کد خبر: 44758 A

پاسخ نادر مشایخی به اعتراض هنرمندان/ با کار نارضایتی را نشان دهید نه تعطیلی!

پاسخ نادر مشایخی به اعتراض هنرمندان/ با کار نارضایتی را نشان دهید نه تعطیلی!

نادر مشایخی در واکنش به اعتراض هنرمندان و انصراف برخی چهره‌ها گفت: اگر هنرمندی از چیزی ناراضی است باید آن را با کار خود به مردم نشان دهد، نه با تعطیل کردن کارش.

ایران آرت، هفته گذشته در اولین ساعات چهارشنبه ۱۸ دی ماه سال ۹۸، یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین در پی یک خطای انسانی توسط پدافند هوایی ایران مورد اصابت قرار گرفت و در حوالی تهران سقوط کرد. این اشتباه به از دست رفتن ۱۷۶ نفر از مسافران و خدمه پروازی این پرواز منجر شد.

پس از آنکه اعلام شد این هواپیما به اشتباه توسط پدافند هوایی ایران مورد اصابت قرار گرفته است، در رسانه‌های داخلی و خارجی و توسط کاربران فضای مجازی بازخوردهای زیادی داشت. در این حین برخی از هنرمندان در حوزه هنرهای تجسمی و موسیقی اعلام کردند که در پی همدردی با این امر اجراهای خود را منتفی می‌کنند. البته  هنرمندان دیگری از جمله کیهان کلهر یا نادر مشایخی اعلام کرده‌اند که به کار خودشان ادامه خواهند داد.

بنا بر گزارش ایلنا، کیهان کلهر در اجرای شامگاه ۲۲ دی خود در تالار وحدت، گفت: "موسیقی جدی، هنر جدی جدی هیچوقت نباید تعطیل شود؛ زیرا کارش به تفکر واداشتن افراد است نه مسئله دیگر. در این شرایط باید با هم باشیم و جای عصبانی بودن یا پرخاشگری، این جو زمخت و خشن را با موسیقی تلطیف کنیم تا برای همه ما قابل تحمل شود."

همچنین نادر مشایخی نیز در این راستا در صفحه مجازی خود در اینستاگرام، نوشت:" این یک کنسرت نیست، یک رویداد شنیداری است. این یک تفریح نیست، یک مشاهده است. دقت در مشاهده واکنش به زمان، مسؤولیتی که هنرمند دارد، این است که با ابزار خود به اتفاق واکنش نشان دهد. پس ما کنسل نمی‌کنیم."

در همین راستا تماسی با نادر مشایخی که شامگاه ۲۲ دی رویداد شنیداری "میان کنش"  را در تالار وحدت به روی صحنه برد،به ایسنا گفت: بیشتر افرادی که کنسل می‌کنند، وانمود می‌کنند که به علت مسؤولت اخلاقی که دارند این کار را می‌کنند، گرچه که واقعیت این است که بلیت نفروخته‌اند. درواقع این افراد سعی می‌کنند ناراحتی خود را از این امر، با کنسل کردن کنسرت‌شان نشان دهند. گرچه که اگر می‌خواهند چیزی را تغییر دهند، باید فعالیت کنند. می‌خواهند در خانه بنشینند که چه کاری انجام دهند؟

او ادامه می‌دهد: می‌دانم شرایط مشکلی است و آنها نیز غم دارند و شاید هر روز برای افرادی که از دست رفته‌اند، گریه کنند. ولی با یان حال باید کار کنند. شجاعت داشته باشند و روی صحنه بروند. هدف، تفریح مردم نیست. اگر به حقانیت کاری که انجام می‌دهند و الهام بخش بودن آن اعتقاد دارند، باید این را به مردم نشان دهند. این افراد باید اعتقاد خود را به کار هنری‌شان به مردم ابراز کنند و مسائل مورد توجه خود را با اثرشان به مردم انتقال دهند. واقعیت کار هنری این است.

مشایخی اظهار می‌کند که خود من اگر کارم را متوقف کنم و در خانه بنشینم، تنها بد دیگران را می‌گویم. خیلی از افرادی که این حرف‌ها را می‌زنند کسانی هستند که در زندگی خود هیچ کاری نمی‌کنند. اینکه برخی می‌گویند نمی‌خواهند در جشنواره موسیقی فجر شرکت کنند، آیا به نظرشان فجر به هم می‌ریزد؟ نه! افراد دیگری را می‌آورند. افرادی که چندان چیزی بلد نیستند و ما باز سال‌ها درگیر کار کردن با افرادی می‌شویم که کیفیت لازم را ندارند.

این موسیقیدان می‌گوید: تعطیل کردن فعالیت هنری چه کاری است آخر؟! کار هنرمند، الهام دادن به مردم است. کار آنها این است که به مردم بگویند که تنها نیستند. گمان می‌کنند با گذاشتن یک پیام تسلیت در اینستاگرام، عذاب وجدان خود را تسکین داده و می‌توانند به دیگر کارهایشان برسند. ولی باید عذاب وجدان داشه باشند تا بتوانند بیشتر کار کنند.

او در ادامه اظهار می‌کند که در چنین شرایطی باید آثاری بسازند که مردم نشنیده‌اند. ذائقه مردم را رسانه‌ای مانند صدا و سیما شکل می‌دهد. درصورتی که دیده‌ام خیلی از مدیران این رسانه‌ها به دنبال بیزینس هستند نه انجام کار فرهنگی و هنری؛ به همین دلیل هنرمندان باید جلو چنین افرادی بایستند و نشان دهند که هنر بیزینس نیست.

مشایخی می‌گوید که خود من در شرایط حاضر تنها پول خاص به دست نمی‌آورم ولی کاری را می‌کنم که به آن اعتقاد دارد و خوشبخت هستم. برای کنسرت قبلی تنها یک سوم دستمزدمان را گرفتیم ولی همه ما ماندیم تا کنسرت برگزار شود. خوشحال شدم که باوجود اینکه از همکارانم خواستم اگر نمی‌خواهند بروند، ولی ماندند.

 

نادر مشایخی اعتراض هنرمندان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین