کد خبر: 57176 A

آلبوم جدید گروه راز مهر منتشر می‌شود

آلبوم جدید گروه راز مهر منتشر می‌شود

سرپرست گروه موسیقی رازمهر از ضبط آلبوم جدید موسیقی محلی مازندرانی خود با تنظیم ایرانی خبر داد.

ایران آرت: ذبیح الله واحدی,  نوازنده ی نی و آهنگساز  راجع به پیشینه ی ارکستر موسیقی محلی گفت:

گروه‌نوازی موسیقی محلی مازندران از دهه‌های پیشین در قالب فرم‌های مختلف رایج بوده و مسیرهای متفاوتی را طی نموده که ریشه‌های آن با کمی اغماض در دهه پنجاه شکل گرفته است. ارکستر اصلی موسیقی محلی متشکل از سازهای بومی بوده که در مقطعی از آن به عنوان موسیقی روستایی یاد می‌شد و احتمالا در مواجهه با نوع دیگری از تنظیم که ملودی و شعر محلی در بستر موسیقی ایرانی ارائه می‌گردید و به موسیقی شهری موسوم بود، اینگونه نام گرفت که به نظر نامگذاری کاملی نمی‌تواند باشد. از بزرگان و پیشکسوتان این شاخه از موسیقی محلی می توان از مرحوم استاد حسین طیبی و زنده یاد استاد احمد محسن پور نام برد. این نوع ارکستر, شناسنامه اصلی موسیقی مازنی به‌شمار می‌رود و اهمیت و تاثیرش بر کسی پوشیده نیست. 

وی در مورد موسیقی محلی که با تنظیم ایرانی ارائه می‌گردد, توضیح داد:

از بزرگان این نوع موسیقی محلی می‌توان به مرحوم استاد بختیاری و هنرمندان همراهشان اشاره کرد که ترانه‌های ماندگاری را به یادگار گذاشتند و همچنین در سال‌های بعد از انقلاب می‌توان گروه نجما به سرپرستی و آهنگسازی مرحوم استاد آریا کبیری و بعد از آن استادان جمشید قلی‌نژاد و کیومرث وندادی را نام برد.

این آهنگساز به موسیقی پاپ محلی هم اشاره کرد و اذعان داشت :

موسیقی شهری نوع دیگری هم داشته که عمدتا پاپ محلی قلمداد می‌گشت و ارائه نوعی از موسیقی بود که در آن فقط کلام محلی بود و فواصل موسیقیایی آزادانه انتخاب می‌شد و حتی شعرش هم در قیاس با اشعار بومی که در ارکستر صرف محلی از آن استفاده می‌شد,  فرق‌های بنیادین داشت و عمدتا نوعی از عاشقانه‌هایی بود که بی تاثیر از نوع ارائه اشعار کلاسیک فارسی در آن دوره نبود. بزرگانی چون مرحوم استاد عماد رام و خوانندگانی چون مرحوم استاد دنیوی و بانو ماهوتی از پیشگامان این نوع موسیقی بوده‌اند.

او در باب دسته بندی موسیقی های محلی توضیح داد:

فرم اصلی موسیقی محلی متشکل از ارکستر صرفا محلی  هم بی تاثیر از انواع دیگر نبوده و استفاده از سازهای ایرانی در این نوع ارکسترها هم رایج شده و رنگ‌های متنوعی از گروه‌نوازی را بوجود آورده است. پیشتر اشاره کردم که چنین فرمی شناسنامه ی اصلی موسیقی محلی است. شاید به همین علت دیگر عناوین موسیقی شهری، روستایی و غیره محلی از اعراب نداشته باشند, چرا که مرزبندی مشخصی در ارکسترها نمی‌توان یافت. بلکه می‌توان آن را نقطه مثبتی در رشد و بالندگی ارکسترها دانست، صد البته با حفظ هویت و ریشه‌های موسیقی بومی و استفاده بجا از سازهای مختلف.   

این موسیقیدان راجع به آلبوم جدید خود و برخی قطعات آن بیان داشت:

                 

آلبومی که در دست تهیه است, تلاشی است در راستای ارائه موسیقی محلی با تنظیم ایرانی که در واقع جدیدترین اثر گروه موسیقی راز مهر محسوب میگردد .

از آنجایی که مدتهاست تولید آلبوم توجیه اقتصادی ندارد, تصمیم گرفتم ترک ها را جداگانه ضبط و منتشر کنم و بعدها ترک های منتشر شده با توجه به سنخیت قطعات در قالب یک آلبوم ارائه گردد.

تنظیم دو تصنیف  "بی نشون " و " مزّیرً"  نهایی شده و در حال ضبط است. تصنیف "بی نشون " نیز تلاشی است در همان راستا که ملودی آن از ملودی‌های قدیمی مازندرانی است که هرچند در اکثر جاهای مازندران رایج بوده و هست, ولی به گمانم ریشه اصلی‌اش به منطقه حد واسط آمل و نور مرتبط ‌باشد و مانند خیلی از ترانه‌های محلی از زمانی که رادیو و بعد از آن نوار کاست مرسوم شد, این ملودی‌ها دست به دست گشته و فضایی مشترک به خود گرفته است . تنظیم کار کاملا ایرانی است و تماما از آنسامبل ایرانی پیروی می کند. این کار مقدمه ای دارد که واریاسیونی از ملودی اصلی تصنیف است و سعی شده مفهوم کلی ملودی با ریتم دیگری بیان شود و در واقع شونده را آماده شنیدن ملودی اصلی نماید. مابین دو قسمت تصنیف، قطعه‌ی آوازی کوتاهی با نی نواخته می‌شود که در واقع با دو ساز نی اجرا می‌گردد. یک ساز خط اصلی را می‌نوازد (ملودی آق ننه) و ساز دیگر در جواب خط اصلی، فرم ایرانی به خود می‌گیرد و در واقع همان نگاه کلی که اجرای ملودی و شعر محلی با زبان موسیقی ایرانی است را تاکید می کند.

سرپرست گروه رازمهر در مورد شعر کار اظهار داشت:

شعر این اثر سروده دکتر داود کیاقاسمی است که در کنار اشعار مستقل‌اش، بیش از دو دهه سابقه همکاری با آهنگسازان و خوانندگان مازنی داشته است. 

این شعر برخلاف فرم رایج مازنی در ترانه‌ها که عمدتا دوبیتی‌هایی با وزن مشخص و مفاهیمی عموما مستقل در هر دوبیتی، با مضامین حماسی و عاشقانه و غیره  بوده‌اند، فرمی حکایت گونه و عاشقانه دارد. متشکل از دوبخش است و از زبان بلبلی عاشق در فراق معشوقه‌اش روایت می‌شود.

واحدی ضمن معرفی عوامل این آلبوم ابراز داشت: 

در این اثر  سامان نوروزیان نوازنده کمانچه, سینا ابراهیمی نوازنده ی تار، رباب و تنبک , ایمان آیینه نوازنده سنتور, ماهان اسلامی نوازنده دف و دایره همکاری دارند که در استودیو فرهنگخانه مازندران و با صدابرداری عابد درخشان و میکس و مسترینگ آرش محسن پور ضبط می شود.  

 امیدوارم بتوانم از ظرفیت خوانندگان خوب مازنی بهره بگیرم و هر تصنیف با صدای درخور همان کار به انجام برسد، که در این راستا همکاری هنرمندان عزیز بانو عاطفه مقیمی و جناب دانیال عباسی به عنوان همخوان قطعی شده است.

در پایان جای دارد سپاس ویژه ای داشته باشم از همراهی  هنرمند جوان و نوازنده خوب تار و سه تار جناب سینا ابراهیمی که عضو جدید گروه موسیقی رازمهر است و امیدوارم همکاری های بیشتری با ایشان داشته باشم و همچنین دوست دیرینه ام هنرمند عزیز و نوازنده نی جناب حمیدرضا ملامحمدی عمران که مرهون لطف همیشگی شان هستم.

موسیقی محلی راز مهر موسیقی مازنی موسیقی مازندرانی
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین