کد خبر: 57013 A

از "دلشدگان" حسین علیزاده تا "دود عود" مشکاتیان/ اجراهای ۱۴۰۰ ارکستر ملی معرفی شدند

از "دلشدگان" حسین علیزاده تا "دود عود" مشکاتیان/ اجراهای ۱۴۰۰ ارکستر ملی معرفی شدند

ارکستر ملی ایران که در سال جاری چندان پر کار نبود، در سال ۱۴۰۰ با دست پربازمی‌گردد و اجراهای متنوعی را روی صحنه خواهد برد.

ایران آرت: ارکستر ملی ایران در سال 1400 با اجراهای متفاوت میزبان مخاطبان خود خواهد بود. روزنامه ایران نوشت خبر بنیاد رودکی درباره بازگشت ارکستر ملی از این نظر حائز اهمیت است که این ارکستر سال گذشته چندان پرکار نبود و این خبر نوید روزهای خوب برای این ارکستر است. در کنار اجراهای این ارکستر، اجراهایی مستقل برای گروه سازهای ایرانی ارکستر نیز لحاظ شده است که می‌تواند چشم‌اندازی از کوشش ارکستر ملی برای رسیدن به سالی پرتنوع و پویا در عرصه‌ فرهنگ و هنر کشور باشد.

نخستین اجرا امروز چهارشنبه 20 اسفند ماه است و قرار است ارکستر ملی ایران ساعت 18 با رهبری نصیر حیدریان قطعات "رنگین کمان و چهارشنبه سوری" ثمین باغچه‌بان را روی صحنه ببرد و گروه آوازی تهران (وکاپلا) به رهبری میلاد عمرانلو ارکستر ملی ایران را همراهی  می‌کند.

اما نخستین اجرای ارکستر ملی در سال 1400، 26 خرداد ماه با شب موسیقی فیلم خواهد بود که اختصاص دارد به اجرای موسیقی "دلشدگان" حسین علیزاده و"مادر" ارسلان کامکار به رهبری سهراب کاشف. دومین اجرا هم 17 تیر ماه است با عنوان "دود عود" اثری از پرویز مشکاتیان با تنظیم کامبیز روشن روان و"یادگار دوست" کامبیز روشن روان به رهبری بردیا کیارس، اجرای دیگر 14 مردادماه است با قطعات "تابلوهای ایرانی" اثر حشمت سنجری و "بهار جاویدان و سبزه بهار" اثر هوشنگ استوار به رهبری نصیر حیدریان، مجلس شهادت حرابن یزید ریاحی - زمینه میر عزا با همراهی گروه سازهای ایرانی دیگر برنامه بنیاد است که 17 شهریورماه اجرا می‌شود.

اجرای پاییز هم اختصاص دارد به قطعه "زیر تیغ" حسین علیزاده و اجرای گروه سازهای ایرانی که 8 مهر برگزار می‌شود. 27 آبان نیز "سلسـله موی دوست و موسم گل" اثر محمدرضا درویشی به رهبری کاوه میرحسینی روی صحنه می‌رود. اما 18 آذر "از فلورانس تا اصفهان"، شـب آهنگسـازان ایـران و ایتالیا به رهبری نیما کشـاورزی برگزار می‌شود و 9 دی ماه نیز شـب حسـین دهلوی  به رهبری سهراب کاشف روی صحنه می‌رود. شـب غلامحسین بیگجه خانی و اجرای گروه سـازهای ایرانی از دیگر برنامه‌های بنیاد است که 23 دی ماه اجرا می‌شود و در آخر 20 اسفند ماه شـب بـرادران محجوبـی، پیانوی ایرانی و ارکسـتر، سولیسـت بهرام دهقانیار به رهبری بردیا کیارس پایانی بر برنامه‌های ارکستر خواهد بود.

 

حسین علیزاده ارکستر ملی ایران پرویز مشکاتیان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین