کد خبر: 55692 A

از راه پرپیچ و خم علیرضا قربانی تا راز حمید هیراد و اعتراض به آلودگی

از راه پرپیچ و خم علیرضا قربانی تا راز حمید هیراد و اعتراض به آلودگی

برخی از هنرمندان موسیقی در هفته‌ای که گذشت تازه‌ترین دیدگاه‌ها یا آثار خود را در فضای مجازی با هواداران خود به اشتراک گذاشتند.

ایران آرت: علیرضا سعیدی در مهر نوشت: در ایام کرونایی که تقریباً تمامی فعالیت‌های مربوط به حوزه موسیقی در تعطیلی کامل به سر می‌برند و به غیر از برگزاری چند رویداد موسیقایی در فضای مجازی و البته چند اجرای زنده محدود که به صورت آنلاین توسط برخی از مجموعه‌های دولتی و خصوصی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، فعالیت چشمگیر دیگری در حوزه موسیقی صورت نمی‌گیرد. شرایطی که به طور حتم اولین و شاید تنهاترین دلیل کمرنگ شدن فعالیت‌ها در این حوزه نظام پرچالش اقتصاد موسیقی ایران است که کمتر تهیه کننده و تولید کننده‌ای به حضور مؤثر در این فضای ملتهب و نامعلوم قدم می‌گذارد.

همین شرایط موجب شده در این اوضاع و احوال نامعلوم کرونایی فضای مجازی تبدیل به بستر تازه‌ای برای استمرار هنرمندان با مخاطبان و طرفداران‌شان شود. فضایی که علاوه‌بر عرضه تازه‌ترین محصولات، گاه به ویترین حواشی و اظهارنظرهای متنوع هنرمندان نیز بدل می‌شود.

علیرضا قربانی و راه پرپیچ و خم روایت قصه ربابی

علیرضا قربانی خواننده پیشگام موسیقی ایرانی هم که طی سال‌های گذشته تجربه‌های موفق و پرمخاطبی را در عرصه‌های مختلف حوزه موسیقی از سر گذارنده طی هفته‌های گذشته بود که در یک پروژه جدید تک آهنگ "ربابی" را با همراهی عالیم قاسم اف خواننده شهیر موسیقی کشور آذربایجان منتشر کرد، قطعه‌ای که به دلیل حضور این دو خواننده بین‌المللی و ساختارش مورد توجه علاقه مندان نیز قرار گرفت.

این ۲ خواننده سرشناس جمهوری آذربایجان و ایران برای اولین‌بار در اثری مشترک با موسیقی حسام ناصری و ماهان میرعرب کنار یکدیگر قرار گرفتند و حاصل همکاری آنها آهنگی به دو زبان آذری و فارسی شد. ضمن اینکه در تولید این آهنگ جمعی از نوازندگان سرشناس ایرانی و خارجی همکاری داشتند البته با توجه به شرایط همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در جهان، هر کدام از این هنرمندان بخش‌های مربوط به نوازندگی را در کشور خود ضبط کرده بودند.

اما علیرضا قربانی در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود با انتشار ویدئوی یک دقیقه‌ای از انتشار نماهنگ قطعه ربابی نیز خبر داده و نوشته است: "قصه "ربابی" پر پیچ و خم است، از آنچه که پیش آمد و آنچه که در نظر افتاد. ویدئوی پیش روی شما یک دقیقه از پشت صحنه ویدئوی کاملی است که در جریان ضبط قطعه ربابی و با همت آقایان رضا موسوی و جلیل دیده‌ور گرامی تهیه شده که به زودی و طی چند روز آینده نسخه کامل آن در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت."

سهراب پورناظری و یک گرامیداشت مجازی برای پدر

سهراب پورناظری از آهنگسازان و نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی هم که طی سال‌های گذشته در همکاری با همایون شجریان آثار ماندگار و پرطرفداری را پیش روی مخاطبان قرار داده در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود با انتشار عکسی از پدر هنرمندش کیخسرو پورناظری با هنرمندی مهسا زمانیان از زنده شدن یک خاطره تصویری قدیمی که از او به یاد مانده نوشت.

در متن نوشته شده از سوی سهراب پورناظری آمده است:

"شش سالم بود، تازه به تهران کوچ کرده بودیم، در خانه‌ای دنج و کوچک که تنها یک اتاق بود هر چهار نفرمان روزگار می‌گذراندیم. نیم شب بود با صدای ساز بابا بیدار شدم. رفتم دیدم در راهرو روی زمین نشسته و میز کوچکی که کاغذ نت‌اش روی آن بود و شمعی که روشنایی بدهد کنارش داشت می‌ساخت آهنگی را که: تا ز میخانه و می نام نشان و خواهد بود / سر ما خاک ره پیر مغان خواهد بود. سی و یک سال بعد و این عکس..."

تماشای یک گفتگوی رودرویِ آنلاین درباره همایون خرم

مسعود جاهد از نوازندگان صاحب نام نی که طی ماه‌های اخیر در کشور فرانسه به سر می‌برد، در یک گفتگو آنلاین که در فضای مجازی صورت می‌گیرد با بردیا صدرنوری آهنگساز و مدیر برگزاری جشنواره موسیقی نوای خرم درباره همایون خرم آهنگساز فقید موسیقی ایرانی گفتگو می‌کنند.

وی در صفحه شخصی خود درباره این رویداد آنلاین نوشته است: "یک گفتگوی رو در رو با بردیا صدرنوری پیانیست و مدیر و مؤسسه جشنواره موسیقی نوای خرم. در این گفتگو از فعالیت‌های شأن و از دغدغه‌ها، چالش‌ها و رویکردهای فستیوال نوای خرم می‌پرسیم. این گفتگو همزمان است با سالگرد درگذشت استاد همایون خرم. از توجه و همراهی‌تان ممنونیم. شنبه ۲۷ دی – ساعت ۱۹"

جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم)، از جمله رویدادهای موسیقایی بخش خصوصی است که هر ساله با هدف ارتقای سطح هنری و موسیقایی و استفاده از نمونه‌ها و الگوهای موجود در هنر ایرانی برای هنرمندان گروه سنی زیر ۱۸ سال توسط مؤسسه فرهنگی هنری "راد نواندیش" با مدیریت بردیا صدر نوری برگزار می‌شود.

در این جشنواره غیر دولتی نوازندگان تمامی سازها، خوانندگان و همچنین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان داوطلب (کمتر از ۱۸ سال) با اجرای یکی از تصانیف و یا قطعات بی‌کلام استادان موسیقی ایران که به شکل رسمی عرضه شده، به صورت تک‌خوانی، تک‌نوازی، هم‌خوانی، هم‌نوازی و گروه‌نوازی شرکت می‌کنند.

انتشار یک دکلمه با صدای افشین یداللهی در سالروز تولد

همزمان با سالروز تولد افشین یداللهی شاعر فقید کشورمان یک قطعه موسیقایی با صدای این ترانه سرا با موسیقی و تنظیم امیرحسین سمیعی از کتاب روزشمار عشق" در فضای مجازی منتشر شد.

این دکلمه برگرفته از اشعار سپید مرحوم یداللهی در کتاب "روزشمار یک عشق" است که چندی پیش منتشر شده بود. البته این ترانه‌سرای فقید در زمان حیاتش مراحل تولید آلبوم دکلمه‌هایش با صدای خودش را آغاز کرده بود اما سانحه رانندگی اسفند ۱۳۹۵ تقدیر دیگری برای افشین یداللهی و موسیقی ایران رقم زد.

خانواده زنده‌یاد یداللهی همزمان با انتشار این دکلمه در یادداشت کوتاهی اعلام کردند: "این اثر پیشکش می‌شود به هموطنانی که دل‌هایشان در سوگ عزیزانشان اخگری است سوزان. باشد که هر دل سوگوار به نور یزدان مهربان در آرامش و رامش قرار گیرد."

حمید هیراد و خدا نکند این راز فاش شود …!

حمید هیراد خواننده مطرح موسیقی پاپ نیز که طی ماه‌های اخیر با بیماری مبارزه سختی می‌کند، در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود تک آهنگ "خدا نکند" از آلبوم "راز" را منتشر کرد که این اثر موسیقایی با استقبال خوب مخاطبان نیز مواجه شد.

وی در دل‌نوشته ای که به مناسبت انتشار این قطعه در فضای مجازی منتشر کرده بود نوشت:

"و خدا نکند این راز فاش شود… قطعه دوم از آلبوم راز به نام (خدا نکند) با تمام عشق و وجودمان تقدیم به دل‌هایی که عشقشان دیده نشد. این اثر زیبا به لطف پروردگار مهربانی‌ها و عالیجناب حسن اردستانی عزیزم که با تمام وجود قدردان تک تک محبت‌هاشون هستم و تلاش بی وقفه و عاشقانه عزیزان جانم در مؤسسه فرهنگی هنری آوازی نو منتشر گردید.

ملودی این اثر زیبا کار دوست عزیزم علی اعظمی و ترانه این اثر جناب آقای مهدی میرزایی و تنظیم پر از احساس این اثر از میلاد جان اکبری است. سپاس از نوازندگی زیبای کیان جان دارات بابت سه تار و هیراد جان نیکنام بابت گیتار نواختن گیتار این اثر. ممنون از فرجاد جان تقوی از میکس و مستر زیبای این قطعه. تشکر از دوست عزیزم فرید جان مهربان و مرتضی صادقی خوش دل بابت ویدئو این قطعه.

اعتراض شدیدِ اینستاگرامی حمید حامی به آلودگی هوای تهران

حمید حامی از خوانندگان گزیده کار موسیقی پاپ ایران نیز در تازه‌ترین پست اینستاگرامی اش که روز یکشنبه ۲۱ دی ماه منتشر شد، همچون تعدادی دیگر از هم صنفانش در حوزه‌های مختلف هنر از روند مدیریت مقابله با آلودگی شهر تهران به شدت انتقاد کرده است.

وی در این متن که تصاویرش با نمودارهای مرتبط با شاخص‌های آلودگی تهران همراه بود نوشت: "اینجا تهران است، پایتخت ایران، همان‌جایی که من مرگ را تنفس می‌کنم و هوای مسموم و تششعات مشکوک، جان شیرین هموطن‌ها و عزیزانم را به سادگی و این‌چنین ثانیه به ثانیه از آن‌ها کم می‌کند. راستی؛ دلقک‌های مجازی، تلویزیونی و سریال‌های آبکی چند می‌گیرند که شما را به خنده وادار کنند تا هوای مرگ را فراموش کنید؟!

پی‌نوشت: نرم افزار AirVisual میزان آلودگی هوای محل زندگیتان را در تمام نقاط زمین به زبان‌های مختلف از جمله فارسی نشان می‌دهد، تا آگاه باشید از آنچه به شما می‌گذرد. تصاویری که ضمیمه شده‌اند آلودگی هوای امروز در غرب تهران در عصر روز یکشنبه ۲۱ دی‌ماه را نشان می‌دهند. البته این آلودگی فقط مخصوص به تهران نیست و متوسط شاخص آلودگی هوای امروز کرج و اصفهان ۲۲۰ بوده است."

حمید حامی

همایون خرم علیرضا قربانی سهراب پورناظری افشین یداللهی حمید هیراد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین