کد خبر: 45794 A

تاثیر بیتل‌ها در دنیای مد و فشن/ از مدل موی ماپ تاپ تا عینک گرد جان لنون

تاثیر بیتل‌ها در دنیای مد و فشن/ از مدل موی ماپ تاپ تا عینک گرد جان لنون

گروه بیتلز علاوه‌بر این‌که به‌عنوان یکی از برترین گروه‌های تاریخ موسیقی شناخته می‌شود، در زمینه مد و فشن نیز تاثیر به‌سزایی داشته است.

ایران آرت: بیتلز یک گروه موسیقی راک بود که در دهه 60 میلادی در لیورپول انگلیس شروع به فعالیت کرد. این گروه را جان لنون، پل مک‌کارتنی، جورج هریسون و رینگو استار تشکیل می‌دادند و بسیاری این گروه چهار نفره را تأثیرگذارترین گروه موسیقی در تمام دوران‌ها می‌دانند.

اواخر دهه 50 میلادی، زمانی که بیتلز هنوز به شهرت دست نیافته بود استایلی مشابه راک استارهای مورد علاقه‌شان داشتند. از جمله این هنرمندان می‌توان به الویس پریسلی اشاره کرد. مدل موی پمپادور و کت‌های چرمی.

کمی بعد از آن مدیرشان، برایان اپستاین این ایده را مطرح کرد که اعضای گروه تأثیراتی که از راک‌‌استارهای آمریکایی گرفته‌اند را کنار بگذارند و به جای آن چهره متفاوتی از بیتلز را به نمایش بگذارند که در آن همه اعضا کت و شلوارهای اسلیم می‌پوشند و کروات می‌زنند.استایل‌های بیتلز دچار تحولاتی نیز شد. از جمله این‌که کت و شلوارهای مشکی جای خود را به کت‌های بدون یقه دادند.

این کت‌ها توسط پیر کاردین طراحی شده بودند. طراحی ک هنه تنها دهه 60 میلادی بلکه دهه‌های بعد از آن را نیز تحت تأثیر قرار داد. بعد از انتخاب این کت برای بیتلز، داگلاس میلینگز خیاط اختصاصی گروه، رنگ طوسی را برای آنها برگزید.

photo_2020-02-08_11-18-17

به گزارش مدوپیا، گروه بیتلز توانست در راه یافتن، حرف زدن و حتی لباس پوشیدن جوانان تغییراتی را ایجاد کند. از جمله این تغییرات، مدل موی ماپ تاپ (Mop-Top) بود که در اوایل دهه 60 میلادی تبدیل به استایل موی مخصوص این چهار نفر شد. این مدل مو که به مدل موی بیتلز نیز مشهور است اندازه‌ای متوسط دارد، مقداری روی گوش را می‌گیرد و در قسمت جلو نیز با چتری کامل می‌شود.

photo_2020-02-08_11-18-17 (2)

در سال 1965 و با انتشار آلبوم Rubber Soul، گروه نه تنها از نظر موسیقیایی بلکه از نظر ظاهری نیز تغییر کرد. بیتل‌ها کت و شلوارهای یک شکل را کنار گذاشتند و به سراغ شلوارهای متفاوت، کت‌های مختلف و موهای به هم ریخته رفتند.

photo_2020-02-08_11-18-17 (3)

در سال 1967 تحولات بیتلز با تغییرات دوره‌ای و مسائل اجتماعی موجود همراه شد و گروه را تحت تأثیر قرار داد. در این میان بیتل‌ها تصمیم گرفتند استاندارد تجاری را که برایان اپستاین برای‌شان تعیین کرده بود کنار بگذارند و شخصیت خود را نشان دهند که بر اساس تجربیات خودشان شکل گرفته بود. این زمانی که بود که آنها به دنیایی از لباس‌های رنگارنگ و سایکدلیک پا گذاشتند که به داروهای توهم‌زا اشاره داشتند.

photo_2020-02-08_11-18-17 (4)

سال 1968 آلبوم White Album منتشر شد که حاصل تأثیر فرهنگ هندی بر بیتلز بود. تونیک‌ها، شلوارها و گردنبندهای دست‌ساز، عمدتاً به این دلیل بدو که جورج هریسون فرهنگ شرقی را در غرب گسترش می‌داد، رایج شدند. از لیورپول گرفته تا بقیه دنیا. تب جدیدی از مُد دنیا را فرا گرفته بود.

photo_2020-02-08_11-18-17 (5)

با نزدیک شدن به پایان دهه 60، بیتلز نیز کم کم به پایان کار خود نزدیک می‌شد. شلوارهای دم‌پا گشاد و کت و شلوارهای رنگارنگ همه جا دیده می‌شدند. انواع ریش، سبیل و موهایی که هر روز بلندتر می‌شدند. در این میان اکسسوری‌هایی از جمله جلیقه، شال و کلاه نیز تبدیل به ترندهای آن دوران شدند و درست در همین زمان بود که عینک گرد جان لنون نیز به شهرت رسید.

photo_2020-02-08_11-18-17 (6)

بعد از آخرین آلبوم به نام Abbey Road در سال 1969، اعضای گروه از هم جدا شدند و هر کدام راه متفاوتی را در موسیقی و استایل خود انتخاب کردند.

photo_2020-02-08_11-18-17 (5)

تأثیری که بیتلز در ابتدا روی لیورپول و سپس کل جهان گذاشت بسیار مسئله مهمی در تاریخ محسوب می‌شود. نه تنها در موسیقی بلکه در صنعت مد نیز بیتلز جزو پیشگامان نسل خود بودند و حتی توانستند نسل‌های بعد از خود را تغییر بدهند.

بیتلز جان لنون مدل مو پل مک کارتنی عینک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین