پور معتقد است کالاهای فرهنگی با شرایط اقتصادی موازی حرکت می‌کند: "درمورد قیمت بلیت کنسرت باید بگویم که تجربه نشان داده اگر قیمت‌ها افزایش یابد مخاطب آن را تهیه نمی‌کند یعنی در اینجا عرضه و تقاضا وجود دارد که اگر تعادل قیمت بهم بخورد مخاطب از خرید خودداری می‌کند."

تیرماه امسال کنسرت "سی" به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری به سبب مساعد نبودن شرایط اجتماعی به صلاحدید و پیشنهاد "همایون شجریان"، با مشورت و تصمیم جمعی، به حالت انتظار درآمد تا در زمانی بهتر و در روزگاری مهربان‌تر، با دلی خوش‌تر و اذهانی سبکبال‌تر در روزگاری که مردمِ شریف این مرز و بوم غم‌ها و نگرانی‌های معیشتی کمتری نسبت به حال و آینده خود داشته باشند و زمین و زمان محکم‌تری زیر پایشان باشد، به مرحله اجرا درآید. همراهی هنرمندان با مردم نکته‌ای است که ثابت‌نیا به آن اعتقاد دارد: "تجربه نشان داده که هنرمندان در شرایط سخت اقتصادی و فرهنگی در کنار مردم هستند، بعید است که هنرمندان در این شرایط به افزایش قیمت بلیت فکر کنند چرا که در این صورت برخی از اقشار مردم که آسیب پذیرتر هستند نمی‌توانند از کنسرت‌ها دیدن کنند."

طی این مدت حرکت‌های حمایتی از سوی هنرمندان مختلفی صورت گرفت و بسیاری از هنرمندان ازجمله همایون شجریان پیشنهاد اجرای کنسرت رایگان خیابانی برای عموم را مطرح کرد؛ امری که تا به امروز به‌دلیل ناهماهنگی سازمان‌های مربوطه صورت نگرفته است و یا محمد معتمدی به اجرای کنسرت رایگان در فضای باز پرداخت. مدیرعامل انجمن موسیقی ایران به این حرکت‌ها اشاره دارد: "نشانه‌های خوبی از سوی هنرمندان برای انجام این کارها صورت گرفته، محمد معتمدی هم اعلام کرده که قصد دارد کنسرت‌های ارزان ارائه بدهد تا همه مردم بتوانند شرکت کنند." با توجه به شرایط اقتصادی، طبیعی است که هنرمندان در سال 98درخواست دستمزد بالاتری بدهند. 

رجب‌پور هم معتقد است که هنرمندان شرایط اقتصادی مردم را درک می‌کنند: "البته این بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد و اینکه چگونه پیش برود. ما در برابر گران شدن بلیت‌ها مقاومت می‌کنیم چرا که برایمان مردم اهمیت دارند. در این مسیر فکر نمی‌کنم که سالن‌ها هم گران شود چرا که سالن‌ها یا مربوط به شهرداری تهران است یا مربوط به دولت؛ دو نهادی که شرایط را درک می‌کنند. دستمزد هنرمندان هم شامل این موضوع می‌شود. به همین دلیل که دستمزد هنرمندان افزایش پیدا نمی‌کند، سالن‌ها گران نمی‌شود و معتقدم که بلیت کنسرت هم افزایش قیمت پیدا نمی‌کند."

ثابت‌نیا در مورد سالن به این نکته اشاره می‌کند که برخی از سالن‌ها گرچه دولتی هستند اما برون‌سپاری شده تا بتوانند به شکل خودگردان اداره شوند: "باید امیدوار بود که شرایط در سال آینده به روال همین سال پیش برود و بلیت‌ها افزایش قیمت نداشته باشند."

 

موسیقی پاپ کنسرت محسن رجب پور موسیقی کلاسیک بلیت کنسرت علی ثابت نیا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین