کد خبر: 54316 A

پری ملکی، جمعیت ۸۵ میلیونی و تیراژ ۳۰۰تایی کتاب‌ها

پری ملکی، جمعیت ۸۵ میلیونی و تیراژ ۳۰۰تایی کتاب‌ها

پری ملکی، خواننده و موسقیدان شناخته شده کشورمان از اینکه در کشور ایران با جمعیت چند ده میلیونی‌اش تیراژ کتاب‌ها ۳۰۰ نسخه است و نیمی از آنها هم فروش نمی‌رود انتقاد کرد.

ایران آرت: پری ملکی، خواننده و موسیقیدان در ایران نوشت: بسیار خوشحالم درطول زندگی فرصت‌های خوبی به‌دست آوردم تا کتاب‌های بسیاری مطالعه کنم، درواقع کتاب خواندن بخشی ازکار روزانه من است، البته شرایط امروزجامعه و ملزم به درخانه ماندن، مزید برعلت شده تا زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشیم؛ کتاب‌هایی که هر کدام در جایگاه خود برایم جذابیت و زیبایی خاصی دارند، اما در این بین جالب‌ترین کتابی که این روزها مشغول به خواندن آن هستم و درواقع بخشی ازوجودم شده است و بسیار لذت بخش بوده، کتابی است با عنوان "یک هفته با شاملو دراتریش"اثر مهدی اخوان لنگرودی.

داستان این کتاب یک هفته سفراحمد شاملو در اتریش اززبان نویسنده را روایت می‌کند و به موضوعات مختلفی همچون احوالات شعری مهدی اخوان ثالث، فروغ و... و عشقی که زندگی روحی و جسمی شاملو را تحت تأثیر قرار داده پرداخته شده است.البته نخستین چاپ این کتاب مربوط به سال 1373 بود اما 11 سال بعد (سال 96) بار دیگر این کتاب توسط انتشارات مروارید زیر خط چاپ رفت و ترغیب شدم دوباره این کتاب را بخوانم چرا که تأثیر بسیای از آن گرفته‌ام و بهتر است بگویم "یک هفته با شاملو در اتریش"، جذاب‌ترین کتابی است که در یکی، دو- ماه گذشته خوانده‌ام چرا که به اعتقاد من شاملو می‌تواند حافظ زمان حال باشد.

اما نکته غم انگیزی که متأسفانه این روزها بسیارمورد استقبال قرار گرفته، دنبال کردن و خواندن کتاب مورد علاقه مردم در فضای مجازی است که به عقیده من اتفاق خوبی نمی‌تواند باشد. شاید نسل جوان و افرادی که به این روش روی آورده‌اند کمتر بدانند وقتی کتابی را به دست می‌گیرند و با صفحه به صفحه آن ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند و عطر کاغذهای آن استشمام می‌شود چقدر این کار می‌تواند لذت بخش باشد. خود من به شخصه علاقه‌مند نیستم از کانال‌های مجازی کتابی را دنبال کرده و بخوانم و به عقیده من لذتی که در خرید یک کتاب و خواندن آن است درهیچ کاردیگری نمی‌تواند باشد. البته فراموش نشود درفضاهای مجازی بی‌شک کتاب‌های نامناسب هم می‌تواند قابل دسترس باشد بنابراین باید به این نکته توجه بسیار داشت هر کتاب بی‌محتوایی را جست‌و‌جو نکنیم و نخوانیم.

نکته دیگر ارتباط کتاب باهنر و هنرمندان موسیقی است و به اعتقاد من اهالی موسیقی باید بیش از پیش به کتاب خواندن توجه نشان داده و درکنار کار روزانه و هنری خود بخشی را به مطالعه کتاب اختصاص بدهند. در واقع مطالعه کتاب لازمه هرهنرمند و بویژه موزیسینی است اما متأسفانه بسیاری از اهالی موسیقی چندان رغبتی به خواندن کتاب نشان نمی‌دهند و حتی برای کتاب‌های موسیقی که مربوط به کار آنها است زمان مناسبی در نظر نمی‌گیرند. به‌عنوان مثال این روزها مشغول خواندن کتابی هستم با عنوان "اخبار واسناد قمرالملوک وزیری در مطبوعات دوران قاجار تا عصر حاضر و آرشیو اسناد ملی" به کوشش مهدی نورمحمدی که توسط انتشارات ماهور منتشر شده است. در این کتاب به مطالب جذاب و خواندنی بسیاری اشاره شده است و موضوع آن پرداختن به خبرهای مرتبط درباره قمرالملوک وزیری اعم از اعلان کنسرت‌ها و فروش صفحات گرامافون، خاطرات و نوشته‌های او و برنامه‌هایش در رادیو و... بوده که لازم است هر موزیسینی نسبت به آن آگاهی داشته باشد. خصوصاً امروز روز که فرصت بیشتری داریم و تمامی دید و بازدید‌ها و مسافرت‌ها تعطیل شده است و قطعاً زمان خوبی خواهد بود تا به مطالعه بیشتر بپردازیم.

ما درکشوری زندگی می‌کنیم با 85 میلیون نفر جمعیت اما غم‌انگیز و دردناک است در زمانه‌ای هستیم که برخی از کتاب‌های مفید ما که 300 جلد از آن به چاپ رسیده حتی نیمی از آن هم استقبال نشده است. من بر این باورم کتاب فانوسی روشن در اذهان تاریک و خاموش مردم است و هنرمندان با خواندن کتاب آگاه‌تر و صبورتر می‌شوند و نسبت به محیط پیرامون خود آشنایی بهتری به ‌دست می‌آورند و از آن ایده می‌گیرند و تفکر متفاوتی به دنیا خواهند داشت.

 

پری ملکی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین